DexterXL's Mini One R56 1.4i 2010
Geplaatst: 03 mar 2025, 10:39
Een kleine introductie van onze Mini One 1.4i R56 2010:
Het is dus een One R56 1.4i van 19 maart 2010 in de kleur grijs,
als ik div. kentekenchecks mag geloven is het een Business Line,
echter kan ik niks aan info hierover vinden bij Autoweek, maar aan
luxe geen gebrek in de Mini, zelfs met originele navigatie, niet dat je
daar nu nog wat aan hebt, want updaten lukt (nog) niet.
De advertentie was duidelijk behalve de foto's, aangezien we de eigenaar van die garage kennen zijn we er
toch maar even naar toe gereden, de auto was netter dan dat de foto's deed vermoeden, zowel van binnen
als van buiten in een zeer nette staat, zeker voor een auto van 15 jaar jong.
Bij het proefrijden reed deze heerlijk en we konden duidelijke afspraken maken, de inruil van de Ford Ka ging ook
boven verwachting, dus de deal gesloten, er waren maar 2 zaken wat er gedaan moest worden, 1 was 4x nieuwe
all-season banden, en het 2e was de (standaard) olie lekkage verhelpen.
Een week later mochten we hem ophalen, helaas was onze dochter ziek dus heb ik hem alleen op gehaald, alles ter
plekke geregeld en gaan, helaas was die rit heel kort, na nog geen 200m bleek er een gebonk LA te klinken, dus direct
terug, aangezien ze de banden hebben gewisseld is hij volledig uit de vering geweest, en dat was de genadeklap voor
de rubbers van de stabilisatorstang, word keurig hersteld.
Na het weekend nam onze dochter hem mee naar school (160km p/dag) op de terugweg zo'n 6km voor thuis begon
de motor raar te doen en doemde er een oranje motorlampje op, binnen 800m kon ze hem veilig neerzetten en belde
mij op wat te doen, toen ze hem weer startte hoorde ik het direct...een 3 pitter geworden, dus rustig naar huis gereden
en direct de OBD scanner eraan: misfire cilinder 1.
Volgende dag de garage gebeld, die baalde natuurlijk ook en stelde voor om een bobine te leveren zodat ik hem erin
kon zetten, prima plan, dus de volgende avond haal ik de oude bobine eruit...kak, dikke in de olie, herinner je nog dat
ze de olielekkage zouden verhelpen?
Ze hebben dus de kleppendekselpakking vervangen, en achteraf bleek dat de O-ring om bougie cilinder 1 niet goed zat
waardoor de schacht vol olie liep, dus hop auto terug naar de garage, volgende dag stond die al weer klaar incl.
nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang, top service en wat reed de auto weer als een zonnetje.
Maar dan komt mijn gevoel opspelen, de bobines gaan gewoon wat sneller defect als bij andere auto's, vaak ook door
slecht geworden bougies....dus maar eens groot onderhoud uitvoeren? geen slecht plan dus de hele zooi online besteld
en op een zaterdag ingepland.
Helaas ging hij weer op storing voordat ik onderhoud kon uitvoeren, weer overleg met de garage incl. foto's van de
foutcodes...ja 2 stuks, ga eerst maar eens op E98 een tank rijden, lijkt op vervuiling in de brandstof, oke iets inhouden
zou daardoor kunnen, lambdastoring zou ook nog kunnen, dus gereset en een reiniger in de tank samen met E98.
1 dag later (elke keer met de 2e rit na resetten) kwamen de 2 storingen weer naar boven, dus eerst toch maar het
onderhoud, de volgende dag (zaterdag) naar mijn werk en aan de klus, eerst thuis een motorflush aan de olie toegevoegd,
Op het werk direct de olie eruit, nieuwe filter erin en weer afgevuld, filter was pikzwart dus die had zijn beste tijd wel gehad,
4 nieuwe bougies erin en gelijk de resterende 3 bobines vervangen, een Green sport inlegfilter erin en een verse interieur
filter, toen nog even een EGR intake cleaner bij de luchtinlaat ingespoten, gelijk de onderste lambdasensor eruit gehaald
en schoongeborsteld, zat veel aanslag op, daarna nog even een rondje van 10 min gereden en toen weer alles gereset om
op 0 te beginnen.
