Maik's R53 JCW Checkmate

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

25 aug 2024, 11:32

MaikR53 schreef:
Daniel_S schreef:
19 aug 2024, 09:35

Maar met maar 3 mm profiel starten Afbeelding. Wel helemaal op gereden iig. Gelukkig nu weer nieuwe sloffen.
Ja als je dat zo leest klinkt het als vragen om problemen. Klein stukje uitleg.
De Federal 595RS-Pro heb ik nieuw gekocht met tussen de 5,5 en 6mm profiel.
Ze zijn eronder gegaan in oktober 2022 en sindsdien had ik 10.000km gereden waaronder de 2023 editie van Alps53 en diverse Trackdays. Ik had verwacht nog zeker 5 á 6000km te kunnen rijden met de 3mm gezien ze “pas” op de helft waren. Maar het ging toch harder als verwacht
Hahah maar dan heb je wel lol gehad en je best gedaan. Wel goed dat ze heel gebleven zijn.
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

26 dec 2024, 11:59

Maar weer eens even een update over de MINI.

Het seizoen is over, we hebben 11.000km gereden dit jaar. De Hightlights:
- Circuit Zolder (16 rondes) beste tijd 2:05.45
- Nürburgring (27 rondes) beste BTG 9:00.45
- Mini Freunde Hessen level 1 en 2 tour
- Club53 Alpen tour

In de 11.000km eigenlijk weinig problemen gehad, wel meermaals het probleem dat ondanks dat het pedaal naar de bodem getrapt werd de MINI kort in toeren terug liep zowat leek af te slaan. Ik vermoed een probleem met de gasklep.

Aller eerst begonnen met een welverdiende uitgebreide wasbeurt, waarbij ik ook altijd even de veerpoten netjes schoonmaak en het draad voorzie van vers PTFE vet zodat alles mooi gangbaar blijft.

Afbeelding
Afbeelding

(Mocht iemand zich afvragen hoe ik de wielkasten het netste krijg, met de dasty imitatie van de action en een kwast)

Maar nu in het “off-season” is het weer tijd voor modificaties en uitgebreid onderhoud, op de planning staat:
- 3J Driveline platen sperdifferentieel “Track spec”
- Competition Clutch stage 4 koppelingsplaat
- Hardrace pillowball bussen achter
- AST uniball topmounts achter
- KW bovenste camberarmen
- regulier onderhoud (motor- en bakolie, filters, bougies)
- uitlijnen en uitwegen bij 24/7 Performance

Paar plaatjes van het nieuwe spul:
De Hardrace pillowball bussen
Afbeelding

Het differentieel en de koppelingsplaat
Afbeelding

De KW camberarmen
Afbeelding

De topmounts worden (helaas) pas in januari geleverd.

Inmiddels vorig weekend het sperdifferentieel en de koppelingsplaat vervangen. De Trackspec is wel “heftig” je merkt dan bij weinig load hij al probeert te sperren wat resulteert in een slippend/kloppend geluid. Anderzijds geeft je vervolgens iets meer gas lockt/spert hij en is het geluid weg maar nog veel leuker dan merk je dat hij hem de bocht in trekt.
Onwijs gaaf gevoel hoeveel extra grip je hebt, ik reed met de MINI door de stromende regen naar huis (op AR1’s) en zowel in een rechte lijn als in bochten is de grip merkbaar verbeterd, binnen de grenzen van de semislicks uiteraard.

Het proces..
Motor eruit:
Afbeelding

Bak uit elkaar:
Afbeelding

Nieuwe differentieel erin
Afbeelding

Dit was overigens de oude stage 2 koppelingsplaat na 16.000km
Afbeelding

Voor de circuit rijders onder ons, nog wat (denk ik) interessante informatie. Dit jaar ben ik veel aan het experimenteren geweest met remblokken.
Mijn basis setup is:
- R56 JCW Brembo 4 pots klauwen
- Biggred upgrade zuigers
- Stoptech high temp stofhoesjes
- Brembo gegroefd en geperforeerde schrijven
- Ravenol R325+ remvloeistof

