Koplampen stellen

JohnRobben
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014, 20:50

Koplampen stellen

18 okt 2014, 18:41

Dag allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Mini Cooper S uit 2007.
De auto bevalt super. Nu is het alleen zo dat de xenon lampen redelijk hoog staan afgesteld. Zo hoog zelfs dat soms tegenliggers seinen dat ik met groot licht rijd. Volgens het boekje moet er een schakelaar aan de zijkant van de stuurkolom zitten, deze zit er bij mij alleen niet. Heeft iemand een idee hoe ik de lampen wat lager afgesteld krijg?

John
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3190
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Koplampen stellen

18 okt 2014, 19:02

In je voorstelrondje staat dat er xenon op jouw MINI zit, en de xenon-koplampen hebben een automatische hoogteafstelling. Dus geen wieltje op je dashboard.
Als er iets mis is met de hoogteafstelling (de basisafstelling niet OK), dan zul je die op de koplamp zelf moeten (laten) afregelen.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3242
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Koplampen stellen

18 okt 2014, 22:34

Hoi John,

wat Robert al aangeeft wordt dit automatisch geregeld. Op zowel de voor- als achteras zitten sensoren die afhankelijk van het gewicht op de assen de lampen automatisch stelt. Als je auto start en je hebt de lampen aan staan dan zie je ook dat de lichtbundel zich automatisch instelt, je ziet de verlichting even naar boven gaan en dan naar beneden en stopt dan op de instelling die de sensoren bepaald hebben.

Nu had ik hetzelfde probleem toen ik mijn MINI had gekocht en bij mij stond de linker lamp hoger dan de rechter. Het bleek dat de linker lamp (basisinstelling) veel te hoog stond en zodoende kon de sensoren die niet voldoende bij regelen. Als je naar de bevestiging van je lamp kijkt zie je onder bouten/ringen waarmee de lamp vast zit grote stelmoeren zitten. Door deze nu af te stellen kun je het lichtpatroon van de lamp naar boven cq beneden en van links naar rechts cq andersom afstellen. De moer aan de onderzijde is voorval de verticale afstelling, die aan de zijkant kun je vooral gebruiken om het licht horizontaal af te stellen.

Ik heb de basis toen mechanisch afgesteld en de linkerlamp ook iets meer naar rechts laten schijnen (ipv van recht vooruit). Na wat afstellen was het zo geregeld en als je hierna de auto start en de verlichting aanschakelt kun je controleren of de afstelling dan goed is. Je kunt dit natuurlijk ook bij de dealer laten doen maar als je een beetje handig bent kun je dit makkelijk zelf.

Suc6
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3242
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Koplampen stellen

18 okt 2014, 22:45

Misschien dat dit artikel je nog een beetje kan helpen om je lichtbundel af te stellen:

http://nero.frankfokke.nl/updates/verli ... ellen-diy/
JohnRobben
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2014, 20:50

Re: Koplampen stellen

19 okt 2014, 15:36

Dank voor jullie reacties, ik heb de stelmoeren inderdaad kunnen vinden en ik verblind nu geen tegenliggers meer!

Terug naar “Exterieur”