Pagina 1 van 1

Ratel is niet altijd de distributieketting

Geplaatst: 07 mar 2021, 11:55
door Countryman sleutelen
Beste forumleden,

Na lange tijd plaats ik weer eens een berichtje op het forum.

Regelmatig lees ik over een ratel in de motor.
Meestal de Prince engine (THP, VTI, EP6 N16B16 enz…).
Meestal gerelateerd aan de distributieketting.

De ketting in de Countyman van mijn vrouw staat netjes strak en loopt op tijd.
Toch heeft de motor sinds de kouden dagen een metalige ratel.
Gisteren maar eens op onderzoek gegaan.
De kleppendeksel eraf.
Wat blijkt. Drie torsieveren van de variabele lighoogte-regeling zijn afgebroken.
De resten liggen in de cilinderkop en drie ‘intermediate levers’ (tussenhefboompjes) worden niet op de nokkenas gedrukt en klapperen dus vrij op en neer.
Vandaar de ratel.

Zie bijgevoegde foto’s.
Dit kan exemplarisch zijn. Aangezien er drie veren zijn gebroken, denk ik dat het best vaker voor kan komen.
Vreemde hieraan: de motor loopt nog best netjes en had trekkracht terwijl er toch drie van de acht inlaatkleppen niet meer (goed)meedoen vanwege de gebroken veren.

Op YouTube heb ik al een filmpje gevonden hoe deze veren zonder bijzonder gereedschap zijn te vervangen.
Vandaag maar een account aangemaakt bij Ekris en de kortingscode ingevuld om de veren, bouten (na activatie van de code)te bestellen.

Dus hoor je een ratel(tje) dat je niet kunt thuisbrengen. Kijk dan de torsieveren op de cilinderkop na.
Natuurlijk alleen al je bovengenoemde motor in je Mini hebt.
veren op cilinderkop.jpg
gebroken veren.jpg
breukvlak.jpg

Re: Ratel is niet altijd de distributieketting

Geplaatst: 07 mar 2021, 17:47
door Schroefie
Toevallig heb ik recent bij Schols Autos onderhoud laten doen aan mijn R56 en daar stond een andere R56 waar Martijn mee bezig was met de motor. Hij had er een speciaal stuk gereedschap voor om deze veren te verwijderen.

Bedankt voor je bericht, kunnen anderen misschien hun voordeel mee doen.

Thnx,

Milco