Van mijn vrouw haar clubman N12 blok 2008 is de multi riem geknapt.
Nu wil ik de multi riem vervangen, maar ook het frictiewiel wat volgens mij nu de bron van zingend geluid is. Ik heb hierviewtopic.php?f=3&t=46295&p=967211&hili ... el#p967211 wel wat gelezen
- Maar heb nog wat vraagjes.. heb redelijke sleutelervaring, maar kan je er echt zo slecht bij om het frictiewiel te vervangen?
- zouden jullie naast de multi riem en - frictiewiel ook spanner met spanrol vervangen?
- Tips voor aanschaf van de onderdelen?
- Tips (indien zelf toch niet zie zitten) bedrijf die dan kan doen tegen redelijke prijs.
Multieriem geknapt
- niekcarfreak
- NMC Moderator

Bericht
Re: Multieriem geknapt
Ik heb dit bij een N14 motor al eens gedaan. Zeker zonder hefbrug is het lastig om overal goed bij te kunnen. Sowieso is het handig als je kleine handjes hebt.
Bij mijn Mini lekte de waterpomp en heb toen gelijk de frictiewiel eenheid ook vervangen. Heb alles origineel van MINI gekocht bij Ekris op de webshop. De nieuwe waterpomp is een betere versie van metaal ipv plastic.
Als je toch de koelvloeistof moet vervangen, kijk dan even het hele koelsysteem na op lekkages, oa het thermostaathuis want die lekken ook nogal eens. Ik heb toen om alle boutjes op het juiste moment vast te zetten een klein momentsleuteltje gekocht, want de grote die ik heb zijn voor grotere krachten.
Behalve bij de dealer kun je dit klusje ook bij een van de forumsponsoren laten doen.
Doe dit klusje op een plek waar de auto niet in de weg staat en als je de auto niet snel nodig hebt, want dan kun je het op je gemak doen.
Succes!!!
Bij mijn Mini lekte de waterpomp en heb toen gelijk de frictiewiel eenheid ook vervangen. Heb alles origineel van MINI gekocht bij Ekris op de webshop. De nieuwe waterpomp is een betere versie van metaal ipv plastic.
Als je toch de koelvloeistof moet vervangen, kijk dan even het hele koelsysteem na op lekkages, oa het thermostaathuis want die lekken ook nogal eens. Ik heb toen om alle boutjes op het juiste moment vast te zetten een klein momentsleuteltje gekocht, want de grote die ik heb zijn voor grotere krachten.
Behalve bij de dealer kun je dit klusje ook bij een van de forumsponsoren laten doen.
Doe dit klusje op een plek waar de auto niet in de weg staat en als je de auto niet snel nodig hebt, want dan kun je het op je gemak doen.
Succes!!!
- LSP
- Nieuw Lid

Bericht
Thnx - heb je het blok laten zakken om de boutjes frictiewiel los te maken?
- niekcarfreak
- NMC Moderator

Bericht
Heb het gedaan zonder de motor te laten zakken, omdat ik dat zonder brug niet zag zitten. Dan kun je wel beter bij de boutjes natuurlijk.
Het wiel op de waterpomp heb ik trouwens ook vervangen, moet je apart bestellen.
Het wiel op de waterpomp heb ik trouwens ook vervangen, moet je apart bestellen.
- LSP
- Nieuw Lid

Bericht
damn dan heb je kapotte vingers gehad, die boutjes kan je echt niet bij als ik zo snel kijk, dat is mm voor mm - Hopelijk is de brug bij mijn maatje vrijniekcarfreak schreef: ↑13 sep 2026, 17:28Heb het gedaan zonder de motor te laten zakken, omdat ik dat zonder brug niet zag zitten. Dan kun je wel beter bij de boutjes natuurlijk.
Onze sponsors