Daarna de auto gewassen, gekleid, gedroogd en toen bekeken of ik moest polijsten, ze hadden hem voor de verkoop al gepoetst
volgens de verkoper, ik gok dat ze even vlug een polijstmachine erover hebben gehaald en toen een fast glaze glimmiddel erop,
lijkt leuk voor in de showroom maar is natuurlijk voor tijdelijk, eerlijk is eerlijk, amper kleine krasjes te ontdekken dus besloten
om niet te gaan polijsten.
Eenmaal echt goed droog heb ik een Ceramische spray coating gepakt en heerlijk de boel behandeld, de zwarte kunststof delen
behandeld met een plastic restore middel, van binnen niks gedaan omdat dat al zeer netjes is, daarna nog even met de verlichting
bezig geweest, de stadslampjes zijn nu vervangen door led lampjes, de koplampen had ik 2 setjes voor liggen, 1 van het merk
Bevinsee, super veel licht maar tegelijk ook bagger veel strooilicht, ondanks dat ze 1 op 1 gelijk zouden zijn aan de halogeen H4,
dit bleek totaal niet te kloppen dus die zijn retour gegaan ook mede doordat ze niet canbusproof zijn, de volgende set is van
Auxito, een fractie minder licht maar nog steeds 6x beter dan halogeen, ook deze zouden 1 op 1 identiek zijn aan H4, dat klopt
dus wel en geeft een perfect (lees apk goedkeur) lichtbeeld, maar ook deze niet canbusproof, dus de volgende stap word een
extra weerstand er tussen in de hoop dat het dan wel goed gaat.
Een lang verhaal maar we zijn er dus nog niet, want intussen staat hij weer vrolijk op storing, de hoop is nu gevestigd op de
bovenste lambdasensor als boosdoener want daar had ik geen speciaal gereedschap voor, als het goed is gaat ze vandaag
bij de garage langs voor het diagnose stellen en inplannen van de reparatie.....word vervolgd.
Voor wie het leuk vind: https://photos.app.goo.gl/ARsJSeMm27argoM6A
daar staan wat foto's van de Mini incl. foto's van de werkzaamheden en poetsen,
let vooral even op de bougies, benieuwd wat jullie daarvan vinden
Het is dus een One R56 1.4i van 19 maart 2010 in de kleur grijs,
als ik div. kentekenchecks mag geloven is het een Business Line,
echter kan ik niks aan info hierover vinden bij Autoweek, maar aan
luxe geen gebrek in de Mini, zelfs met originele navigatie, niet dat je
daar nu nog wat aan hebt, want updaten lukt (nog) niet.
De advertentie was duidelijk behalve de foto's, aangezien we de eigenaar van die garage kennen zijn we er
toch maar even naar toe gereden, de auto was netter dan dat de foto's deed vermoeden, zowel van binnen
als van buiten in een zeer nette staat, zeker voor een auto van 15 jaar jong.
Bij het proefrijden reed deze heerlijk en we konden duidelijke afspraken maken, de inruil van de Ford Ka ging ook
boven verwachting, dus de deal gesloten, er waren maar 2 zaken wat er gedaan moest worden, 1 was 4x nieuwe
all-season banden, en het 2e was de (standaard) olie lekkage verhelpen.
Een week later mochten we hem ophalen, helaas was onze dochter ziek dus heb ik hem alleen op gehaald, alles ter
plekke geregeld en gaan, helaas was die rit heel kort, na nog geen 200m bleek er een gebonk LA te klinken, dus direct
terug, aangezien ze de banden hebben gewisseld is hij volledig uit de vering geweest, en dat was de genadeklap voor
de rubbers van de stabilisatorstang, word keurig hersteld.
Na het weekend nam onze dochter hem mee naar school (160km p/dag) op de terugweg zo'n 6km voor thuis begon
de motor raar te doen en doemde er een oranje motorlampje op, binnen 800m kon ze hem veilig neerzetten en belde
mij op wat te doen, toen ze hem weer startte hoorde ik het direct...een 3 pitter geworden, dus rustig naar huis gereden
en direct de OBD scanner eraan: misfire cilinder 1.
