Pagina 1 van 1

Motorstoringslampje brand weer + blauwe rook uit uitlaat!!!

Geplaatst: 14 mar 2009, 18:03
door Mcs Stephan
hooi allemaal :) ,

Heb gister m'n Mini Cooper S Parklane opgehaald, en onderweg naar huis getankt euro 95.
nu reed ik net met de mini en ging m'n motorstoringslampje branden :(.
heb het contact uitgezet en opnieuw aangezet en bleef branden, ook op slot en weer open gedaan.

wie weet wat het probleem kan zijn?
hij heeft eergister nog een beurtje gehad en staat nu 11850km op dus bijna als nieuw. :D

alvast bedankt! :)

Geplaatst: 14 mar 2009, 20:44
door Berthil
Wat jij motorstoring noemt is denk ik het emissielampje.
Zou moeten kunnen om 95 te tanken met een Cooper S maar misschien heeft het er wat mee te maken.

Geplaatst: 15 mar 2009, 10:38
door Mcs Stephan
Berthil schreef:Wat jij motorstoring noemt is denk ik het emissielampje.
Zou moeten kunnen om 95 te tanken met een Cooper S maar misschien heeft het er wat mee te maken.
het is niet dat EML lampje dat blijft branden maar ik noem het altijd maar dat ''waterkraan'' lampje.
ik had hem gister even een uurtje uitgezet toen gestart en was hij weer uit. :D
vandaag ga ik nog even kijken als ik wat langer rijd en hij warm is geworden of hij weer gaat branden.
moet wel zeggen heb hem vrijdagavond uit Dusseldorf gereden en geen lampje zien branden :).

word vervolgt! :)

Geplaatst: 15 mar 2009, 12:28
door Berthil
Niet deze dan:?

Afbeelding

Bovenste is het emissielampje welke in Europa verplicht is sinds 2000 bij invoering de OBD (European ON-Board Diagnostics).
Die gaat ook branden als er wat ernstigers mis is met je motor maar dan gaat je motor ook in limp mode. Daarom waarschijnlijk de verwarring met het motorstoringslampje?

Deze kan vanzelf weer uitgaan maar de storing is bewaard in de computer. Dat kan echter geen kwaad en dealer zal hem er uithalen bij een volgende beurt.

Geplaatst: 15 mar 2009, 14:52
door Mcs Stephan
Berthil schreef:Niet deze dan:?

Afbeelding

Bovenste is het emissielampje welke in Europa verplicht is sinds 2000 bij invoering de OBD (European ON-Board Diagnostics).
Die gaat ook branden als er wat ernstigers mis is met je motor maar dan gaat je motor ook in limp mode. Daarom waarschijnlijk de verwarring met het motorstoringslampje?

Deze kan vanzelf weer uitgaan maar de storing is bewaard in de computer. Dat kan echter geen kwaad en dealer zal hem er uithalen bij een volgende beurt.
ja klopt deze is het :D.

en vandaag nog tientallen km'ers gereden zonder problemen..dus voorlopig heeft het zichzelf opgelost :P.
bedankt voor de duidelijke uitleg :D

Motorstoringslampje brand weer + blauwe rook uit uitlaat

Geplaatst: 19 apr 2009, 09:17
door Mcs Stephan
Hi allemaal,

Het was voor bijna een hele tank opgelost..het lampje niet meer zien branden :D ..
Maar gister tijdens het rijden begon het lampje weer te branden :(.
Dacht gaat vanzelf weer uit naarmate ik doorreed maar dat was dus niet het geval..
Thuis aangekomen even stil gezet moest Mini nog even parkeren en toen kwam er blauwe rook uit de uitlaat...
en als je in de uitlaat kijk ligt er wel wat olie in. :?.

Ik heb weleens gelezen dat sommige 'S' jes veel olie verbruiken maar heb net 1000km geleden olieservice gehad en staat nu nog maar 12.600km op..

Wat kan er aan de hand zijn??
Wilde gister naar de dealer gaan maar die was al dicht :P
Graag jullie advies wat te doen??

