Verschillen in N12 en N14 en N16 blokken ?

gerspee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2025, 10:39
Nederland

Verschillen in N12 en N14 en N16 blokken ?

25 mei 2025, 17:26

Heb nu een n16b16a motor in mijn mini one van 2011 die eruit moet . Hoe kan ik het verschil zien in de types N12 en N14 en N16 blokken ?

En kan ik dus mijn blok vervangen probleemloos en passend met een b.v N12 of N14 motor ?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8534
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Verschillen in N12 en N14 en N16 blokken ?

02 jun 2025, 16:21

n12 wil je niet want distributieproblemen
n14 wil je niet want turbo + distributieproblemen
blijf bij een n16!
optische is verschil tussen n12 en n16 bijna niet te zien
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3301
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Verschillen in N12 en N14 en N16 blokken ?

15 jun 2025, 11:00

Als je met de motorblokken, N12 en N16, gaat veranderen, zorg dan ook dat je de ECU/DME en FRM erbij meeneemt. Op het web lees ik zo her en der dat er verschillen zijn met de werking van de oliepomp, en die moet op een andere manier aangestuurd worden door de ECU. En met de verandering van het blok heeft de FRM (Fussraummodul) een update gehad van versie 2 naar versie 3. (Maar het exacte verschil en nut en noodzaak kon ik helaas niet vinden...) Maar er komt ogenschijnlijk meer bij kijken dan alleen effe een ander blok erin lepelen.
N14 en N18 zijn trouwens de turbo-blokken voor een Cooper S en JCW. N12 en N16 zijn de blokken voor een One en Cooper.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”