Mini Cooper verliest koelvloeistof

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
thehamers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Mini Cooper verliest koelvloeistof

16 dec 2013, 01:11

hallo,
ik heb twee problemen:

1: ik heb een mini cooper uit 2002 gister onder de motorkap gekeken omdat mijn ruitenwisserpompje niet werkt zag ik dat mijn koelvloeistoftankje onder het minimum zat. ik nieuwe koelvloeistof gehaald van mpm wou ik deze vandaag bijvullen, nu zag ik vandaag dat het tankje bijna helemaal leeg was. ik deze maar bijgevuld en toen ben ik gaan zoeken naar lekken maar niks kunnen vinden.

wat mij opvalt nu is dat de temperatuurmeter sneller stijgt dan eerst maar dat kan komen omdat ik er meer op let nu maar de temperatuur blijft goed. had al een ander topic gezien over een lekkend koelvloeistof tankje maar hier zijn geen lek sporen te zien en ook heb ik de olie gecheckt en er komt geen witte rook uit de uitlaat.
waar kan ik verder zoeken en wat lijkt jullie een oplossing

2: zoals eerder vermeld heb ik een defecte ruitensproeierpomp. nu wil ik deze demonteren om de te repareren of te vervangen nu is mijn vraag. waar zit die precies (denk rechts onder vloeistof tank) en hoe bereik ik deze zodat ik hem los kan halen?

loop een beetje vast en hoop dat jullie me hier een beetje in kunnen helpen.

mvg. Tom
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Mini Cooper verliest koelvloeistof

16 dec 2013, 07:03

Je koelvloeistof....ergens een luchtbel gehad? Als ie nergens lekt, en is nu weer leeg...tsja, nog een keer bijvullen dan maar?!? Je kachel is nog wel heel; geen natte vloermatten?

Je ruitenwisservloeistofpompje: wielen vol naar rechts sturen, wielkuip rechtsvoor loshalen (aan de achterzijde), en voila je pompje is zichtbaar. En als je h'm er toch gaat uithalen, kijk dan gelijk effe naar dat filterje/zeefje/afdichtring.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 dec 2013, 19:26

thehamers schreef:hallo,
ik heb twee problemen:

1: ik heb een mini cooper uit 2002 gister onder de motorkap gekeken omdat mijn ruitenwisserpompje niet werkt zag ik dat mijn koelvloeistoftankje onder het minimum zat. ik nieuwe koelvloeistof gehaald van mpm wou ik deze vandaag bijvullen, nu zag ik vandaag dat het tankje bijna helemaal leeg was. ik deze maar bijgevuld en toen ben ik gaan zoeken naar lekken maar niks kunnen vinden.

wat mij opvalt nu is dat de temperatuurmeter sneller stijgt dan eerst maar dat kan komen omdat ik er meer op let nu maar de temperatuur blijft goed. had al een ander topic gezien over een lekkend koelvloeistof tankje maar hier zijn geen lek sporen te zien en ook heb ik de olie gecheckt en er komt geen witte rook uit de uitlaat.

2: zoals eerder vermeld heb ik een defecte ruitensproeierpomp. nu wil ik deze demonteren om de te repareren of te vervangen nu is mijn vraag. waar zit die precies (denk rechts onder vloeistof tank) en hoe bereik ik deze zodat ik hem los kan halen?

mvg. Tom
Gelijk een 82 graden thermostaat er in met nieuwe pakking en probleem opgelost.
Thermostaathuis is van kunstof en vervormd door de warmte van cilinderkop.
Standaard zit er een 91 graden thermostaat in wat het probleem veroorzaakt!
Rick_mini
Nieuw Lid
Nieuw Lid

02 jun 2014, 18:39

werner schreef:
thehamers schreef:hallo,
ik heb twee problemen:

mvg. Tom
Gelijk een 82 graden thermostaat er in met nieuwe pakking en probleem opgelost.
Thermostaathuis is van kunstof en vervormd door de warmte van cilinderkop.
Standaard zit er een 91 graden thermostaat in wat het probleem veroorzaakt!
Werner, zou je me kunnen vertellen wat de reden is dat je een 82 graden thermostaat hebt gemonteerd? Ik verblijf op dit moment in Italie tot eind september. Ik heb het idee dat ik mijn thermostaat moet vervangen omdat de koelvloeistof laatst stond te borrelen in het reservoir. Omdat het hier warmer is lijkt me een 82 graden thermostaat wellicht beter. Kun je me hier in adviseren?

Groet, Rick
Marcel Always Open
Cabrio-King

03 jun 2014, 21:42

het borrelen komt door een te laag KVS peil. Dit is een bekend probleem. Er is een topic genaamd "LEK" waar de KVS problemen voor Gen 1 minis aan de orde komen.
In basis zijn er 3 mogelijkheden voor de kvs lekkage
1. lek reservoir (goedkoop repareren)
2. Lek thermostaathuis (veel voorkomend)
3. lek in slangen/radiator (niet frequent).

Ik gok #2.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Rick_mini
Nieuw Lid
Nieuw Lid

03 jun 2014, 22:17

Dankjewel Marcel voor je reactie.
1. Het KVS niveau blijft na het afkoelen van de moter telkens op hetzelfde peil. Eerder gelezen op het forum dat het reservoir dan snel leeg moet zijn als er een lek zou zijn. KVS niveau staat precies op Max, voor het starten en rijden dan. Daarna blijft het stijgen en daarna borrelen.
2. Werkt daardoor de thermostaat ook minder goed? Heb ook al in geen weken mijn ventilator gehoord namelijk. En het is hier toch echt wel warm! Heb het idee dat mijn gehele koelsysteem nu niet volledig wordt benut.
3. Kan ik dit laten testen door er druk op te laten zetten door de garage? Of is dit zelf ook makkelijk te doen?

Hoor graag van je!
Rick_mini
Nieuw Lid
Nieuw Lid

05 jun 2014, 11:10

Update KVS:
Net van de garage vandaan, nieuwe thermostaat erin laten zetten. Niveau stijgt nog wel paar cm in reservoir maar dat is volgens mij normaal, als niet zo is hoor ik het graag. Ventilator sloeg net aan dus volgens mij wordt het volledige koelsysteem weer benut. Thx voor de hulp!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”