Wat was dat dan met die kettingspanner? Van de snaar of de distributieriem?
En maakt die dat geluid alleen als je start (dus met koude motor?)
Berthil, de Zwarte (Nera)
- Peter
- Volledig MINI minded!
Bericht
Toen is ie zelfs nog op de bank geweest om te checken of ie nog optimaal liep.
Van de distributieketting want die van de riem is in jan/feb nog vervangen bij Beek toen ik um helemaal heb laten nakijken.Hans schreef:Wat was dat dan met die kettingspanner? Van de snaar of de distributieriem?
En maakt die dat geluid alleen als je start (dus met koude motor?)
Toen is ie zelfs nog op de bank geweest om te checken of ie nog optimaal liep.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Inderdaad van de distibutieketting.
Dat is een spanner die op oliedruk werkt die nogal graag eens helemaal ingedrukt raakt waardoor deze helemaal niet meer doet.
Het resultaat is het bekende dieselgeluid bij stationair lopen en t/m 2500 toeren. Kennelijk wordt boven dat toerental de ketting van zichzelf meer gespannen.
Als bijgeluid maakten de kleppen de eerste seconden een behoorlijk lawaai bij een koude start. Dat is nu ook weg maar. Dat probleem had de blauwe niet toen die ook een keer een vastzittende kettingspanner had.
De kettingspanner krijg je er alleen uit met een afgezaagde diep ringsleutel Nr. 19. Je kan er zo bij, het is de dikke bout onder het oliefilter. Soms hoeft er geen nieuwe op en kun je de oude weer gangbaar krijgen.
Dat is een spanner die op oliedruk werkt die nogal graag eens helemaal ingedrukt raakt waardoor deze helemaal niet meer doet.
Het resultaat is het bekende dieselgeluid bij stationair lopen en t/m 2500 toeren. Kennelijk wordt boven dat toerental de ketting van zichzelf meer gespannen.
Als bijgeluid maakten de kleppen de eerste seconden een behoorlijk lawaai bij een koude start. Dat is nu ook weg maar. Dat probleem had de blauwe niet toen die ook een keer een vastzittende kettingspanner had.
De kettingspanner krijg je er alleen uit met een afgezaagde diep ringsleutel Nr. 19. Je kan er zo bij, het is de dikke bout onder het oliefilter. Soms hoeft er geen nieuwe op en kun je de oude weer gangbaar krijgen.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Is dit de oplossing,niks anders vervangen of doen?-->Berthil schreef:Inderdaad van de distibutieketting.
Als bijgeluid maakten de kleppen de eerste seconden een behoorlijk lawaai bij een koude start.
Berthil schreef:De kettingspanner krijg je er alleen uit met een afgezaagde diep ringsleutel Nr. 19. Je kan er zo bij, het is de dikke bout onder het oliefilter. Soms hoeft er geen nieuwe op en kun je de oude weer gangbaar krijgen.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Dankjewel!Berthil schreef:Voor de 1ste generatie Cooper S wel. Een nieuwe spanner kost dacht ik 25 Euro.cooperke s schreef:Is dit de oplossing,niks anders vervangen of doen?
Er lopen ook een paar druppels olie uit bij openen dus even doekje bij de hand.
- cooperke s
- Bijna verslaafd
Bericht
Heb je een idee vd part number vor dit onderdeeltje?
Thanks!
Berthil,Berthil schreef:Voor de 1ste generatie Cooper S wel. Een nieuwe spanner kost dacht ik 25 Euro.cooperke s schreef:Is dit de oplossing,niks anders vervangen of doen?
Er lopen ook een paar druppels olie uit bij openen dus even doekje bij de hand.
Heb je een idee vd part number vor dit onderdeeltje?
Thanks!
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De Zwarte is denk ik behekst.

Vandaag tijdens de Zuid-Holland-Zuid rit hield die er opeens mee op me foutmelding P0340: nokkenas sensor.
Nadat de ANWB was gearriveerd werd de echte oorzaak geconstateerd, de distributieketting gebroken, geen enkele cilinder had compressie.
Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe cilinderkop want de zuigers zullen vast kleppen krom hebben gedrukt. Ondertussen heb ik een vervangauto, morgen gaat de Mini waarschijnlijk naar de dealer. Dat zal vast geen goedkope operatie worden en het is maar afwachten of hij weer inorde is voor Mini United.

Vandaag tijdens de Zuid-Holland-Zuid rit hield die er opeens mee op me foutmelding P0340: nokkenas sensor.
Nadat de ANWB was gearriveerd werd de echte oorzaak geconstateerd, de distributieketting gebroken, geen enkele cilinder had compressie.
Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe cilinderkop want de zuigers zullen vast kleppen krom hebben gedrukt. Ondertussen heb ik een vervangauto, morgen gaat de Mini waarschijnlijk naar de dealer. Dat zal vast geen goedkope operatie worden en het is maar afwachten of hij weer inorde is voor Mini United.
Onze sponsors