Er is al een topic over luchtfilters voor R50/R53, maar niet voor de 2e generatie... Zou cool zijn als mensen hun ervaringen met CAI's hier kunnen delen.
Voorlopig heb ik nog niets te delen, maar daar komt binnenkort verandering in .
Bij mijn vorige mini heeft heinz bij de montage van een bmc open luchtfilter de airbox onderaan de auot eraf gehaald. Dit zou volgens hem de bmc optimaal laten presteren.
Later ben ik erachter gekomen dat een open luchtfilter helemaal niet goed is voor de performance van je wagen en heb ik een bmc cda gemonteerd .
Mijn vraag is nu, is het met een gesloten element nog steeds nodig om die airbox los te klikken? Of is het gewoon een kwestie van origineel luchtfilterelement losklikken en de CAI in de plaats daarvan te monteren?
Geplaatst: 28 feb 2011, 13:50
door Fred
Deze komt er bij mij op, kon helaas geen beter filmpje vinden
BMC CDA
Geplaatst: 28 feb 2011, 13:57
door speedy
ik heb een alta gehad maar vind het een bijzonder irritant geluid en dan heb ik het nog niet eens gehad over dat gekke dolfijnen geluid wat je turbo gaat maken bij overschakelen .
dus nu heb ik een ITG inlegfilter en merk er niets van
Geplaatst: 28 feb 2011, 14:09
door Fred
Dat BOV geluid vind ik ook mateloos irritant, maar goed, dat is mijn voorkeur...
Inlegfilters boeken over het algemeen een vermogenswinst, maar die winst blijft behoorlijk klein. Voor grote vermogenswinst moet je een filter ook niet echt plaatsen imo. Ik doe het vooral voor geluid en constante koelere lucht.
Ik merkte bij mijn one toch dat, daar het grote verschil zit, want vermogensverlies bij een hete motor heb ik nooit echt gemerkt sedert die bmc cda erop zat. Op meetings heb ik ook ondervonden dat de one goed presteerde met dat filter, dus het maakt wel wat uit imo, maar erg grote verschillen moet je nooit verwachten.
Laten we het houden bij beter oppakken bij lage toeren en een hoger max toerentalgebied
Om mijn openingspost te verduidelijken: klik
Het deel dat heinz verwijderd had was dus de aanzuigleiding (11).
Geplaatst: 28 feb 2011, 18:03
door thavipah
Ik heb ook een ITG filter en ben er zeer tevreden mee. Iets meer turbofluit buiten en bij overschakelen hoor je de turbo in het interieur ook wat harder afblazen.
Geplaatst: 28 feb 2011, 19:48
door Neovo
Gruppe-M airbox
Geplaatst: 01 mar 2011, 08:06
door Mini Poeper
Fred schreef:Om mijn openingspost te verduidelijken: klik
Het deel dat heinz verwijderd had was dus de aanzuigleiding (11).
Fred, die had ik ook verwijdert bij mijn One. Dat was de resonantiebox. Wat ik toen echter wel gedaan heb is een gat geboord in het kunststof schutbord gedeelte om verse lucht toe te voeren en een hitte schild om warmte van motor tegen te houden.
Deze werkte echt goed, er was merkbaar verschil in temperatuur tussen beide ruimtes.
Geplaatst: 01 mar 2011, 11:22
door Fred
De vetste van allemaal moet wsl deze wezen
M7 ram air
Die gruppe M werkt wat op hetzelfde principe volgens mij? Maar het verlengstuk van de scoop hangt vast aan de motorkap?
Geplaatst: 24 jul 2011, 13:25
door frankie
Zo, even afstoffen....Want ben ook op zoek
Die Gruppe M is onwaarschijnlijk duur, net als de M7 in carbon trouwens
DDM Works heeft een interessant alternatief wat ongeveer vergelijkbaar is met de Gruppe M, alleen dan niet van carbon. De RIS:
Geplaatst: 25 jul 2011, 09:47
door frankie
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Forge? En Fred, hoe bevalt je BMC?
Geplaatst: 25 jul 2011, 09:51
door speedy
Ik heb de Forge wel is gehoord
Geplaatst: 25 jul 2011, 09:58
door speedy
Ik heb zelf een Alta gehad en vond dit verschrikkelijke herrie, Forge heb ik ook gehoord en deze is meer bescheiden maar nog steeds geen mod die ik graag wil hebben Als je echt aanzuig geluid wil horen alsof er een vliegtuig opstijgt ga dan voor de Alta
Met name gaat ook de forge dumpvalve anders klinken bij de instalatie van een luchtfilter en dat vond ik wel erg jammer (soort van dolfijnen geluid met gas los en schakelen )
voor mij dus gewoon een itg inleg filtertje.
Geplaatst: 25 jul 2011, 10:08
door Fred
Ik ben wel tevreden met mijn BMC, qua geluid moet je niet veel verwachten. Ik had dezelfde zitten in mijn one, en daar maakte ie echt herrie. Wat wél leuk is, is het aanzuiggeluid telkens als je optrekt en de turbo die je telkens hoort fluiten. Het is minder aggressief als een bov, ik vind het net goed eig.
Het zit mss tussen mijn oren, maar ik heb wel de indruk dat de filter zijn werk doet, hij neemt iets vlugger op. Maar met die extra koele lucht komt er nog steeds een serieuze hitte van onder de motorkap .
Ik vind die van DDM works wel gaaf, maar het filterelement ziet er wat klein uit. En denk niet dat je echt veel merkt van dat "rameffect". De afstand is volgens mij te groot en als die luchtfilter niet recht op de luchtstroom gemonteerd zit, haalt het imo weinig uit...
Geplaatst: 25 jul 2011, 10:18
door frankie
Die DDM werkt exact hetzelfde als de Gruppe M. Vanaf de scoop monteer je onder de kap een soort "luchtkanaal" dat precies uitkomt op het gat wat in het filterhuis zit. Dus de ram air naar het filter is er wel degelijk. Of het ook werkt is natuurlijk een ander verhaal. Metingen die DDM zelf heeft gedaan laten wel zien dat het inlaattemperatuur en paar graden zakt met hun RIS.
Geplaatst: 25 jul 2011, 22:56
door Cooperdriver
Het DDM set heb ik een keer bij Beek gezien op een Rollenbankdag ongeveer 1 jaar geleden.
Zat op een licht Blauwe S met belgisch kenteken. (weet niet meer welk Clublid ?)
Zag er wel netjes en goed passend uit, wil dat set zelf ook nog wel een keer hebben.