TomTom GPS met verwarmde voorruit

ChrisV
One wheel wonder
One wheel wonder

TomTom GPS met verwarmde voorruit

10 jan 2007, 21:33

Ik veronderstel dat de als optie verkrijgbare verwarmde voorruit een speciale voorruit is (en dus niet een extra verwarming met warme lucht langs de binnenkant van de ruit). Heeft deze speciale ruit dan invloed op het GPS signaal van bv een TomTom (zoals een warmtewerende voorruit van bv peugeot wel invloed heeft op een GPS signaal)? Iemand ervaring mee ?
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 jan 2007, 21:37

Ja, deze vooruit heeft invloed op de straling van de gps zender. Deze zender kan hierdoor minder snel contact zoeken met de satelieten. Mijn navigatiesysteem heeft hier ook last van. Dit is eventueel op te lossen door een externe zender onder de motorkap of in de grill te plaatsen en dan is het verholpen. Dus de zoektijd van de navigatie wordt aanzienlijk vergroot.
horn
Be Mini
Be Mini

10 jan 2007, 23:17

geen last van. maar wellicht omdat ik een cabrio heb en het stoffen dak dus wat makkelijker info doorlaat?
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jan 2007, 09:28

Om de een of andere reden is de ontvangst in de mini sws slechter dan in mijn golf. Zeker als het zwaarbewolkt is of tussen veel bomen of hoogbouw.
Externe antenne is wel aan te bevelen bij een mini denk ik.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 jan 2007, 09:31

Bij de facelift MINI zit standaard in de antennemodule een GPS module, is daar niks mee te doen? :roll:
Daarom is de voet groter dan bij een pré-facelift.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

11 jan 2007, 17:24

Ook mijn MINI heeft een verwarmde voorruit. Zowel met een losse tomtom bluetooth sirf III antenne, als een pda met ingebouwde sirf III helemaal geen problemen om een fix te krijgen. Duurt een seconde of 15 ofzo... Je moet alleen wel effe wachten tot je een fix hebt, want al rijdende duurt het een stuk langer. Maar goed, dat probleem had ik ook in een Franse auto met warmtewerende ruit. Dat is dus niet een specifiek MINI-probleem...
ChrisV
One wheel wonder
One wheel wonder

11 jan 2007, 19:06

Robert schreef:Ook mijn MINI heeft een verwarmde voorruit. Zowel met een losse tomtom bluetooth sirf III antenne, als een pda met ingebouwde sirf III helemaal geen problemen om een fix te krijgen. Duurt een seconde of 15 ofzo... Je moet alleen wel effe wachten tot je een fix hebt, want al rijdende duurt het een stuk langer. Maar goed, dat probleem had ik ook in een Franse auto met warmtewerende ruit. Dat is dus niet een specifiek MINI-probleem...
Dat is wat ik wou horen :D
Als raad kan ik nog meegeven voor de eigenaars van een TomTom: Update je TomTom via je PC regelmatig. Elke maal je je TomTom aan je PC hangt, haalt hij een QuickGPSFix update binnen die de posities van de verschillende GPS satelieten bevat voor de komende 7 dagen. Wanneer je dus om de 7 dagen je TomTom update via je PC, heb je veel veel sneller een fix (hij werkt dan met de gedownloade, vooraf berekende data ipv zelf op zoek te moeten naar een sateliet).
Yvon
Wingman
Contacteer:

11 jan 2007, 20:09

Mijn vorige mini had een verwarmde voorruit, nooit last gehad dat Tom de weg niet (snel) kon vinden :)
Afbeelding

Volledig MINI minded!

23 feb 2007, 18:30

Heeft iemand net zoals ik de RDS/TMC ontvanger in gebruik? Ik heb die onder me raam liggen net na het eind van het dashboard dat je hem niet meer ziet, maar de ontvangst vind ik niet bijster goed.

Het duurt lang voordat een radiozender gevonden is en hij moet regelmatig overschakelen naar een ander kanaal. Ik had dit in mijn Polo veel minder dan in de Mini nu en ik ben op zoek naar mensen die hetzelfde hebben.

De ontvangst van de TomTom is wel gewoon goed. Daar merk ik niks van het feit dat ik eventueel een warmtewerende vooruit zou hebben. Ik heb die niet namelijk. Dus het is vreemd dat de GPS ontvangst wel goed is en de FM ontvangst niet.

MR
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

23 feb 2007, 22:52

Mijn ervaring (SIRF II chipset) is dat het fixen langer duurt, maar eenmaal een fix je nauwelijks iets merkt aan de ontvangst.

Met een modernere chipset (SIRF III) geen enkel probleem. Weet niet welke je TT heeft?
ChrisV
One wheel wonder
One wheel wonder

24 feb 2007, 09:01

Nexus schreef:Mijn ervaring (SIRF II chipset) is dat het fixen langer duurt, maar eenmaal een fix je nauwelijks iets merkt aan de ontvangst.

Met een modernere chipset (SIRF III) geen enkel probleem. Weet niet welke je TT heeft?
Heb het even opgezocht en blijkbaar heeft de tomtom 710 een SiRF Star III chipset (http://tomtomgo.jouwsites.nl/gj_s_vergelijk2.php?id=161) dus het zou geen probleem mogen opleveren...
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 feb 2007, 09:55

Oh dat gaat als een tierelier werken :)
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

24 feb 2007, 11:49

Ik heb een TomTOm GO 910, maar het is vooral de RDS/TMC ontvanger die het probleem geeft.

MR

Terug naar “MINI-talk”