Km teller van een automaat ombouwen naar hand geschakeld

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Tinus016
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Km teller van een automaat ombouwen naar hand geschakeld

06 okt 2014, 18:11

Goedendag,

Ik ben er zins vandaag achter dat in mijn handgeschakelde Mini er een Km teller van een automaat in zit. Hier ben ik achter gekomen omdat ik Cruise control in heb laten inbouwen. Toen ze dit bij de dealer wouden actieveren kwamen ze met de mededeling dat de cruise control wel werkt, maar enkel in zijn 5e versnellingen omdat er een teller in zit van een automaat. Nu is mijn vraag is een teller van een automaat ook om te bouwen (lees programmeren) naar een hand geschakelde teller? zodat de cruise control ook in alle andere normale versnellingen werkt.

Al vast bedankt voor de antwoorden.

Gegevens van mijn Mini die misschien wel handig zijn,
Mini R50 uit 02-2002

Mochten er meer gegeven van mijn mini nodig zijn laat maar weten!

Met vriendelijke groeten, Martin de Boer.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Km teller van een automaat ombouwen naar hand geschakeld

06 okt 2014, 19:39

Volgens RealOEM is er geen verschil in de km-teller tussen handgeschakeld en automaat uitvoering.
Cruisecontrol werkt normaal gesproken ook pas vanaf zo'n 40km/h.
Ervan uitgaand dat alles conform de MINI-retrofit-instructies is gedaan....misschien nog eens de hele MINI minimaal 10 seconden zonder stroom zetten? Dus accu-pool eraf. Dat is een actie die normaal gesproken na het coderen (van multifunction stuurwiel) uitgevoerd moet worden.
Tinus016
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

06 okt 2014, 21:04

Goedenavond,

Als eerst bedankt voor de snel replay!

Ik heb het door mijn garage laten inbouwen deze heeft bij de BMW dealer een pakket gekocht waar alles bij zit ik ga er dus van uit dat het conform de MINI-retrofit-instructies is gedaan. Even spanningsloos maken heeft niet geholpen. Ik heb ook een blaadje mee gekregen van de dealer misschien dat het jullie iets zegt.

Code:
000051 KOMBI: Storing in transmissieregeling
001826 DME: Shiftlock relais (CVT) - Ingaand signaal laag

Ik kreeg op het moment dat ik dit blaadje kreeg te horen dat er een teller van een automaat in zat en dat het dan niet matcht met elkaar. En dat als ik wil dat de cruise control in alle versnellingen werkt er een teller in moet van een handgeschakelde Mini

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.

Met vriendelijke groeten, Martin de Boer.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

06 okt 2014, 22:28

Tsja, wel vreemd dat de MINI meldingen geeft over een CVT, als ie toch handgeschakeld is.
Volgens mij zit in de km-teller onder andere ook de VIN van de MINI geregistreerd, en kun je h'm niet zomaar wisselen met een andere. Dat vergt volgens de technische beschrijving van BMW/MINI altijd codering. Maar wellicht zit ik er ook totaal naast....
Misschien kan de (BMW-)garage een codering uitvoeren van de km-teller alsof er een nieuwe teller ingezet is?? (Maar je hebt ook zomaar kans dat dit niet uitgevoerd kan worden als de km-teller een gebruikte is....iets met tegengaan van km-fraude.)
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

07 okt 2014, 08:56

Die tellers kun je heel makkelijk wisselen. Ik heb namelijk destijds een 2006 GP teller in mijn 2003 R53 gehangen en alles deed het prima...
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

07 okt 2014, 10:24

Het is een universele foutcode, Laat de auto eens uitlezen met bijv. INPA of bij de bmw dealer.
Dat de teller van een automaat zou zijn is grote flauwekul. Bij de foutcode 1826 die je doorgeeft geeft staat toch duidelijk DME, oftewel het motormanagement.
Wat ze zijn vergeten is dat de mini moet worden geprogrammeerd, de optie moet worden toegevoegd. Je garage zal dit waarschijnlijk alleen via de dealer kunnen laten doen.
De foutmelding van de de Kombi 0058 vloeit hieruit voort. Er worden door het kombiinstrument ( lees: teller) signalen ontvangen waar deze module geen raad mee weet omdat deze niet juist is geprogrammeerd.
Tinus016
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

07 okt 2014, 23:09

Goedenavond,

Iedereen bedankt voor zijn of haar informatie. Ik ga met deze info aan de slag en laat snel even weten wat het geworden is.

Grtz, Martin de Boer
Tinus016
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

15 nov 2014, 23:50

Goedenavond,

Zoals beloofd zou ik nog even laten weten wat er is uit gekomen.

Ze hebben geprobeerd het instrumentenpaneel zo als zij het noemen en het blijk baar ook heet om te programmeren door hem als een nieuw instrument te zien. helaas wou dit niet lukken. Tevens heb ik vlak na het inbouwen van de cruise control een flinke storing gekregen Heb maar besloten hem maar weg te doen en toch een andere te kopen. Hij had/heeft nog al een geschiedenis kwa storingen en reparaties. Daar het weer even goed ging, had ik toch maar overwogen er cruise control in de bouwen. Daar ik dit eigenlijk al vlak na de aanschaf wou doen. Ik ben nu trotse eigenaar van een MINI One uit 2010, niet helemaal nieuw maar net ingereden en niet van nieuw te onder scheiden al zeg ik het zelf :D

Nogmaals dank voor de hulp!

Gegroet, Tinus.

Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”