In het afgelopen jaar gereden met de volgende blokken:
- Ferrodo DS3000
- Ferrodo DSUno
- Tarox Strada
- Tarox Corsa
- Brembo …
- Mintex F4R

Mijn ervaringen:
Ferrodo DS3000
Niet passend in de klauw ondanks dat deze geschikt zouden moeten zijn, op advies van Ferrodo de zijkanten iets op geschuurd om passend te maken.
Uit de doos zijn de blokken 119.93mm en in de klauw past maximaal 119.50. Eenmaal gemonteerd koude bite vind ik persoonlijk matig, warm wel goed en redelijk stabiel maar wanneer ze echt warm werden nam de bite wel af. Slijtage was relatief laag.

Ferrodo DSUno
Zelfde verhaald qua pasvorm als bij de DS3000. De bite hiervan was koud nog iets minder maar warm een stuk beter en bleef ook bij hoge temperaturen zeer stabiel. Wel ontzettende luide blokken zowel bij stevig remmen (schurend geluid) als bij weinig remkracht (hard piepen). Slijtage was gemiddeld 1.2mm materiaal op een ring weekend (700km snelweg, 8 rondjes ring)

Tarox Strada
Pas vorm is perfect, maar zoals de naam al doet vermoeden echt een straat blokje. Heb deze tegen beter weten in gekocht omdat de corsa’s niet optijd binnen waren. Bite is matig en wordt alleen maar slechter naar mate de blokken warm worden. Voor sportief en circuit gebruik lekker bij weg blijven. Slijtage bij deze blokken was verrassend laag.

Tarox Corsa
Paste niet in de klauw…
Ik heb de SP5514.114 besteld bij binnenkomst gelijk na gemeten gezien de ervaringen met Ferrodo. En de blokken waren qua breedte prima maar veel te dik (17mm waar maximaal 15.5mm in de klauw past en de originele mini blokken 14.8mm zijn) deze dus niet in mijn eigen auto kunnen testen. Een vriend van mij rijd ook met R56 JCW Brembo klauwen en heeft inmiddels uitgevonden dat je de SP2104.114 moet bestellen. Deze zijn van een Nissan maar passen perfect in de klauw. Op zijn auto hebben we mogen ervaren dat deze gelijkwaardig persteren aan de Ferrodo DS Uno alleen een stuk minder luid.

Brembo HP2000
Pasvorm van deze blokken is goed wat betreft de prestaties vergelijkbaar met de DS3000 enkel de koude bite is wat hoger. Opzich een fijn blokje voor het sportieve gebruik maar op het circuit net niet.
Slijten wel ontzettend snel.

Mintex F4R
Tot nu toe de beste blokken die ik heb gevonden voor de MINI. Vanaf koud tot zo heet als ik ze hebben kunnen krijgen een stabiele bite. Dit blokje geeft ontzettend veel vertrouwen omdat hij zo stabiel is. Daarnaast ook prima in het normale verkeer te gebruiken vanwege de hoge koude bite en weinig geluid. Slijtage is vergelijkbaar met DS Uno, de exacte slijtage in mm/km moet ik nog controleren.

Welke ik graag nog zou proberen op de MINI:
- Carbopad GT (had ik op de R53 jcw remmen en waren perfect)
- Pagid RSL29 (veel goede verhalen over gehoord)
- Endless ME22 (ook veel goed over gehoord)

Maar voor nu is de Mintex F4R de beste optie voor mij en ook prijstechnisch nog redelijk vriendelijk met €253 voor een setje blokken.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 dec 2024, 23:42

Zolder is leuk om te rijden, wel zwaar voor de remmen. Dacht dat ik ook dicht tegen de twee minuten zat destijds, wel met (zware) bijrijder en geen mooie voluit ronde kunnen rijden vanwege de 95dB geluidslimiet. 8.16 is mijn beste BTG, heb er wel een video van alhoewel filmen destijds verboden was. In mijn standaard GP1 rij ik 8:40 op straat banden, in beide met niet teveel verkeer maar wel wat opgehouden.
MaikR53
Be Mini
Be Mini

27 dec 2024, 19:52

Zolder is zeker leuk om te rijden! Daar merkte ik wel goed dat een sperdifferentieel goed kon gebruiken.

