Pagina 1 van 27
Advies nieuwe zomer banden (run-flat of geen runflat)?
Geplaatst: 09 feb 2006, 23:41
door Mini Poeper
Momenteel rijd ik op 17" S-spokes met daaromheen Pirelli runflats in 205/45/17.
Binnenkort ben ik toe aan andere banden en weet nog niet precies welke maat ik zal nemen. Een ding weet ik al wel en dat is dat ik géén runflats meer wil. Maar ik ben er zo goed als uit:
Omdat runflats nogal stug zijn en ik toch een redelijk sporty rijstijl heb kan ik nu een band nemen met een keinere wang (ET). Dus ik dacht er aan om 215/40/17 te gaan nemen.
Trof ik vandaag op internet het volgende aan:
Velgen in de maat 17x7 (zoals huidige S-spokes) met banden 205/40/17
Is dit nu wat? De wang heeft nu niet veel door te buigen in bochten of zal dit rijden als houten wielen? Toch past 215/40/17 ook goed op de S-spokes -> zie bij Berthil. Maar ja, 205 zal minder last van spoorvorming hebben dan 215. Aangezien ik runflats al gewend en dat ik een bochtenvreter ben zou 45 voor mij iets te hoog kunnen zijn en is 40 misschien idealer.
205 x 45% = 92,25 -> meer comfort, maar is al redelijk sporty
215 x 40% = 86 -> prima hoogte (?), te breed?
205 x 40% = 82 -> stuk kleinere wielomtrek (lagere max. speed, sneller weg)
Geplaatst: 10 feb 2006, 00:05
door Sepp
Sorry Mini Poeper, maar hier moet ik ff op reageren. Ik kan je 205/40-17 meteen afraden. Waarom? Je wielomtrek is kleiner dan standaard, dus:
het ziet er niet uit. Hoewel je wielen even groot zijn, maar de bandwang toch kleiner onstaat er een gapend gat tussen de wielen en de spatbordranden. Net of je te kleine wielen hebt. Je Mini zal er uit zien als een Jeep. Ook zul je een km-teller afwijking hebben. Je weet dus niet meer precies hoe hard je rijdt of welke afstand, want dat klopt allemaal niet meer met een afwijkende wielomtrek. Wat je dus moet doen als je een lagere wang wil is een bredere bandenmaat kiezen. Net als Berthil dus 215/40/17. De wielomtrek blijft in dat geval gelijk. Een andere mogelijkheid is om niet breder te gaan maar groter, dus 18 inch.
Geplaatst: 10 feb 2006, 01:02
door Berthil
Nou, als je gaat rekenen heb ik toch ook een wat kleinere wielomtrek:
205 x 0.45 = 92 mm
215 x 0.40 = 86 mm
Ik heb dus nu toch een kleinere diameter van zo'n 12 mm. Ik zie het ook aan de teller, deze geeft een iets hogere snelheid aan bij hogere snelheden, maar nauwelijks merkbaar. De km-stand wijkt ook sowieso af met de standaard banden, eenvoudig te controleren als je GPS (met b.v. TomTom) hebt, die geeft de werkelijk snelheid aan. Bij 140 km/h is de werkelijke snelheid zo'n 7 a 8 km/h minder bij mij, voorheen 4 a 5 km/h.
Voor de vergelijking wat jij wil doen:
205 x 0.40 = 82 mm
Dat is wel 2 cm minder diameter, lijkt mij ook wat veel om te doen.
Al is het wel zo dat van een nieuwe band ook 5mm afslijt dus aan het eind ook een diameter die een cm kleiner is.
Geplaatst: 10 feb 2006, 01:44
door Maaij
Hier even een overzichtslijst:
205/40/17 zal ik ook niet nemen. Afwijking is te groot en het ziet er niet uit (ruimte wielkast). Of je moet je MINI verlaagd hebben.
Zal dus voor de standaard 205/45/17 of de 215/40/17 gaan. Of zoals Sepp al zei 18" nemen

Geplaatst: 10 feb 2006, 12:14
door jschip
Dit is een goede online calculator voor de buitendiameter van verschillende bandenmaten.
http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/b ... lator.html
Geplaatst: 10 feb 2006, 12:21
door Mini Poeper
@ jschip:

Advies nieuwe zomer banden, run-flat of geen runflat?
Geplaatst: 11 apr 2006, 14:09
door Hans
Na lang overwegen ben ik ook maar overgestapt naar non runflats en heb gekozen voor Toyo proxes T1R 215/40/18inch.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 11 apr 2006, 14:44
door k33z
Zoals ik gister al kort zei (bij Beek) heb ik sinds kort de Toyo's onder mijn mini.
Ik heb de banden dan wel in een inchmaat kleiner (215/40/17 als ik het goed heb), maar dat maakt kwa karakteristiek van de band niet veel uit denk ik.
Zowieso is de stap van runflats naar non-runflats een hele aangename! Meer comfort, meer grip, kortom alleen maar voordelen.
De toyo's dan maar. Ik had hiervoor op mijn achteras nog de pirelli runflats zitten en die waren niet erg best meer dus dat is geen goed vergelijk.
Kwa voorband kom ik van de Bridgestone RE050. Wat ik tot nu toe gevoeld heb vind ik de Toyo's niet zo goed als de Bridgestones maar ze doen er ook niet erg voor onder. Bij droog weer hebben de banden redelijk wat grip en kan je lekker sturen. Bij nat vind ik de auto (voor mini begrippen) redelijk wat grip hebben. Een mini zonder sper in de regen blijft natuurlijk een drama, maar daar doen de banden het redelijk.
Al met al ben ik erg tevreden met de banden, ook gezien de prijs/kwaliteitsverhouding.
Geplaatst: 11 apr 2006, 15:14
door Hans
Ik heb een afspraak op 25 april NA de circuitdag op zandvoort

heb gelijk even de achterbanden voor laten zetten dan zijn die ook op
@k33z, wist niet dat jij Toyo's had.. niet op zitten letten gister..
Ik denk dat ik met LSD wel wat meer grip heb dan jij met de Toyo's.
Geplaatst: 11 apr 2006, 15:29
door k33z
LSD is denk ik een dag en een nacht verschil.
Kijk wel uit met versleten achterbanden..... Lift off oversteer is meer regel dan uitzondering

Geplaatst: 11 apr 2006, 16:10
door Peter
Denk dat de toyo's een goede keus zijn. Nou nog ff die andere 2 runflats oproken en dan is het hele spul weer in balans.
Geplaatst: 11 apr 2006, 16:34
door Hans
Lekker driften op zandvoort

Geplaatst: 11 apr 2006, 16:38
door Eelke
k33z schreef:Ik heb de banden dan wel in een inchmaat kleiner (215/40/17 als ik het goed heb), maar dat maakt kwa karakteristiek van de band niet veel uit denk ik.
De bandwang is (als het goed is, ongeveer) een halve inch hoger, dus ik denk toch wel dat je dat voelt

Geplaatst: 11 apr 2006, 16:39
door loijenga
Volgens mij moet je 215/35 - 18 nemen ivm de omtrek!
chk
http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/b ... lator.html
MZZL, Sijbren
Geplaatst: 11 apr 2006, 16:43
door kwiebje
Momenteel ook run flats onder mijn mini cooper s liggen maar ik als er nieuwe onder moeten ga ik ook eens kijken voor "normale banden" ben benieuwd of het verschil erg goed merkbaar is...Wat zijn de verschillen in het rijgedrag precies dan tussen run flats en "normale banden" ??