Howto

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
norman
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Rotterdam
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 dec 2006, 03:01

Howto

31 dec 2006, 00:19

Wie kan er een howto schrijven (misschien leuk als sticky) over hoe je je mini goed kan verzorgen ?

De vorige eigenaar van mijn nieuwe mini is duidelijk veel naar de wasstraat geweest er zitten allemaal kleine mini krasjes op de lak, dus moet hem goed gaan polijsten.
En was vandaag bij een vriend die ze TT aan het wassen was met een hele kit van swissol en de auto zag er daarna uit als nieuw.

Welke producten heb je precies nodig en waar kan je deze voordelig kopen ?
Ik was het topic over Meguiar aan het lezen, maar kon door de bomen het bos niet meer zien...
Wat een uitgebreide productlijn is dat zeg ...

Dus als iemand het kan opsommen waar je goeie spullen kan halen om de krasjes eruit te halen en hem voor de rest goed te verzorgen heel graag !
En wellicht kan dat een Howto worden als sticky ? :)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

31 dec 2006, 01:18

Goed idee maar iedereen wil zijn auto weer net even anders wassen met weer net wat andere producten. Waar je veel kan vinden aan tips is het Meguiars forum, maar als je krassen hebt kom je er niet onderuit om te gaan polijsten, en dat kan je misschien beter laten doen door een professional met de juiste apparatuur.

Voor mij niets anders dan een Protech behandeling en daarna verzorgen met Protech spullen, een ander zweert bij Meguiars of andere product.

En als je dit allemaal doet heb je het pas goed gedaan :)
norman
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Rotterdam
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 dec 2006, 03:01

31 dec 2006, 02:59

Kwam dit tegen op hun forum misschien wel handig om toe te voegen,

Het Meguiar’s 5 stappenplan:


- Voor gebruik dienen alle producten eerst even goed geschud te worden.

Stap 1: Wassen
Voordat u de auto goed onder handen kunt nemen dient de auto eerst goed gewassen te worden om het grootste vuil te verwijderen. Dit doet u als volgt:

- Doe een gepaste hoeveelheid shampoo (Nxt Carwash/ Goldglass Shampoo) in een emmer, warm water toevoegen en wassen met de washmitt. Gelieve een 2 emmermethode te gebruiken met wassen. 1 voor de shampoo, de ander met enkel water om de washmitt geregeld schoon te spoelen om vuilaanslag in de washandschoen te vermijden en zo de kans op krasjes aanzienlijk te reduceren.

- Wielen reinigt u met Meguiar’s Hot Rims all wheel cleaner. Deze velgenreiniger brengt u aan op een natte velg en laat u een seconde of 30 intrekken. Bij gelegenheid met een velgenborstel de velg schoonmaken en daarna afspuiten met voldoende water. Behandel altijd 1 velg tegelijk.

- Na het wassen de auto met een tuinslang afspoelen op een dun straaltje (niet spuiten). Door op deze manier af te spoelen wordt de hoeveelheid water op de auto sterk gereduceerd wat het drogen vereenvoudigt. Na het afspoelen zeemt u de auto af met de Watermagnet. Vouw de Watermagnet 2 keer om en trek de auto zo droog en vouw de watermagnet regelmatig om, zodat deze effectief water op blijft nemen.

Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen
Voorbereiden. Met het Quick Clay System verwijdert u verontreinigingen die zich met de loop van tijd aan het oppervlak van de lak hebben kunnen hechten en na het wassen nog niet verwijderd zijn. Denk hierbij aan boomsappen, teerspetters en industriële neerslag. De werkwijze van de clay en quick detailer is als volgt: De claybar in 3 stukjes knippen, neem 1 deel en maak er een klein pannekoekje van. De Quick detailer van circa 90 cm vernevelen op een deel van een paneel en daarna met de clay over het oppervlak wrijven tot het glad aanvoelt. Het residu quick detailer neemt u af met een suprime microfibre doek. Als de claybar vies is vouwt u deze gewoon zodat het vuil in de claybar gaat zitten en u met een schoon deel verder kunt. Gelieve de gehele auto hiermee behandelen, bij weinig tijd enkel de horizontale delen behandelen, deze hebben het meest last van oppervlakkige verontreinigingen.

Lak reinigen
Nadat de verontreinigingen OP de lak verwijdert zijn is het in de meeste gevallen nodig de verontreinigingen ONDER de lak te verwijderen. De DC Paint Cleaner diepreinigt alle verontreinigingen die in de poriën van de lak zitten. Breng de cleaner per paneel met enige druk aan met een applicatorpad en neem het paneel na applicatie direct af. Na het cleanen is de lak schoon en klaar om voorzien te worden van een polish (voeding) en/of wax.