Volgende dag de garage gebeld, die baalde natuurlijk ook en stelde voor om een bobine te leveren zodat ik hem erin
kon zetten, prima plan, dus de volgende avond haal ik de oude bobine eruit...kak, dikke in de olie, herinner je nog dat
ze de olielekkage zouden verhelpen?
Ze hebben dus de kleppendekselpakking vervangen, en achteraf bleek dat de O-ring om bougie cilinder 1 niet goed zat
waardoor de schacht vol olie liep, dus hop auto terug naar de garage, volgende dag stond die al weer klaar incl.
nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang, top service en wat reed de auto weer als een zonnetje.
Maar dan komt mijn gevoel opspelen, de bobines gaan gewoon wat sneller defect als bij andere auto's, vaak ook door
slecht geworden bougies....dus maar eens groot onderhoud uitvoeren? geen slecht plan dus de hele zooi online besteld
en op een zaterdag ingepland.
Helaas ging hij weer op storing voordat ik onderhoud kon uitvoeren, weer overleg met de garage incl. foto's van de
foutcodes...ja 2 stuks, ga eerst maar eens op E98 een tank rijden, lijkt op vervuiling in de brandstof, oke iets inhouden
zou daardoor kunnen, lambdastoring zou ook nog kunnen, dus gereset en een reiniger in de tank samen met E98.
1 dag later (elke keer met de 2e rit na resetten) kwamen de 2 storingen weer naar boven, dus eerst toch maar het
onderhoud, de volgende dag (zaterdag) naar mijn werk en aan de klus, eerst thuis een motorflush aan de olie toegevoegd,
Op het werk direct de olie eruit, nieuwe filter erin en weer afgevuld, filter was pikzwart dus die had zijn beste tijd wel gehad,
4 nieuwe bougies erin en gelijk de resterende 3 bobines vervangen, een Green sport inlegfilter erin en een verse interieur
filter, toen nog even een EGR intake cleaner bij de luchtinlaat ingespoten, gelijk de onderste lambdasensor eruit gehaald
en schoongeborsteld, zat veel aanslag op, daarna nog even een rondje van 10 min gereden en toen weer alles gereset om
op 0 te beginnen.
Daarna de auto gewassen, gekleid, gedroogd en toen bekeken of ik moest polijsten, ze hadden hem voor de verkoop al gepoetst
volgens de verkoper, ik gok dat ze even vlug een polijstmachine erover hebben gehaald en toen een fast glaze glimmiddel erop,
lijkt leuk voor in de showroom maar is natuurlijk voor tijdelijk, eerlijk is eerlijk, amper kleine krasjes te ontdekken dus besloten
om niet te gaan polijsten.
Eenmaal echt goed droog heb ik een Ceramische spray coating gepakt en heerlijk de boel behandeld, de zwarte kunststof delen
behandeld met een plastic restore middel, van binnen niks gedaan omdat dat al zeer netjes is, daarna nog even met de verlichting
bezig geweest, de stadslampjes zijn nu vervangen door led lampjes, de koplampen had ik 2 setjes voor liggen, 1 van het merk
Bevinsee, super veel licht maar tegelijk ook bagger veel strooilicht, ondanks dat ze 1 op 1 gelijk zouden zijn aan de halogeen H4,
dit bleek totaal niet te kloppen dus die zijn retour gegaan ook mede doordat ze niet canbusproof zijn, de volgende set is van
Auxito, een fractie minder licht maar nog steeds 6x beter dan halogeen, ook deze zouden 1 op 1 identiek zijn aan H4, dat klopt
dus wel en geeft een perfect (lees apk goedkeur) lichtbeeld, maar ook deze niet canbusproof, dus de volgende stap word een
extra weerstand er tussen in de hoop dat het dan wel goed gaat.
Een lang verhaal maar we zijn er dus nog niet, want intussen staat hij weer vrolijk op storing, de hoop is nu gevestigd op de
bovenste lambdasensor als boosdoener want daar had ik geen speciaal gereedschap voor, als het goed is gaat ze vandaag
bij de garage langs voor het diagnose stellen en inplannen van de reparatie.....word vervolgd.
Voor wie het leuk vind: https://photos.app.goo.gl/ARsJSeMm27argoM6A
daar staan wat foto's van de Mini incl. foto's van de werkzaamheden en poetsen,
let vooral even op de bougies, benieuwd wat jullie daarvan vinden