Dit weekend zijn onze ruitenwissers voor er mee gestopt. (Ter info: De ruitenwissers zijn niet aangezet terwijl de ruitenwissers vast gevroren zat.)
We hebben alle zekeringen gecheckt die zijn in orde, evenals de relais (schrijf je dat zo ), mechanisme zat ook niet vast en er staat stroom op de aansluiting, maar de motor deed niets. Vervolgens motor los gehaald en met een stroomdraad de motor direct op de accu aangesloten. Motor gaat draaien. Motor lijkt dus niet defect.
Zojuist de tips die ik gevonden heb over een probleem met de aarde getest door een stroomdraad te bevestigen aan een bevestiging bout van de motor op een geaard punt bij de accu en ja hoor het motortje gaat draaien. Aarding is dus niet in orde.
Nu kunnen we een permanente draad aanleggen van ruitenwissermotor naar een ander geaard punt in de auto, maar hoe kunnen we dat het beste doen is nu eigenlijk de vraag en zou het kwaad kunnen? Of kunnen we dit probleem anders oplossen??
Iemand tips??
Ruitenwissers voor werken niet, slechte massa OPGELOST!
- Manick
- Sponsor
Bericht
Relais schijf je idd zo
maar wat ik zelf denk is dat je schakelaar binnen bij je stuur het niet doet gezien je zegt dat je zekering heel is, en btw hoe heb je je relais gecotroleerd?
en wat bedoel je met aarde draad(in de autotechniek spreekt men van ''massa'' ipv van ''aarde'') doet de motor het ook zonder dat je de origele stekker heb aan gesloten, en doet hij het op geen 1 stand?
gr. Manick
maar wat ik zelf denk is dat je schakelaar binnen bij je stuur het niet doet gezien je zegt dat je zekering heel is, en btw hoe heb je je relais gecotroleerd?
en wat bedoel je met aarde draad(in de autotechniek spreekt men van ''massa'' ipv van ''aarde'') doet de motor het ook zonder dat je de origele stekker heb aan gesloten, en doet hij het op geen 1 stand?
gr. Manick
- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
Bericht
Het zou idd. een slechte massa kunnen zijn, maar je had het over "er staat stroom op de aansluiting"
Heb je deze gemeten met de schakelaar aan of uit ?
Er is ook een aansluiting (15) die ervoor zorgt dat de motor teruggaat naar de beginstand.
Weet dus wat je doet, maar een extra massa kan geen kwaad.
Heb je deze gemeten met de schakelaar aan of uit ?
Er is ook een aansluiting (15) die ervoor zorgt dat de motor teruggaat naar de beginstand.
Weet dus wat je doet, maar een extra massa kan geen kwaad.
- Jorma87
- Nieuw Lid
Bericht
Probleem bleek een slechte massa te zijn. Hebben nu gezorgd voor een extra massa en de wissers werken weer als vanouds
@Manick: De motor werkte wel toen we deze via twee draadjes op de accu hadden aangesloten, maar werkte niet via de originele aansluiting. Geen van de standen deed het toen de motor was aangesloten op de originele aansluiting, maar ruitenwisser achter en ruitensproeier voor deden het wel gewoon.
Het blijft een beetje vreemd, maar het bleek toch uiteindelijk aan de massa te liggen. Scheelt toch weer een paar honderd euro bij de dealer
.
Thanks voor het meedenken.

@Manick: De motor werkte wel toen we deze via twee draadjes op de accu hadden aangesloten, maar werkte niet via de originele aansluiting. Geen van de standen deed het toen de motor was aangesloten op de originele aansluiting, maar ruitenwisser achter en ruitensproeier voor deden het wel gewoon.
Het blijft een beetje vreemd, maar het bleek toch uiteindelijk aan de massa te liggen. Scheelt toch weer een paar honderd euro bij de dealer

Thanks voor het meedenken.
- Haagseharrie
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Ruitenwissers voor werken niet, slechte massa OPGELOST!
ook ik had, zoals velen, een weigerende ruitenwisser voor bij mijn cooper 2002. Zekering en relais waren in orde. (Het relais is in orde als je het hoort klikken wanneer je de ruitenwisserpook naar beneden duwt)
Zojuist de extra massa/aarde draad aangelegd en ook bij mij werkt ie weer ;-)))
Let op.. de test , om de draad even tegen de 2 bouten aan te houden werkte bij mij niet. Ik moest echt de draad tussen de bouten bevestigen en goed aandraaien om voldoende sluiting te maken
Zojuist de extra massa/aarde draad aangelegd en ook bij mij werkt ie weer ;-)))
Let op.. de test , om de draad even tegen de 2 bouten aan te houden werkte bij mij niet. Ik moest echt de draad tussen de bouten bevestigen en goed aandraaien om voldoende sluiting te maken
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors