Wegligging R56 MINI Cooper S op hoge snelheden

èrcé
Be Mini
Be Mini

Wegligging R56 MINI Cooper S op hoge snelheden

16 mei 2007, 10:44

Gisterenavond op een rustig moment even lekker doorgetrokken met m'n MINI, voor het eerst over de 220 km/u gegaan (moet toch maar een keer mee naar duitsland) en wat me opviel is hoe stabiel hij op de weg ligt.
Met m'n BMW Z3 Coupe 3.0i destijds was dat ook geen probleem, maar die auto is dan ook gemaakt om hard te gaan en dan aan het wegdek te kleven. Daarvoor had ik een BMW 320i en daar voelde ik me boven de 200 niet op m'n gemak, de auto voelde licht en niet stabiel.
Bij m'n R56 MCS geen enkel probleem, wat een geweldig karretje. Lijkt me ook best een opmerkelijk gezicht als je zo'n klein autootje met 220 voorbij ziet knallen. Wat me overigens wel opvalt is dat ie toch wat slapjes geveerd is in snel genomen bochten. Van mij mag alles nog wel een tandje harder en stugger. Maar goed, dat is uiteraard allemaal te regelen :D
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 mei 2007, 10:52

Kan het niet meer met je eens zijn. Snelle bochtjes op zeer hoge snelheid kan inderdaad nog beter, maar ben wel bang dat je dan met rechtuit rijden (normaal tempo) comfort in moet leveren. Daarom wil ik ook een regelbare verlagings/schroefkit in hardheid en in hoogte. :wink:
Afbeelding
èrcé
Be Mini
Be Mini

16 mei 2007, 12:00

Wellicht zijn airrides een optie? kan je hem op rechte stukken heel laag leggen en in de stad omhoog voor de drempels. Inbouwen van airrides is niet eens zo vreselijk duur vergeleken met een schroefkit. Volgens mij ben je rond de 2200,- euro wel klaar (inclusief inbouw, airrides en materiaal)
320d touring
BBQ hulpkok

16 mei 2007, 12:51

Zondag heb ik dat ook even uitgeprobeerd (232 echte KM/H), maar ik vondt hem alles behalve stabiel. Rechtuit gaat het nog wel, maar zodra je de rem aanraakt op die snelheden is de balans compleet verdwenen en wil de auto alle kanten op behalve rechtdoor, dat is in mijn 320d (en vorige 530d) wel anders.
èrcé
Be Mini
Be Mini

16 mei 2007, 13:20

Hier absoluut geen last van. Heb een paar keer flink op m'n rem moeten staan (inschatten van afstand is blijkbaar met dergelijke snelheden voor je medeweggebruikers toch best moeilijk) en geen last van zoeken gehad... Kan misschien ook met spoorvorming te maken hebben? Daar heb ik namelijk wel veel last van
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 mei 2007, 13:34

Zal deels misschien ook komen doordat de Cooper S van 320d Touring geen sportonderstel heeft.
Afbeelding
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 mei 2007, 13:45

320d touring schreef:Zondag heb ik dat ook even uitgeprobeerd (232 echte KM/H), maar ik vondt hem alles behalve stabiel. Rechtuit gaat het nog wel, maar zodra je de rem aanraakt op die snelheden is de balans compleet verdwenen en wil de auto alle kanten op behalve rechtdoor, dat is in mijn 320d (en vorige 530d) wel anders.
Nee ik heb daar ook geen last van. Ik vind deze met remmen bij 220 stabieler liggen dan de R53. Hoewel het verschil echt super klein is! Je moet niet in een flauwe bocht vol de rem intrappen nee, maar dat moest je bij de R53 ook niet doen, maar op een recht eind, no problemo. Ook niet bij spoorvorming.

@Ivo:
Zou dat verschil zo groot zijn dan?! Misschien bij die snelheden wel ja... :D
Afbeelding
èrcé
Be Mini
Be Mini

16 mei 2007, 14:15

Ik heb geen last van remmen bij spoorvorming, maar gewoon van spoorvorming opzich. Op de A15 is een behoorlijk ingesleten stuk (tussen gorinchem en hardinxveld-giessendam), daar blij ik echt vrijwel altijd op de linker rijstrook.
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

17 mei 2007, 10:32

320d touring schreef:Zondag heb ik dat ook even uitgeprobeerd (232 echte KM/H), maar ik vondt hem alles behalve stabiel. Rechtuit gaat het nog wel, maar zodra je de rem aanraakt op die snelheden is de balans compleet verdwenen en wil de auto alle kanten op behalve rechtdoor, dat is in mijn 320d (en vorige 530d) wel anders.
Kan het hier wel mee eens zijn. Heb onlangs ook even een poging gedaan z'n top te bereiken. Helaas was het iets te druk om een serieuze poging te doen, maar het viel mij inderdaad ook op dat de stabiliteit zo rond de 220 niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed (dit overigens met het sportonderstel). Inderdaad bij het remmen, maar ook in de vele lange flauwe bochten die in het stuk autobahn zaten werd de MINI wat zoekerig.

Denk overigens een setje andere veren al wel een heel stuk verbetering kan opleveren.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2007, 11:44

Alleen als je in bochten (of ze nou scherp of flauw zijn) vol op de rem moet gaan gaat hij achter wat zoeken. Als je van te voren remt, zoals dat hoort en niet in de bocht, dan ligt dat ding als een blok beton op het wegdek! Zelfs in flauwe bochten met 220 km/h (overigens is dat als je de bocht ook normaal in stuurt en in de bocht geen rare spastische bewegingen gaat maken, maar goed dat lijkt me logisch).

Met deze MINI durf ik veel harder een bocht (dan moet het wel droog zijn) door te gaan dan met mijn vorige (die had nogal eens last van overstuur :lol: ). Als het regent of het heeft geregend, dan is het precies andersom, met m'n huidige MINI heb je dan zoveel onderstuur.... :shock: (ik begreep dat het komt door de strutbrace, logisch als je erover na gaat denken) Bij m'n vorige hoefde ik niet veel in rijstijl te veranderen als het regende, alleen wel uitkijken bij scherpe bochten of kruispunten (m'n vorige MINI had trouwens geen strutbrace).

Al met al voel ik me met het rijden op hoge snelheden een stuk veiliger dan in m'n vorige MINI (tenzij het regent dus). Het zelfde geldt voor bochten in droog weer op droog wegdek.
Afbeelding
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2007, 14:05

De 230km/h heb ik ook al gehaald, maar ben wel blij dat ik een rode heb. Valt beter op :) . Ik moet zeggen dat ik hem dan veel stabieler en zekerder vind met die hoge snelheid als wanneer ik continue 50 moet rijden.
Afbeelding

R56 Still fun but easier to live with
èrcé
Be Mini
Be Mini

17 mei 2007, 15:29

zie je wel, je moet dat ding gewoon vaker planken :wink:
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2007, 17:14

Deze snelheden doen jullie toch niet in NL, heh :wink:
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2007, 17:58

320d touring schreef: maar het viel mij inderdaad ook op dat de stabiliteit zo rond de 220 niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed (dit overigens met het sportonderstel). Inderdaad bij het remmen, maar ook in de vele lange flauwe bochten die in het stuk autobahn zaten werd de MINI wat zoekerig.

Denk overigens een setje andere veren al wel een heel stuk verbetering kan opleveren.
Wat dacht je van de bandenspanning?
Om topsnelheden te rijden lijkt het me verstandig om de maximale geadivseerde druk te kiezen.
Dus die druk die staat voor maximaal beladen auto.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 mei 2007, 18:04

Jenkins schreef:
320d touring schreef: maar het viel mij inderdaad ook op dat de stabiliteit zo rond de 220 niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed (dit overigens met het sportonderstel). Inderdaad bij het remmen, maar ook in de vele lange flauwe bochten die in het stuk autobahn zaten werd de MINI wat zoekerig.

Wat dacht je van de bandenspanning?
Om topsnelheden te rijden lijkt het me verstandig om de maximale geadivseerde druk te kiezen.
Dus die druk die staat voor maximaal beladen auto.
Ja, ik moet die van mij ook maar weer eens checken, want de laatste keer was toen ik die foutmelding van het bandenspanningsysteem kreeg. :oops: Ik zal na zo'n oppomp-beurt ook eens de top proberen, kijken of het nou serieus zo gruwelijk veel scheelt! :mrgreen: Op het circuit is het in ieder geval wel aan te raden de goede spanning te hebben (daar is een vuistregel voor, maar uiteraard ben ik die al lang weer vergeten... :oops: .
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”