De hobby die 'detailen' heet...

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 feb 2012, 16:41

Het kan wel, maar om een goede Carnuba wax te laten curen en volledig tot zn recht te laten komen moet de ondergrond zo zuiver mogelijk zijn. Dwz (wassen, kleien en evt zelfs polijsten) Een auto gaat nl niet zo zeer glimmen van wax op zichzelf, meer van de stappen vooraf. Kleien heeft daar een aandeel in, maar polijsten nog veel meer! Succes!
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 feb 2012, 17:13

THNX voor t antwoord :)
kleien hoort tegenwoordig bij mijn routine :P
Polijsten.. tsja.. dr ligt wel zo'n machine hier in de schuur maar die is sinds de aankoop (jaar geleden) nog niet uit de doos geweest :P

Heb t idee dat de spraywax vooral een diepe donkere kleur aan de auto geeft, de carnubawax zorgt voor een mooie glittering van de metaliclak..
Als de poetsclinic ooit volgt dan ga ik miss daarna eens polijsten :) Wie weet komt de C-wax dan beter tot zn recht..
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
ParklaneS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

04 mar 2012, 16:16

Vandaag even het interieur helemaal gedaan, meteen even de glipten producten getest. De shampoo vond ik wat eigenaardig werken. Volgens carclean(-forum) zou het moeten gaan schuimen maar dat was niet echt het geval. Wel helemaal ingesmeerd met een zachte spons en even laten intrekken. Daarna afgenomen en gewacht tot het droog was. Met de conditioner meerdere meerdere met een applicatorpad het leer "ingevet". Nu is alles weer mooi zwart, flexibel en ruikt weer lekker naar leer 8)
Clubhouse
Garlic Chef

04 mar 2012, 16:51

ParklaneS schreef:Vandaag even het interieur helemaal gedaan, meteen even de glipten producten getest. De shampoo vond ik wat eigenaardig werken. Volgens carclean(-forum) zou het moeten gaan schuimen maar dat was niet echt het geval. Wel helemaal ingesmeerd met een zachte spons en even laten intrekken. Daarna afgenomen en gewacht tot het droog was. Met de conditioner meerdere meerdere met een applicatorpad het leer "ingevet". Nu is alles weer mooi zwart, flexibel en ruikt weer lekker naar leer 8)
Heb je het leder eerst bevochtigt? Ik doe het op de volgende manier: leder goed nat maken met microvezeldoek dan reiniger aanbrengen op de ruwe kant van de spons en goed inwrijven. Het schuim even laten inwerken en afnemen met vochtige doek. Laten drogen en dan voeding aanbrengen met zachte kant van de spons.
ParklaneS
Mod virus alert!
Mod virus alert!

04 mar 2012, 18:18

Clubhouse schreef:
ParklaneS schreef:Vandaag even het interieur helemaal gedaan, meteen even de glipten producten getest. De shampoo vond ik wat eigenaardig werken. Volgens carclean(-forum) zou het moeten gaan schuimen maar dat was niet echt het geval. Wel helemaal ingesmeerd met een zachte spons en even laten intrekken. Daarna afgenomen en gewacht tot het droog was. Met de conditioner meerdere meerdere met een applicatorpad het leer "ingevet". Nu is alles weer mooi zwart, flexibel en ruikt weer lekker naar leer 8)
Heb je het leder eerst bevochtigt? Ik doe het op de volgende manier: leder goed nat maken met microvezeldoek dan reiniger aanbrengen op de ruwe kant van de spons en goed inwrijven. Het schuim even laten inwerken en afnemen met vochtige doek. Laten drogen en dan voeding aanbrengen met zachte kant van de spons.
Jep gewoon met water en een doek.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 apr 2012, 13:13

zo, ook hier nog maar even spammen, maar afgelopen week ben ik bezig geweest met de volgende stappen:

Dak stofzuigen met stofzuiger
dak natmaken met tuinslang
dak inspuiten met Convertible cleaner van Meguairs en schoonborstelen met een zachte (gardena) borstel
dak afspuiten met tuinslang
Onder de motorkap alles even nat spuiten met tuinslang
inspuiten met Engine Cleaner van Meguiars, en lekker schrobben met een spons
alles weer afspuiten
auto gewoon wassen met NXT shampo van meguiars en de microvezelhandschoen van meguiars
alles weer afgespoeld en iets laten drogen (niet helemaal ivm volgende stap)
auto volledig inspuiten met iron-X en even in laten trekken (en bidden dat de zon niet gaat schijnen )
met een licht natte spons en een latex-handschoentje de auto nogmaals gewassen met de iron-X
auto heeeeeel goed schoonspoelen
auto heeeeeel goed schoonspoelen
auto heeeeeel goed schoonspoelen (en de straat niet vergeten)
Auto geheel drogen en geluk hebben dat inmiddels wel de zon is gaan schijnen waardoor je dak ook volledig droog is
alles rondom het dak afplakken met kranten/ en blauwe tape van 3M (speciaal voor autolak zonder restjes lijm enzo)
auto in de schaduw gezet en het dak iets af laten koelen
Raggtop fabric protectant spray in 3 lagen aangebracht op het dak (met tussenpozen van een half uur)
tussendoor onder de motorkap alles droogmaken en inspuiten met Engine dressing van meguiars, en dit met een doekje netjes uitvegen en verdelen zodat er geen strepen meer zijn
sommige onderdelen vast demonteren zoals side-scuttles
auto weer ontdoen van zn krantendeken en tape
beginnen met kleien, milde elastic clay van Poorboys en de Monello perfetto detailer spray (echt een top spray is dat )
na het kleien alles wat aan de lak grenst van plastic en dergelijke gaan afplakken met de blauwe 3M 3434 tape
beginnen met handmatig polijsten met Super Resin Polisch van AutoGlym en de Witte hand applicator van Monello
na het polijsten nog een keer alle hoekjes, kiertjes naden nalopen en de residu van het polijstmiddel weghalen
Met een microfiber applicatorpad en de NXT tech 2.0 wax van meguiars de auto lekker waxen
hierna alle afplaktape weer verwijderen en de trims insmeren met Trim detailler van meguairs (geen aanrader)
ramen behandelen met NXT glass spray van meguiars
vervolgens alle chrome delen polijsten met all metall polish van meguairs
en dan alle losgehaalde delen weer terug plaatsen
Velgen inspuiten met Alloy Wheel Seal van AutoGlym (deze had ik van de winter uitvoerig gepolijst enzo)
banden insmeren met Tyre Gel van Meguairs, dit breng ik aan met een oude washand
vervolgens binnen alle matten uit de auto en alles stofzuigen.
met een licht vochtige doek alles afstoffen
Een emmer warm water met ammonia en 2 microvezeldoeken de ramen lappen (1 doek nat en 1 doek om te drogen)
vervolgens het leer reinigen
En dan het leer voeden met Goldclass rich leather conditioner van meguiars

en het verhaaltje met tekst erbij: :P
Zondag morgen begonnen met het stofzuigen van het dak, afspoelen, en wassen met reiniger en een zachte borstel,
Afbeelding
Daarna de rest van de auto gewoon gewassen en na het afspoelen volledig ingespoten met iron-X en na een paar minuutjes de auto nog een keer ‘gewassen’ Helaas heb ik daar geen foto van, maar de mini in het paars zag er voor een keer best geinig uit…. :P :mrgreen:
Toen ook onder de motorkap alles even netjes op orde gemaakt :D
Afbeelding
Gelukkig begon daarna de zon wat te schijnen waardoor het dak snel droog was, en ik kon gaan afplakken om het te impregneren :D
Afbeelding
Na het impregneren (wat 48 uur moet drogen :shock: ) begonnen met de mini te kleien. Gelukkig kwam er niet heel veel vuil vanaf (goed gedaan mark :P )en toen was het alweer het einde van de zondag. In totaal 7,5 uur gewerkt 
Maandagmorgen om half 10 meteen weer begonnen. Alles afplakken om te gaan polijsten, hier en daar ook nog de beltline, koplampringen, kentekens, grille en side-scuttles van de auto gehaald, scheelde weer een uur en een kilometer afplak tape :P
Afbeelding
Afbeelding
En toen maar aan de slag gegaan :D
Afbeelding

Het polijsten gaf al een geweldig resultaat :D
Afbeelding

Helaas zijn er wat kleine lak schades op de achterbumper gekomen :(
Afbeelding

Na het polijsten een lekkere laag wax over de auto heen, en heb ik AL het chroom gepoetst met all metall polish :D
Zo rond een uurtje of 4 maandag kon ik de auto dus weer in elkaar gaan zetten :P
Afbeelding
Afbeelding

Toen ondertussen ook thomas nog even op bezoek gehad, en voor hem eindelijk de K&N filter op de JCW gezet :D 8)
Verder ’s avonds nog even de velgen ingespoten met wheel seal, en de bandjes netjes zwart gemaakt :D
Maandag dus weer een uurtje of 8 aan de auto gewerkt :P