Geplaatst: 19 apr 2009, 10:12
door werner
Kijk even naar het oliepeil !!
Als de motor koud is oliepeilen,het mag niet boven het maximum uitkomen!!(zou het kunnen zijn )
Als dit wel het geval is niet meer mee rijden maar eerst het teveel aftappen.
Het zal niet de eerste keer zijn en ook niet de laatste dat ze bij de garage zón grote fout maken. :?

Geplaatst: 19 apr 2009, 10:43
door Mcs Stephan
werner schreef:Kijk even naar het oliepeil !!
Als de motor koud is oliepeilen,het mag niet boven het maximum uitkomen!!(zou het kunnen zijn )
Als dit wel het geval is niet meer mee rijden maar eerst het teveel aftappen.
Het zal niet de eerste keer zijn en ook niet de laatste dat ze bij de garage zón grote fout maken. :?
Heb het oliepeil gecheckt en staat net op maximum niet erboven :)
na even starten het oliefilter vol laten zuigen staat het oliepeil op halverwege...

helaas is dit niet het probleem :?

in ieder geval bedankt voor je reactie :D
Zal zo kijken of het lampje nog(weer) brand..

Wordt vervolgt!

Geplaatst: 19 apr 2009, 10:58
door werner
Als het probleem nu wegblijft heeft er wel te veel in gezeten. Dit is er nu door de overdruk die er dan ontstaat uigeperst.(afgelopen 1000km)

Geplaatst: 19 apr 2009, 11:18
door iDarkDesign
Ik rij al jaren rond met dat lampje aan. Kan zijn dat er iets mis is met je lambda sonde.

Bij komt het altijd door het andere spruitstuk (eerst MTH, nu custom)

iDD

Geplaatst: 19 apr 2009, 11:21
door okke
Ik heb even in mijn studieboeken gekeken en gegoogeld en dit gevonden; De reden van blauwe rook kan het volgende zijn:

Waarschijnlijke oorzaak:

Verstopt luchtfilter-element
Vertopte luchtinlaat naar turbo
Luchtlek tussen de turbo en het inlaatspruitstuk
Luchtlekkage tussen het inlaatspruitstuk en cilinderkop
Verstopping van het uitlaatspruitstuk
Verstopping van de olie-afvoer leiding
Carterventilatie leiding verstopt
Lagerhuis van de turbo verstopt of dichtgekoold
Versleten zuigerveren en of zuigerbussen
Motorproblemen ( kleppen-zuigers )
Compressorkant van de turbo vervuild
Turbo beschadigd

:?

Geplaatst: 19 apr 2009, 17:42
door PPCS
Hij heeft geen turbo :wink: , maar een mooie gierende compressor :wink:

Geplaatst: 20 apr 2009, 19:50
door Mcs Stephan
ok thx voor de reacties allemaal :D.

@Okke bedankt voor het opzoeken in je studieboeken :).
zijn nog aardig wat dingen die ermee kunnen zijn :lol:
ik ga binnenkort even langs de dealer om hem uit te laten lezen, dan weten we wat er precies aan de hand is :D.

to be continued! :)

Geplaatst: 20 apr 2009, 22:04
door Adrenalin Junkie
k zou idd gewoon even ZSM langs de dealer gaan, heb je geen garantie?

p.s. blauwe rook uit een warme motor lijkt me ook niet echt iets goeds... was het erg veel?

Geplaatst: 25 apr 2009, 11:07
door Mcs Stephan
Adrenalin Junkie schreef:k zou idd gewoon even ZSM langs de dealer gaan, heb je geen garantie?

p.s. blauwe rook uit een warme motor lijkt me ook niet echt iets goeds... was het erg veel?
hoi allemaal,

nee de blauwe rook was maar 1 keer gelukkig :)..raar maar waar.
Ben langs de dealer geweest en kwam niks bijzonders uit..het lampje blijft nu uit dus misschien probleem opgelost :).
Nu hopen dat hij uitblijft :lol:

bedankt voor de reacties :)

owja Adrenalin Junkie ik heb jaar europlus garantie (zie ander topic :P)