Stap 3: Voeden
De DC Polish is de verborgen stap tussen reinigen en waxen. De DC Polish is een pure voeding (dus niet schurend) voor de lak en geeft de lak een diepe, natte glans. De elementen in dit product dringen in de poriën van de lak en voeden deze. Dit product brengt u op dezelfde manier aan als de cleaner. Per paneel behandelen en direct na applicatie afnemen met een microfibre doek.

Stap 4: Waxen
De laatste stap van het stappenplan is het waxen van de auto. Hiermee geeft u de auto een langdurige beschermende coating en zorgt u ervoor dat de bovenstaande stappen optimaal tot hun recht komen. Meguiar’s NXT Techwax brengt u aan met de bijgeleverde pad. Een druppel ter grootte van een kwartje moet voldoende zijn een halve motorkap te behandelen. De regel voor Meguiar’s wax is hoe dunner het aangebracht wordt des te beter de werking. Breng de wax over de gehele auto aan en laat het 15 tot 30 minuten kuren zodat de polymers zich goed aan de lak kunnen hechten. Bij behoefte een 2e laag aanbrengen voor maximale bescherming.

Stap 5: Onderhoud
Om van de bovenstaande stappen zo lang mogelijk te blijven genieten is het van de belang dat de auto op de juiste manier onderhouden wordt. Wekelijks wassen met een Meguiar’s shampoo zorgt voor een goede reiniging en zorgt tevens voor voeding van de aangebrachte wax.
Breng bij gelegenheid 2-wekelijks Meguiar’s spraywax of quikwax aan om de waxlaag te ‘’boosten’’. Met deze producten behandelt u de auto in no-time (+/- 15 minuten) en ziet de auto eruit alsof u de hele dag met de auto bent beziggeweest.

Overige tips:

Voor rubberdelen zoals bumpers, sierstrips e.d. kunt u Trim detailer gebruiken om deze weer als nieuw te krijgen. Reinig altijd eerst de rubberdelen om te zorgen dat het product goed kan hechten. Breng de trimdetailer aan met een applicatorpad en laat het 15 minuutjes intrekken. Neem de behandele delen altijd even af met een schone doek om te voorkomen dat er overtollig product overblijft (wat vlekkerige sporen kan veroorzaken)

Als u vogelpoep op de auto aantreft is het noodzakelijk deze zo snel mogelijk te verwijderen om schade op de lak te voorkomen. Dit soort contaminaties kunt u probleemloos verwijderen met Meguiar’s quick detailer (die tevens bij de clay wordt meegeleverd). Dit product kunt u ook gebruiken om een dun laagje stof van uw net gewaxte auto te verwijderen. Eenvoudig de quick detailer over het oppervlak vernevelen en afnemen met de microfibredoeken.

Alle doeken, washandschoenen en pads van Meguiar’s zijn machinaal uitwasbaar op 40º . Voeg geen wasverzachter toe.
HBEST
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Alkmaar
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 nov 2006, 14:27

Re: Howto

03 jan 2007, 14:11

norman schreef:Wie kan er een howto schrijven (misschien leuk als sticky) over hoe je je mini goed kan verzorgen ?

De vorige eigenaar van mijn nieuwe mini is duidelijk veel naar de wasstraat geweest er zitten allemaal kleine mini krasjes op de lak, dus moet hem goed gaan polijsten.
En was vandaag bij een vriend die ze TT aan het wassen was met een hele kit van swissol en de auto zag er daarna uit als nieuw.

Welke producten heb je precies nodig en waar kan je deze voordelig kopen ?
Ik was het topic over Meguiar aan het lezen, maar kon door de bomen het bos niet meer zien...
Wat een uitgebreide productlijn is dat zeg ...

Dus als iemand het kan opsommen waar je goeie spullen kan halen om de krasjes eruit te halen en hem voor de rest goed te verzorgen heel graag !
En wellicht kan dat een Howto worden als sticky ? :)
Beste Norman,

Ik weet niet wat jouw woonplaats is, maar als je Meguiar's produkten wilt aanschaffen dan kan je dit eventueel bij ons doen.
Wij hebben alle produkten in onze mooie shop en kunnen hierbij deskundig advies geven.

