Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Nederland

Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)

13 okt 2024, 11:33

En dat was rondje nummer 2 :-)

Ditmaal ging de karavaan naar Zandvoort op vrijdag 11 oktober 2024 voor de HARC Vrij-rijden dag.
De ECUMaster zat er in maar door tijdgebrek nog niet helemaal goed afgesteld, dat wilde ik daar wel verder oppakken.
Het belangrijkste is een niet te arm AFR mengels bovenin, ongeveer 11.8, en op deze dag maar proberen veel rij data te verzamelen.

De ECUmaster Black ondersteunt geen interne datalogger dus daar moest nog even snel iets voor bedacht worden. Er zijn wel mooie uitbreidingen te koop zoals de ADU Dash icm met de GPS datalogger maar dat kost dan ook gelijk 1500 euro... dat maar even niet dus..

Uiteindelijk heb ik een RaspberryPi met een 7" display gemonteerd die dmv een CANbus adapter de data uit de ECUmaster krijgt. Alles wordt opgeslagen in ruw formaat zodat ik alles achteraf kan bewerken en bekijken. Ik had ook een GPS module toegevoegd die met 10 keer per seconde de GPS locatie en snelheid opslaat. Omdat ik ook ter plaatse nog wat wilde kunnen uitlezen en/of bijstellen had ik een beugel gemaakt voor de passagiers-stoel-positie voor een laptop die ook alles uit de ECUmaster logged. Samen met de wideband lambda meter en oliedruk meter moest dat wel genoeg zijn :-)

Helaas ontdekte ik vorige week een aantal oliedruppels onderaan de bak/motor en kon niet exact duiden wat het was. Nieuwe main seal zat in het blok dus dat kon het bijna niet zijn. Bakseal had ik niet vervangen maar anyway, het zaakje zou er toch weer 'even' uit moeten. Snel bij Ekris Mini alle seals besteld voor motor, bak en ook gelijk aandrijfassen. Afgelopen maandag het hele spul eruit, woensdag zat alles er weer rijklaar in.
Mini bak olie.jpg
Omdat de stuurpomp de laatste keer op Meppen wat haperde had ik ook maar besloten om die eruit te halen en een 'banjo'-adapter te maken om de aansluitingen door te lussen als het ware. Ik had dat ergens gelezen dat het dan prima stuurt als je zonder pomp rijdt:
Dus hatseflats op de freesbank maar iets in elkaar ge-eye-balled en erop gezet. Spoiler alert: dit gaat er asap weer af en de pomp weer terug :-).
banjo.jpg
Vrijdag 11 oktober 2024:
Om 06:00 van huis vertrokken en keurig om 07:45 op het circuit. 'Snel' keuren en alles was ok dus de eerste rondjes konden gemaakt worden. Ik reed in groep 3 licentiehouders en het was erg druk, veel BMW's en Mazda MX5's die aan het testen/oefenen waren maar ik kon er redelijk tussendoor slalommen..
Na een rondje of 3 zag ik een zwarte vlag, met nummer 344... ik dacht nog 'ok dat is ook snel'... toen ik zag dat ik nummer 344 op mijn voorruit had staan... bummer.. In de pits kreeg ik te horen dat ik niks verkeerd deed maar mijn Mini toch wel iets teveel lawaai maakte. 95.2dB gemeten en 93dB was de limiet, 94 werd nog wel toegestaan maar 95.2 was echt teveel....
Dus of ik iets minder hard wilde rijden.. dat werd dus de rest van de dag niet boven de 6000RPM of anders inpakken en naar huis...

Helaas blijken de BMW's er veel liefde voor de grindbakken of barriers te hebben zodat elke sessie onderbroken werd omdat er weer een ergens tegenaan geklapt was, met schade en oliesporen op de baan tot gevolg. Drie sessies heb ik lekker kunnen sturen, auto heeft prima gelopen, voordempers halverwege iets strakker gezet maar verder niks veranderd. De logging heeft uitstekend gewerkt, en dat voor iets wat ik op woensdagavond nog even snel in elkaar geflanst had. Tussen de sessies door nog een beetje op de laptop kunnen kijken en wel wat verbeter puntjes kunnen vinden. Thuis gekomen de GPS data bekeken en ik had een redelijk constante rondetijd van 2:16 genoteerd. Niet verkeerd voor maar beperkte toeren.

De volgende rijdag staat voor 17 november geplanned :-)

Terug naar “Show your ride”