Pagina 1 van 1

Vervelende piep

Geplaatst: 21 sep 2025, 21:13
door R50
20250905_123042.jpg
Hoi leden. Ik wil jullie een probleem voorleggen waar ik niet uitkom. Bij mijn R56s uit 2009, automaat, ontstaat een piepend geluid bij vol naar rechts sturen. Het geluid komt van de linker voorzijde. Onderzoek wees uit dat de pendelstang tussen stabilisatorstang en schokdemper, tegen de aandrijfas aankomt (zie foto) Alles is opgemeten en alles staat volgens fabrieksinstelling. Auto is uitgelijnd en er was niets mis. Ik hoop dat er iemand is die een oplossing heeft.

Re: Vervelende piep

Geplaatst: 22 sep 2025, 22:28
door Schroefie
R50,

Bij het uitlijnen wordt simpelweg je wielen van je auto precies in de juiste positie gezet. Bij het uitlijnen wordt gekeken naar caster, camber, wielvlucht en wielsporing. Ze doen dus eigenlijk niets met je stuur uitslag. Het kan dus zijn dat je stabilisator stang cq je pendelstang toch niet helemaal recht is. Heb je de auto al op de brug gehad en iemand in de auto laten zitten en dan een stuurbeweging (max) naar links en rechts laten maken en dan visueel kijken wat er gebeurt. Er moet iets uit het lood staan of iets krom zijn want je pendelstang kan en mag nooit je aandrijfas raken. Wat is er precies opgemeten waardoor je zegt dat alles volgens fabrieksinstelling staat? Zijn je stabilisatorstang rubbers nog intact en de bevestiging van de stabilisator stang nog goed bevestigd (nr 13)? Zit de linker pendelstang ook nog goed bevestigd aan de schokbreker en aan de andere zijde goed bevestigd aan de stabilisator stang? Zie de bijlage voor hoe alles aan elkaar zit.

Heb je de auto zo recent gekocht of heb je de auto al langer in bezit en is het probleem recent ontstaan? Heb je iets verandert aan het onderstel bijvoorbeeld het plaatsen van een ander onderstel? Anders een MINI specialist in de buurt opzoeken, die moet het probleem op een brug zo kunnen ontdekken maar er staat/gaat iets niet goed want dit aanlopen mag niet.

Milco

Re: Vervelende piep

Geplaatst: 26 sep 2025, 13:17
door R50
Hoi Milco,
Dank voor je reactie. Ik heb de auto gekocht met voorschade. De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat het motorblok naar achteren is geschoven, waardoor de aandrijfassen ook naar achteren zijn gegaan en daardoor dichter bij de pendelstang is gekomen. Het verbaast mij dan wel dat de motorsteunen en de versnellingsbak geen tekenen vertonen van breuk en/of verschuiving. Het uitlijnen is gedaan om te kijken of er eventueel een verbogen draagarm onder zit. Dat is dus niet het geval omdat alles goed stond. Bij een verbogen draagarm zou er een verschil in sporing moeten zijn. (Naar mijn idee) Beide pendelstangen hebben hetzelfde euvel. Je ziet bij beide assen ook slijtage sporen en de kop van de pendelstang bij de aansluiting naar de stabilisatorstang vertoont ook die slijtage. Beide pendelstangen zijn vrij nieuw (niet door mij vervangen maar door de vorige eigenaar) Ik heb ook geen idee hoe ver de bout van de pendelstang naar binnen moet in de stabilisatorstang. Als die bout verder naar binnen kan dan is het euvel weg, denk ik. Ik kan ook nergens vinden wat die afstand moet zijn.
Als de auto op een twee koloms brug staat dan hangen de wielen (lees draagarmen) naar beneden. De aandrijfas komt dan niet tegen de pendelstang aan maar zit er dan onder.
Ten aanzien van de kopschade; er was alleen schade aan motorkap, bumper, radiateur, condenser, koplampen, grille, wat slangen en het oortje aan de turbo voor bevestiging van de actuator. Geen kromme balken, spatborden of wat dan ook. Bij mij blijft toch iedere keer naar boven komen dat er verkeerde pendelstangen onder zitten. Met name ook omdat ze aan beide kanten vervangen zijn en beide hetzelfde verschijnsel vertonen.
Weet jij bij benadering wat de afstand moet zijn tussen pendelstang en aandrijfas in rechtuit stand?

Dank alvast voor het meedenken Milco.

Cees.

Re: Vervelende piep

Geplaatst: 01 okt 2025, 22:22
door Schroefie
Cees,

vwb de bout die van de pendelstang in je stabilisatorstang zit, lijkt me dat deze in z'n geheel (schroefdraad) door de stabilisator stang bevestiging gat geduwd wordt dat ie niet verder kan en dan met een lock moer wordt vast gezet.

Zie Ekris bestelpage: https://shop.ekris.nl/mini/nl/58566-min ... 09/31_0778

Nieuwe pendelstang is zo'n 48-49 € dus 100€ voor 2 nieuwe. Ik zou deze dan preventief vervangen zodat je zeker weet dat je de juiste hebt.
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden vwb afstand pendelstang versus aandrijfas.

Milco

Re: Vervelende piep

Geplaatst: 01 okt 2025, 23:19
door Schroefie
Ik kan niets vinden over de afstand tussen pendelstang en aandrijfas. Mijn advies zou toch zijn de beide pendelstangen vervangen zodat je zeker weet dat je de juiste hebt. Andere vraag die bij mij dan op popt, is er wel de juiste, originele stabilisator stang gemonteerd cq die is niet vervangen?

Als dat allemaal goed is dan lijkt het me toch iets dat de motor/versnellingsbak naar achter geschoven moet zijn, iets anders kan ik me dan niet inbeelden vooral omdat je aangeeft dat het chassis intact was, geen kromme balken of beschadiging aan de spatborden.

Als er geen schade was aan het onderstel is de vraag waarom betrokkene dan de pendelstangen zou vervangen? Ik heb nog gekeken of er verschil zit in de pendelstangen tussen een Cooper (N12) en Cooper S (N14) vwb bestelnummers maar die zijn hetzelfde. Ook nog gekeken of er verschil in zit tussen Cooper S N14 en Cooper S LCI facelift N18 maar daar hebben de pendelstangen ook dezelfde artikelnummers.
Ook de JCW en de dieselvarianten hebben dezelfde artikelnummers. Waar wel verschil in zit is de stabilisator stang met het daarbij behorende lager, de sportieve variant en waarschijnlijk dan voor de S/JCW heeft een dikte van 23,5mm en de standaard is 22,5mm.
Dat is met een schuifmaat wel even te controleren of je de juiste hebt.

Heb je geen bevriende/bekende die ook een R56 rijdt waarbij je even de lengte van de pendelstang kan na meten zodat je daarmee al kan achterhalen of je de juiste pendelstangen hebt? Het mooiste zou zijn een andere R56 Cooper S MINI naast de jouwe op een brug ernaast en dan middels metingen cq fysiek kijken/meten waar de verschillen zitten. Dan lijkt het me dat je het snelste het probleem kan achterhalen zonder nu eerst kosten te moeten maken.

Succes,

Milco