Het is ook mogelijk de MINI bij ons in het bedrijf zelf of te laten polijsten om van die lelijke wasstraatkrassen af tekomen.
Ons bedrijf is gevestigd in Alkmaar en de naam is HBEST protecting & reconditioning.
Voor meer informatie: http://www.hbest.nl
met vriendelijk groet,
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

Re: Howto

03 jan 2007, 15:44

HBEST schreef:Beste Norman,

Ik weet niet wat jouw woonplaats is, maar als je Meguiar's produkten wilt aanschaffen dan kan je dit eventueel bij ons doen.
Wij hebben alle produkten in onze mooie shop en kunnen hierbij deskundig advies geven.

Het is ook mogelijk de MINI bij ons in het bedrijf zelf of te laten polijsten om van die lelijke wasstraatkrassen af tekomen.
Ons bedrijf is gevestigd in Alkmaar en de naam is HBEST protecting & reconditioning.
Voor meer informatie: http://www.hbest.nl
Korting? Tja we blijven Hollanders he.

Bij tijd en wijle wordt er hier wel eens een groupbuy voor Meguiar's producten georganiseerd. Dit tegen gereduceerde prijzen.
Blijft dat je het dan nog steeds ZELF moet doen..... Als HBEST nou eens een goed tarief heeft voor een complete poetsbeurt :lol:
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

03 jan 2007, 16:37

Een protech behandeling is natuurlijk ook nooit weg. Weet iemand waar ik ongeveer op moet rekenen als ik zo'n behandeling laat doen en wie heeft er ervaringen met zo'n behandeling???

Gr,

PP
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

03 jan 2007, 16:54

Berthil heeft protech als ik me niet vergis
HBEST
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Alkmaar
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 nov 2006, 14:27

Re: Howto

03 jan 2007, 17:21

Korting? Tja we blijven Hollanders he.

Bij tijd en wijle wordt er hier wel eens een groupbuy voor Meguiar's producten georganiseerd. Dit tegen gereduceerde prijzen.
Blijft dat je het dan nog steeds ZELF moet doen..... Als HBEST nou eens een goed tarief heeft voor een complete poetsbeurt :lol:[/quote]

Voor een groupbuy, kunnen we natuurlijk wel wat korting regelen.

Wat is voor jouw een acceptabel tarief?
Natuurlijk zijn er bedrijven die voor weinig geld je auto kunnen doen, maar of er kwaliteit geleverd wordt is nogmaar de vraag.
met vriendelijk groet,
HBEST
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Alkmaar
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 nov 2006, 14:27

03 jan 2007, 17:31

PPCS schreef:Een protech behandeling is natuurlijk ook nooit weg. Weet iemand waar ik ongeveer op moet rekenen als ik zo'n behandeling laat doen en wie heeft er ervaringen met zo'n behandeling???

Gr,

PP
De prijs voor een Protech behandeling weet ik niet precies maar dit zal ongeveer € 600,- zijn.

Wat dacht je van een SWISSTEC behandeling?Deze kost je je ongeveer € 500,-
Deze kan je vergelijken met Protech en is zelfs nog beter, omdat SWISSTEC op 2 componenten basis is en Protech 1.

Als je interesse hebt kan je op http://www.swisstec.nl meer info. vinden.
met vriendelijk groet,
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

03 jan 2007, 19:13

T'is wel het overwegen waard. Ben alleen benieuwd of de voordelen die ze noemen echt reeel zijn. Blijft je lak echt langer mooi en makkelijker schoon. Waarom wordt het dan niet al af fabriek gedaan. Voor dure autofabrikanten een schijntje.

Gr,

PP
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

04 jan 2007, 00:40

Zo'n ProTech behandeling moet je niet gaan doen als je over 3 jaar toch weer een andere auto hebt. Je bent ook niet sneller klaar met wassen want het beste kun je na het wassen een nabehandeling geven met ProTech Quick Finish. Ik ben één uur bezig met wassen maar dan ziet hij er ook weer uit alsof je drie uur bezig bent geweest met wassen, polishen en waxen. Feit is wel dat BMW het ondersteund. Ook verzekeringen vergoeden schade aan een ProTech behandelig.

Ik heb er nu een jaar op zitten en de auto glanst nog net zo mooi als toen hij net uit de ProTech behandeling kwam. Dat ondanks het feit dat ik dus 5 liter hete olie over de lak heb gehad. Er zijn dus nul krassen en nul swirls te zien, en ik heb de vuile auto wel eens zonder water gepoetst met speciaal ProTech spul. Maar ieder moet voor zich weten of hem dat 500 euro waard is. Ik ben onlangs nog naar de jaarlijkse controle geweest en de ProTech laag is nog uitstekend, maar mocht het minder worden zal ik niet aarzelen om hem nog een keer te laten doen.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”