Maik's R53 JCW Checkmate
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Maik, misschien staat het antwoord op mijn vraag wel ergens in je topic maar heeft jouw Mini een mechanisch sperdifferentieel? Op mijn R53 GP zat er een af-fabriek en dat vond ik heerlijk sturen.
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Ondanks dat zou ik nog wel eens een platensper willen hebben maar voor nu gezien de kosten en het extra onderhoud nog niet interessant genoeg.
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Ja zeker! De MINI kwam af fabriek met de optie 2TA oftewel een mechanisch sper differentieel.niekcarfreak schreef: ↑14 feb 2024, 12:07Maik, misschien staat het antwoord op mijn vraag wel ergens in je topic maar heeft jouw Mini een mechanisch sperdifferentieel? Op mijn R53 GP zat er een af-fabriek en dat vond ik heerlijk sturen.
Ondanks dat zou ik nog wel eens een platensper willen hebben maar voor nu gezien de kosten en het extra onderhoud nog niet interessant genoeg.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Dat is mooi.
Er zijn vast betere sperren maar als die vaak onderhoud nodig hebben is dan weer een nadeel.
Ligt eraan hoe ver je wilt gaan.

Er zijn vast betere sperren maar als die vaak onderhoud nodig hebben is dan weer een nadeel.
Ligt eraan hoe ver je wilt gaan.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR

Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Dus je hebt de BKL bak ? 
Wel weer lekkere upgrades Maik!
En weet je wat nu nog het ergste van alles is....
Ik heb je mini nog nooit in het echt gezien ... :/ damn..
Die pomp heb ik er ook zin zitten. hoge harde piep
Het is wel dat hij sinds die tijd vaak na een paar uurtjes stil te hebben gestaan.( op werk) moeilijk de eerste keer start, en dan de tweede keer in 1 x.
Wellicht te veel druk voor de injectoren? (Dat ze gaan lekken?)
Maar jij hebt nieuwe 550 erin zitten nu, dus die moeten dicht genoeg zitten denk ik..*
En wat heb je nu met de rijhoogte? Alles zo hoog mogelijk? + Had je er nu ook rollcentre adjusters op zitten? Dat hielp bij mij wel met het zoekende stuur gedrag.
En dan nu wachten op het betere weer zodat je kan karten!
^Robbert

Wel weer lekkere upgrades Maik!
En weet je wat nu nog het ergste van alles is....
Ik heb je mini nog nooit in het echt gezien ... :/ damn..
Die pomp heb ik er ook zin zitten. hoge harde piep

Het is wel dat hij sinds die tijd vaak na een paar uurtjes stil te hebben gestaan.( op werk) moeilijk de eerste keer start, en dan de tweede keer in 1 x.
Wellicht te veel druk voor de injectoren? (Dat ze gaan lekken?)
Maar jij hebt nieuwe 550 erin zitten nu, dus die moeten dicht genoeg zitten denk ik..*
En wat heb je nu met de rijhoogte? Alles zo hoog mogelijk? + Had je er nu ook rollcentre adjusters op zitten? Dat hielp bij mij wel met het zoekende stuur gedrag.
En dan nu wachten op het betere weer zodat je kan karten!
^Robbert

- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Rollcentre adjusters heb ik niet, maar eens ervaring of ik die nodig ga hebben.
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Yes! Is mijn Mini ooit af fabriek mee geleverd.robertok schreef: Dus je hebt de BKL bak ?![]()
Die van mij is qua geluid wel iets hoger maar niet echt een piep. En tot nu toe nog geen problemen met starten, hij start bij mij nu juist beter!robertok schreef: Die pomp heb ik er ook zin zitten. hoge harde piep![]()
Het is wel dat hij sinds die tijd vaak na een paar uurtjes stil te hebben gestaan.( op werk) moeilijk de eerste keer start, en dan de tweede keer in 1 x.
Wellicht te veel druk voor de injectoren? (Dat ze gaan lekken?)
Qua rij hoogte zit ik nu op zo’n 61cm vanaf de grond (gemeten via t hart van de velg tot aan de wielkastrand)robertok schreef: En wat heb je nu met de rijhoogte? Alles zo hoog mogelijk? + Had je er nu ook rollcentre adjusters op zitten? Dat hielp bij mij wel met het zoekende stuur gedrag.
Rollcentre adjusters heb ik niet, maar eens ervaring of ik die nodig ga hebben.
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Inmiddels weer door gegaan met de mods.
4 weken terug de kooi op kunnen halen, onwijs tevreden met de kwaliteit van de kooi!