Wat betreft de Nürburgring, het wordt steeds drukker. Wij gaan nu vaak een weekend zodat we op zaterdag/zonder om 8:00 als een van de eerste bij de baan staan maar zelfs dan is het soms nog erg druk.
De 9:00.45 was helaas ook met 1x geel na de karoussel en redelijk verkeer na pflanzgarten. Er zit dus zeker nog heel wat winst in qua tijd.
Wat wel erg leuk was aan die ronde, ik reed hem met 2 andere vrienden in een treintje.
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

02 feb 2025, 12:12

Weer wat progressie gemaakt.

R56 Draagarmen gebruikt gekocht en netjes laten maken.
Hier 1 gerstraalt en 1 nog onbehandeld.
Afbeelding

En uiteindelijk beide klaar en voorzien van een coating
Afbeelding

Ook de Hardrace pillowball bussen in originele MINI houders geperst.
Afbeelding

Inmiddels zijn de KW Camberarmen ook binnen en ligt het hele spulletje te wachten op montage.
Dat gaat echter pas gebeuren als ook de AST Topmounts binnen zijn, verwachting is dat komende week die ook binnen komen.
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

02 feb 2025, 15:29

Ziet er goed uit! Ik neem aan dat je weet dat je langere bouten nodig hebt voor de alu armen en ook een pasring om de R53 schokbrekers te monteren.
MaikR53
Be Mini
Be Mini

10 feb 2025, 19:45

Ja zeker!
De bouten voor de draagarm zelf heb ik besteld en de bouten voor het wiellager. Ik blijf wel de M12x1.5 wiellagers gebruiken.
En de conische ringen voor de schokbrekers heb ik al bij mijn schroefset erbij gekregen. Levert AST bij elke set erbij.
MaikR53
Be Mini
Be Mini

29 mar 2025, 08:25

Weer wat progressie gemaakt met de MINI.
Er lagen nog wat onderdelen klaar om gemonteerd te gaan worden, namelijk:
- AST Uniball topmounts
- Hardrace pillowball draagarmbussen
- KW camberarmen (4st. in totaal)
- R56 draagarmen met nieuwe wiellagers en bouten
- Vmaxx koppelstangetjes voor + achter
- Brandblussehouder voor in het interieur

Afbeelding

Eerst maar aan de achteras begonnen, eigenlijk is het een relatief simpele klus. Wel gedurende de klus uitgevonden dat ik nog weer wat meer nieuwe bouten nodig had als ik vooraf dacht..

De nieuwe draagarm met busssen, wiellagers en de studs overgezet vanuit de oude wiellagers:
Afbeelding

Koppelstangetje en KW camberarmen:
Afbeelding

Op de vooras ook de nieuwe koppelstangetjes:
Afbeelding

En last but not least, de brandblussehouder van pure track met nu nog een A,B,C poederblusser, ben nog opzoek naar de meest ideale variant voor in de auto:
Afbeelding
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

29 mar 2025, 08:31

En wat voor progressie. Goed bezig.
Zou graag de mogelijkheden en kennis hebben om dit ook te doen. T is bij mij echt stoepsleutelen. Niet iedereen in de buurt vindt dat leuk (de kids wel )
Afbeelding
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

29 mar 2025, 08:36

Hoe zet jij m zo netjes op de bokjes? Waar doe je de krik onder?
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

29 mar 2025, 10:40

Ik ben ook altijd aan het stoepsleutelen hoor. Gewoon op het pad. Heb bij ons vakantiehuis wel een brug maar goed heb vaker tijd om hier even te sleutelen…

Daniel_S schreef:
29 mar 2025, 08:36
Hoe zet jij m zo netjes op de bokjes? Waar doe je de krik onder?
Die van mij is zo stug dat als ik hem op het voorste krikpunt opkrik dat achter mee omhoog komt. Als mijn krik dan voor op zijn hoogste punt staat kan ik achter precies een assteun op de 2e stand onder het krikpunt zetten.
En voor zet ik de assteun onder het subframe.

Terug naar “Show your ride”