En dinsdag weer vroeg begonnen, zo rond half 9 om het interieur van de MINI nog helemaal netjes te maken, stofzuigen, alle plastics afstoffen, ramen lappen en al het leer reinigen en voedden.
Toen was ik zo rond een uurtje of 12 wel klaar met alles, en heb ik nog even snel wat foto’s gemaakt :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

In totaal dus een uurtje of 19 aan de auto gewerkt, en werkelijk alles kunnen doen wat ik wilde :D
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 apr 2012, 13:15

ouwe spammert :mrgreen:

Mooi gedaan hoor! 8) 8)
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 apr 2012, 13:23

:mrgreen: :oops: :lol: haha

moet toch weer een beetje leven in dit topic blijven :D 8)
PimNoordhof
Mod virus alert!
Mod virus alert!

05 apr 2012, 13:50

Nicee!! :P Mooi gedaan en mooi resultaat!
J00st
4 op een rij!
4 op een rij!

05 apr 2012, 17:55

Netjes hoor
Ik ga morgen ook maar weer eens aan de slag. :D
Marcel Always Open
Cabrio-King

05 apr 2012, 21:35

mini cabrio schreef:... Raggtop fabric protectant spray in 3 lagen aangebracht op het dak (met tussenpozen van een half uur)
...
Na het impregneren (wat 48 uur moet drogen :shock: ) begonnen met de mini te kleien. Gelukkig kwam er niet heel veel vuil vanaf (goed gedaan mark :P )en toen was het alweer het einde van de zondag. In totaal 7,5 uur gewerkt
Is dit de eerste keer dat je Raggtop gebruikt hebt, of heb je het al vaker gebruikt.
Ben je tevreden daarover?

mini cabrio schreef:... Helaas heb ik daar geen foto van, maar de mini in het paars zag er voor een keer best geinig uit…. :P :mrgreen:
Paarse mini's zijn gaaf. :mrgreen:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 apr 2012, 15:52

markiemark is altijd online behalve als ik een vraag voor hem heb :lol: :lol: :lol:
Gr, Marcel
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

07 apr 2012, 20:33

@mini cabrio: Respect! 8)
Veel werk in gestoken, schitterend resultaat! :wink:
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 apr 2012, 10:18

Tering.. 2 maanden geleden mijn auto verkocht, even niet gekeken en nu dit! Men is professioneel aan het detailen, super, ik dacht dat ik de enige idioot was ;)!

@mini cabrio: Super werk, je ziet echt dat je er veel tijd in gestoken hebt en een top resultaat behaald! Een top glans voor werk dat met de hand is gedaan, echt briljant! Hoe bevalt die Raggtop nou, heb je al ervaringen die je kan delen?

Even een balletje opgooien, als jullie het niet erg vinden..

In de tussentijd heb ik een bedrijfspand gekocht en verbouwd. Ik zit er sinds 2 weken in. Wat ik daar doe? Auto's bedrijfsmatig detailen (stuytsexclusive.nl) en beschermproducten importeren vanuit de States, distribueren aan winkels en verkopen in een online webwinkel (rejex.nl)

Als jullie het hebben over clinics, heb ik misschien wel een mogelijkheid. Waarom niet met z'n allen hier in Delfgauw (in of uit de richting? dat weet ik niet..) een keer in het weekend samenkomen? Gewoon alles zelf uitvinden, met hulp van jan en alleman een leuke detail dag ervan maken.
Een heel privaat terrein voor ons alleen, eten en drinken kan uiteraard geregeld worden. Het weer moet alleen even meewerken want er kunnen helaas geen 20 auto's binnen staan, haha :)
Het enige wat ik niet kan, is een rits polijstmachines met pads en spullen klaar hebben liggen zodat iedereen die kan gebruiken, dus iedereen zou met z'n eigen - belangrijke - spullen mee moeten nemen.
Wat ik nou juist wel kan doen, is samen met een bevriende bekende webwinkel (waxworld.nl) hier samen een oplossing voor vinden... Misschien kunnen wij de spullen, die jullie niet maar wel nodig hebben, met een goede korting aanbieden.
Als er animo voor is, zou ik hier met waxworld.nl even over kunnen praten en kijken hoe zij er tegenover staan.

Kortom, kans van slagen?
Marcel Always Open
Cabrio-King

15 apr 2012, 11:53

Geod plan, ik mag als newbie vast ook wel komen (polijsten is niet voor mij, maar demo's over de rest wel). Het is toch wel 4 Minuten rijden voor mij!
Gr, Marcel

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”