Vervolgens weg gebracht voor het poedercoaten, gekozen voor de kleur RAL9006 Wit aluminium. Dat komt redelijk overeen met de spoiler endplates en de pook van de Shortshifter



Ondertussen ook bezig met het ontwerpen van remkoeling setje voor de MINI. Wat testplaatjes gemaakt met de 3d printer en dat wordt nu verder uitgewerkt

Aangezien mijn MINI op duits kenteken staat en het daar zo is dat alle aanpassingen gekeurd moeten worden en in het kentekenbewijs moeten worden bijgeschreven heb ik contact gezocht met 24/7 Performance. Zij hebben ervaring met het bouwen van circuit auto’s op duits kenteken en deze ook gekeurd krijgen. Na wat heen en weer bellen en mailen kwamen wij tot de conclusie dat alles “eingetragen” kon worden met uitzondering van de Coolerworx Shortshifter…. Ah oh….
Gelukkig bestaan er ook shortshifters van CAE Racing met TÜV documenten. Dus die besteld en de Coolerworx gewisseld voor een CAE.
De “oude” Coolerworx en nieuwe CAE

En ingebouwd

Ik had niet verwacht dat er zo’n verschil in zou zitten maar de CAE voelt een stuk stabieler aan en schakelt nog soepeler.
Op het moment staat de MINI bij 24/7 Performance en is afgelopen dinsdag alles gekeurd en eingetragen. Komende week wordt het complete onderstel ingesteld (uitlijnen en dempers instellen) voor de Nürburgring. Ben erg benieuwd hoe de MINI straks gaat sturen.
4 weken terug de kooi op kunnen halen, onwijs tevreden met de kwaliteit van de kooi!



Vervolgens weg gebracht voor het poedercoaten, gekozen voor de kleur RAL9006 Wit aluminium. Dat komt redelijk overeen met de spoiler endplates en de pook van de Shortshifter



Ondertussen ook bezig met het ontwerpen van remkoeling setje voor de MINI. Wat testplaatjes gemaakt met de 3d printer en dat wordt nu verder uitgewerkt

Aangezien mijn MINI op duits kenteken staat en het daar zo is dat alle aanpassingen gekeurd moeten worden en in het kentekenbewijs moeten worden bijgeschreven heb ik contact gezocht met 24/7 Performance. Zij hebben ervaring met het bouwen van circuit auto’s op duits kenteken en deze ook gekeurd krijgen. Na wat heen en weer bellen en mailen kwamen wij tot de conclusie dat alles “eingetragen” kon worden met uitzondering van de Coolerworx Shortshifter…. Ah oh….
Gelukkig bestaan er ook shortshifters van CAE Racing met TÜV documenten. Dus die besteld en de Coolerworx gewisseld voor een CAE.
De “oude” Coolerworx en nieuwe CAE

En ingebouwd

Ik had niet verwacht dat er zo’n verschil in zou zitten maar de CAE voelt een stuk stabieler aan en schakelt nog soepeler.
Op het moment staat de MINI bij 24/7 Performance en is afgelopen dinsdag alles gekeurd en eingetragen. Komende week wordt het complete onderstel ingesteld (uitlijnen en dempers instellen) voor de Nürburgring. Ben erg benieuwd hoe de MINI straks gaat sturen.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR

Re: Maik's R53 JCW Checkmate
LEkker Maik,
Hoe was het op de Nurb?
Wat zijn je bevindingen?
Ps. je foto's doen het niet?
Hoe was het op de Nurb?
Wat zijn je bevindingen?
Ps. je foto's doen het niet?

- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Vreemd bij mij lijken alle foto’s het nogsteeds te doen..
Nürburgring was top!
Wel de nodige hindernissen moeten nemen.
Op de heenweg besloot de krukaspulley spontaan 3 delig te worden…

Gelukkig kon ik een mede MINI-rijder nog optijd bereiken om de volgende dag een andere mee te brengen. Goed dat opgelost en weer kunnen rijden.
In totaal 8 rondes gereden, was heel erg wennen in het begin. Met de nieuwe setup en afstelling is het gewoon een totaal andere auto. Eerste rondje was 9:52 maar al snel werden de rondjes wat vlugger waarbij de laatste 9:05 was. Sub 9 zit er zeker in alleen niet met de huidige remblokken.
Ik kon niet optijd de juiste krijgen dus reed met Tarox Strada en hoewel ik geen fading oid had was de bite slecht en gaf weinig vertrouwen om rempunten te verlaten…
Paar plaatjes van de ring:



Maar goed ronde 8 de gang zat er lekker in, reed het circuit af om even een maatje op te pikken voor een rondje. En toen trapte ik door de koppeling heen, beetje pompen resulteerde in een klein remvloeistof riviertje op het wegdek…..

