Pagina 1 van 1

Remmen ontluchten

Geplaatst: 05 aug 2009, 13:16
door coendek
Hiya guys,

iemand een idee hoe je de remmen kan ontluchten?

Ik heb een AP racing remmen set en deze wil ik monteren en ontluchten.. alleen GEEN idee hoe dat werkt...

Share your knowledge!!! :D

Thanks!

Coen

Geplaatst: 05 aug 2009, 13:24
door Mini Poeper
Voorbereiding:
Remvloeistofdop, gaatje erin met een fietsbandnippel erdoor. Alles luchtdicht verlijmen.

- Neem een potje met daaraan een (doorzichtig) slangetje dat op nippel past.
- Bevestig deze op nippel remklauw.
- Giet dan remvloeistof in resevoir (rustig met beleid)
- Geprepareerde dop erop en met fietspomp rustig pompen. POMP RESERVOIR NIET LEEG!
- Weer beetje remvloeistof bij gieten.
- Als er geen luchtbelletjes in slangetje zitten is die goed.
- Doe de andere klauwen.
- Volgorde: begin bij remmen die verst van resevoir afzit.
Zit resevoir linksvoor: RA-LA-RV-LV

Edit:
Ik zie net dat in de uitleg wat vergeten ben.

Geplaatst: 05 aug 2009, 13:30
door coendek
achter ook doen als je alleen voor vervangt?!

Thanks voor het duidelijke DIY :D

Goed zelf te doen?! :D

Geplaatst: 05 aug 2009, 14:00
door Mini Poeper
coendek schreef:achter ook doen als je alleen voor vervangt?!

Thanks voor het duidelijke DIY :D

Goed zelf te doen?! :D
Zou ik voor zekerheid wel doen, is nooit verkeerd om vloeistof te vervangen.
Neem dot 4.0 of 5.1 géén 5.0
Is makkelijker om ff met z'n tweeen te doen!
Test daarna of pedaal lekker hard aanvoelt. Paar keer hard intrappen.
Zorg dat resevor niet leeg raakt! Anders krijg je lucht in systeem en dat is moeilijk eruit te krijgen, dan moet je het echt onder druk gaan doen. Daarom met z'n tweeen doen. De een giet bij, de ander kijkt naar slangetje en open/sluit nippel.

Geplaatst: 05 aug 2009, 14:21
door coendek
nee bedoel ontluchten..

enige wat ik ga doen en grotere remmen voorop zetten.. daarna ontluchten maar moet ik dan bij alle tangen ontluchten?!

Geplaatst: 05 aug 2009, 14:42
door Mini Poeper
Weet ik, maar is hetzelfde.
Ontluchten doe je d.m.v. vloeistof erin te doen. En achter hoef je waarschijnlijk maar heel kort te doen. Laat maar ff een paar tellen lopen.

Geplaatst: 05 aug 2009, 14:45
door Mini Poeper
Gewoon doorspoelen/ontluchten, niet met je rempedaal gaan pompen zoals op sommige fora wordt vermeld aangezien de MINI een moderne auto is met allerlei rem-/veiligheidssystemen zoals ABS.

Geplaatst: 13 aug 2010, 20:00
door Squeek
Mini Poeper schreef:
coendek schreef:achter ook doen als je alleen voor vervangt?!

Thanks voor het duidelijke DIY :D

Goed zelf te doen?! :D
Zou ik voor zekerheid wel doen, is nooit verkeerd om vloeistof te vervangen.
Neem dot 4.0 of 5.1 géén 5.0
Is makkelijker om ff met z'n tweeen te doen!
Test daarna of pedaal lekker hard aanvoelt. Paar keer hard intrappen.
Zorg dat resevor niet leeg raakt! Anders krijg je lucht in systeem en dat is moeilijk eruit te krijgen, dan moet je het echt onder druk gaan doen. Daarom met z'n tweeen doen. De een giet bij, de ander kijkt naar slangetje en open/sluit nippel.

Waarom geen 5.0???

Geplaatst: 13 aug 2010, 22:48
door Mini Poeper
dot4.0 en dot5.1 zijn glycol-base, hierdoor hydroscopisch.
dot5.0 is sileconen-base, mengt niet met bovenstaande dot varianten

bovendien kan dot5.0 de leidingen en slangen aantasten

Geplaatst: 13 aug 2010, 23:36
door Berthil
Ik heb zo'n setje maarmee je m.b.v. een slang naar het ventiel van je band 2 bar op een met vloeistof gevulde fles zet waarvan de dop op het reservoir past.
Ideaal, fles vullen, druk er op en één voor één de remklauwen ontluchten te beginnen bij linksachter want die is het verste weg.
Enigste waar je op moet letten is dat je flesje leeg is als je klaar bent en je reservoir ongeveer op niveau is maar niet te vol.
Als je toch bezig bent is het ook verstandig de koppeling door te spoelen, gaat op dezelfde manier als de remmen en komt ook uit hetzelfde reservoir. Ik neem aan dat dat tenminste nog steeds zo is bij de 2nd gen.

Geplaatst: 14 aug 2010, 01:19
door Mini Poeper
Is met een fietspomp ook te doen. :wink:

Geplaatst: 14 aug 2010, 08:37
door Peter
Hoe ontlucht je de koppeling eigenlijk?

Geplaatst: 14 aug 2010, 09:39
door Berthil
Zit ook zo'n nippel op. In het linksvooronder zit de cilinder.
Kan zijn dat je de bodemafdekking er even af moet halen om er goed bij te kunnen maar als je weet waar je moet zijn hoeft het niet eens. De Bentley manual zegt wel dat je de koppelingscilinder in moet drukken tijdens ontluchten. BMW heeft er een mooie tool voor maar het mij ook gelukt door hem met de hand in te drukken en er wat tussen te drukken..