De koppelingscilinder op de bak was kapot, cilindertje dichtte niet meer af dus de vloeistof perste erlangs en eruit. K*t zooi….
Zonder koppeling 370km naar huis gereden, zelfden zo oncomfortabel/gestresst gereden.
Inmiddels een nieuwe Delphi (volledig uit metaal en hopelijk robuster als die plastic meuk) gemonteerd.

En een nieuwe krukaspulley besteld.. ter vervanging van de tijdelijke pre facelift pulley.

Nürburgring was top!
Wel de nodige hindernissen moeten nemen.
Op de heenweg besloot de krukaspulley spontaan 3 delig te worden…

Gelukkig kon ik een mede MINI-rijder nog optijd bereiken om de volgende dag een andere mee te brengen. Goed dat opgelost en weer kunnen rijden.
In totaal 8 rondes gereden, was heel erg wennen in het begin. Met de nieuwe setup en afstelling is het gewoon een totaal andere auto. Eerste rondje was 9:52 maar al snel werden de rondjes wat vlugger waarbij de laatste 9:05 was. Sub 9 zit er zeker in alleen niet met de huidige remblokken.
Ik kon niet optijd de juiste krijgen dus reed met Tarox Strada en hoewel ik geen fading oid had was de bite slecht en gaf weinig vertrouwen om rempunten te verlaten…
Paar plaatjes van de ring:



Maar goed ronde 8 de gang zat er lekker in, reed het circuit af om even een maatje op te pikken voor een rondje. En toen trapte ik door de koppeling heen, beetje pompen resulteerde in een klein remvloeistof riviertje op het wegdek…..

De koppelingscilinder op de bak was kapot, cilindertje dichtte niet meer af dus de vloeistof perste erlangs en eruit. K*t zooi….
Zonder koppeling 370km naar huis gereden, zelfden zo oncomfortabel/gestresst gereden.
Inmiddels een nieuwe Delphi (volledig uit metaal en hopelijk robuster als die plastic meuk) gemonteerd.

En een nieuwe krukaspulley besteld.. ter vervanging van de tijdelijke pre facelift pulley.

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Goede keus, de Ati. Mooie foto's op de Ring!
Mijn beste tijd was 8:16 op een frisse doordeweekse dag in maart. Mooi compressor weer maar de R888 moesten eerst twee ronden opwarmen en op een doordeweekse dag niet zo druk natuurlijk. Filmen was toen verboden dus een 'keychain' opname apparaatje op het dashboard.
Sub 8 moet mogelijk zijn als ik hem weer gemaakt heb maar niet in het weekend. Hopelijk komen we elkaar nog eens tegen op de Ring en hou hem heel want veel risico nemen voor een paar seconden sneller is het niet waard.
Mijn beste tijd was 8:16 op een frisse doordeweekse dag in maart. Mooi compressor weer maar de R888 moesten eerst twee ronden opwarmen en op een doordeweekse dag niet zo druk natuurlijk. Filmen was toen verboden dus een 'keychain' opname apparaatje op het dashboard.
Sub 8 moet mogelijk zijn als ik hem weer gemaakt heb maar niet in het weekend. Hopelijk komen we elkaar nog eens tegen op de Ring en hou hem heel want veel risico nemen voor een paar seconden sneller is het niet waard.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR

Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Leuk Berthil! weer het circuit op? 
Zijn nu veel Jongens die met mini's die kant op gaan.
Waaronder Maik met een 'vast'groepje.
Kevin is er ook vaak te vinden net als Andor.

Zijn nu veel Jongens die met mini's die kant op gaan.
Waaronder Maik met een 'vast'groepje.
Kevin is er ook vaak te vinden net als Andor.

- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Weer eens een kleine update over de MINI.
Van 8 tot 12 Juli ben ik met Club53 door de Alpen gereden. Een ruime 1600km in 5 dagen waarin wij de volgende passen hebben gereden:
- Albulapass (2x)
- Berninapass
- Brünigpass
- Flüelapass (2x)
- Furkapass
- Forcola di Livigno
- Glaubenbielenpass
- Gotthardpass
- Grimselpass
- Jaufenpass
- Julierpass (2x)
- Malojapass
- Ofenpass (2x)
- Reschenpass
- San Bernadinopass
- Splügenpass
- Stilfser Joch (Stelvio)
- Timmelsjoch
Paar plaatjes:



Er werd genoten van de uitzichten maar ook flink goed doorgereden. Wat betekende dat mijn banden die voor de trip nog zo’n 3mm hadden na de trip volledig kaal waren. Dus tijd voor nieuwe banden!
In dit geval Nankang AR-1 in de maat 215/40/17

Ook die moeten weer getest worden, mooie mogelijkheid hiervoor was de Trackday op Zolder.


Het was voor mij de eerste keer met de MINI op Circuit Zolder, erg leuk circuit om op te rijden. Uiteindelijk een 2:05.45 kunnen neerzetten waar ik voor nu wel tevreden mee ben.
Mods kunnen ook niet achterblijven…
Daarom heb ik een Stage 4 koppeling gekocht voor de Competition Clutch en een 3J Driveline platensper.

Als volgende op de planning:
31 augustus t/m 7 september - Nürburgring
14 en 15 September - MINI Freunde Hessen level 1 & Level 2 tour
27 t/m 29 September - Nürburgring
Van 8 tot 12 Juli ben ik met Club53 door de Alpen gereden. Een ruime 1600km in 5 dagen waarin wij de volgende passen hebben gereden:
- Albulapass (2x)
- Berninapass
- Brünigpass
- Flüelapass (2x)
- Furkapass
- Forcola di Livigno
- Glaubenbielenpass
- Gotthardpass
- Grimselpass
- Jaufenpass
- Julierpass (2x)
- Malojapass
- Ofenpass (2x)
- Reschenpass
- San Bernadinopass
- Splügenpass
- Stilfser Joch (Stelvio)
- Timmelsjoch
Paar plaatjes:



Er werd genoten van de uitzichten maar ook flink goed doorgereden. Wat betekende dat mijn banden die voor de trip nog zo’n 3mm hadden na de trip volledig kaal waren. Dus tijd voor nieuwe banden!
In dit geval Nankang AR-1 in de maat 215/40/17

Ook die moeten weer getest worden, mooie mogelijkheid hiervoor was de Trackday op Zolder.


Het was voor mij de eerste keer met de MINI op Circuit Zolder, erg leuk circuit om op te rijden. Uiteindelijk een 2:05.45 kunnen neerzetten waar ik voor nu wel tevreden mee ben.
Mods kunnen ook niet achterblijven…
Daarom heb ik een Stage 4 koppeling gekocht voor de Competition Clutch en een 3J Driveline platensper.

Als volgende op de planning:
31 augustus t/m 7 september - Nürburgring
14 en 15 September - MINI Freunde Hessen level 1 & Level 2 tour
27 t/m 29 September - Nürburgring
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Wauw. Goed bezig en mooie plaatjes.
Maar met maar 3 mm profiel starten
. Wel helemaal op gereden iig. Gelukkig nu weer nieuwe sloffen.
Maar met maar 3 mm profiel starten

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Een goeie sper ga je zeker plezier van hebben, helemaal op de Ring waar je bergop de MINI lekker door de bocht kan trekken met het gas er op. Ik had een Quaife en toen overgeschakeld op een Drexler, dat was een wereld van verschil. De 3J ken ik niet, wat voor een sper percentage heeft die? De Quaife heb ik bij Quaife laten reviseren, mocht er een keer wat kapot gaan bij de cabrio (230.000km gelopen) dan gaat daar de Quaife in want die heeft geen sper.
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
De Federal 595RS-Pro heb ik nieuw gekocht met tussen de 5,5 en 6mm profiel.
Ze zijn eronder gegaan in oktober 2022 en sindsdien had ik 10.000km gereden waaronder de 2023 editie van Alps53 en diverse Trackdays. Ik had verwacht nog zeker 5 á 6000km te kunnen rijden met de 3mm gezien ze “pas” op de helft waren. Maar het ging toch harder als verwacht.
Tot nu toe nog geen ervaring met platensper dus ik ben erg benieuwd hoe t gaat bevallen.
Re: Maik's R53 JCW Checkmate
Ja als je dat zo leest klinkt het als vragen om problemen. Klein stukje uitleg.
De Federal 595RS-Pro heb ik nieuw gekocht met tussen de 5,5 en 6mm profiel.
Ze zijn eronder gegaan in oktober 2022 en sindsdien had ik 10.000km gereden waaronder de 2023 editie van Alps53 en diverse Trackdays. Ik had verwacht nog zeker 5 á 6000km te kunnen rijden met de 3mm gezien ze “pas” op de helft waren. Maar het ging toch harder als verwacht.
De 3J wordt gemaakt in de UK, ik heb nu gekozen voor de “Track” met 45/90 ramps en 75-85lbs/ft per load.Berthil schreef: Een goeie sper ga je zeker plezier van hebben, helemaal op de Ring waar je bergop de MINI lekker door de bocht kan trekken met het gas er op. Ik had een Quaife en toen overgeschakeld op een Drexler, dat was een wereld van verschil. De 3J ken ik niet, wat voor een sper percentage heeft die?
Tot nu toe nog geen ervaring met platensper dus ik ben erg benieuwd hoe t gaat bevallen.
Onze sponsors