Verbruik bij herstelling onder garantie

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

Verbruik bij herstelling onder garantie

23 mar 2010, 09:40

Hoi beste mini eigenaars,

ik heb een probleem en ik vroeg mij af of mijn mening nu echt bij het haar gegrepen is, of als de meesten er ook zo over denken.

Mijn wagen is dus al ettelijke keren binnen geweest bij de dealer voor herstellingen onder garantie. Telkens krijg ik een vervangwagen, en die wordt geacht bijgetankt terug ingeleverd te worden. Zoniet wordt de brandstof aangerekend.

Tot zover geen probleem, tot mijn wagen voor rammeltjes en meetrillend dashboard binnengaat onder garantie, volgetankt. Bij aflevering zijn er 4 streepjes minder diesel in de tank, bijna tot op de helft dus (uitgerekend 14-18 liter verbruikt).
Ik had geen tijd om de vervangwagen (mini) bij te tanken en had er 3 streepjes van verbruikt. Toch krijg ik nu een factuur die mij 10 liter diesel aanrekent.

Is het nu zo verkeerd dat ik deze 10 liter niet wil betalen, aangezien er meer diesel weg is uit mijn tank dan wat ik heb verbruikt?
Uiteindelijk dien ik toch geen kosten te dragen voor herstellingen onder garantie, als daarvoor testritten dienen gemaakt te worden, dan is dat toch mijn schuld niet?
Als de dealer verwacht dat ik de vervangwagen bijtank, dan mag ik toch wel verwachten dat mijn wagen ook bijgetankt is?

Dat het nu 3 of 4 streepjes zijn maakt mij dan nog niks uit, in die grootte orde wil ik het verbruik van de vervangwagen nog ter compensatie zien van de diesel uit mijn eigen wagen.

Wat denken jullie over dit soort facturen? Ben ik nu aan het overdrijven?
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

23 mar 2010, 11:31

Is dat van monserez? Ik ben van jouw mening trouwens ...
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

23 mar 2010, 11:39

Nee, Dejonckheere Roeselare.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

23 mar 2010, 13:25

ben ook van dezelfde mening als jij hebt
Door
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1274
Lid geworden op: 10 mar 2008, 19:50

23 mar 2010, 13:35

Ik vind het wel zot .... je gaat voor een rammel de garage in en je komt 14-18 liter diesel lichter eruit.

Je kan een klacht indienen. Op de vraag waar zijn jullie heen geweest mag je op z'n minst een antwoord krijgen. Verder mag je er vanuit gaan dat er normaal met een auto wordt gereden en dus ook een normaal verbruik kent die voor jou rekening is ... dat wel helaas.

Het verhaal is herkenbaar en heb toen besloten om in het vervolg met een nagenoeg lege tank naar de garage te gaan. Voor alle duidelijkheid het betrof geen Mini. Met mijn Mini-garage hoef ik deze fratsen gelukkig niet uit te halen.

Edit: het is een BMW-dealer, die heeft QMS en dus een klachtenprocedure.
Laatst gewijzigd door Door op 23 mar 2010, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

23 mar 2010, 14:22

Ik kreeg als antwoord eerst het volgende:
"Wat betreft het verbruik van uw wagen, wanneer wij lawaai moeten
opsporen en oplossen die zich voordoet tijdens het rijden met de wagen
zijn wij genoodzaakt tijdens en na de herstelling testritten uit te
voeren, dat er tijdens die noodzakelijke tstritten brandstof wordt
verbruikt lijkt mij onvermijdelijk en daarom kan ik aan uw vraag om dit
verbruik te vergoeden spijtig genoeg niet tegemoetkomen."

Er was trouwens ook klein materiaal/milieubijdrage gerekend, dit hebben ze afgetrokken van de factuur na mijn klacht.
Heb hen nu teruggemaild met de vergelijking dat het ook logisch is dat ik met de vervangwagen rondrij (anders zou ik er geen nodig hebben) en dat ze daarbij ook verwachten dat ik hem bijtank, dus dat ik ook verwacht dat zij mijn wagen bijtanken als ze brandstof gebruiken.
Nu maakt het verschil in hoeveelheid diesel mij nog niet echt uit, ik had de diesel die zij verbruikt hebben nog wel als compensatie willen zien voor wat ik met de vervangwagen gebruikt heb, en als dat dan een paar streepjes scheelt, dan is dat maar zo.
Ik vind het gewoon verkeerd dat ze mij aanrekenen wat ik verbruikt hebben, terwijl ze zelf ook mijn tank leegrijden en dat normaal vinden.

Ik ben benieuwd wat ze hierop gaan te zeggen hebben. Ik laat het er sowieso niet bij. Mijn klachtenbrief naar BMW/MINI Belux over hun gebrekkige service en het veroorzaken van krassen in mijn auto die ze niet herstellen is in de maak. Die factuur kan er nog wel bij op pagina 6.
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

23 mar 2010, 15:13

Zodra je de auto aflevert en je staat aan de receptie dan nemen ze je sleutel af om vervolgens de km stand op te nemen. (via zo'n uitlees-kastje)
Bij het afleveren zal de desbetreffende monteur de km stand wederom opschrijven.
Dit verschil kan je zien hoeveel km er met je auto is (test)gereden.
Zo gaat het bij mijn dealer, alles moet verantwoord naar de klant gericht zijn. Logisch ook ergens, zo voorkom je dit soort discussies.
Natuurlijk moet je de leen auto bijvullen naar wat je zelf verbruikt hebt, maar normaal zullen zij het niet bij jou auto doen. De testritten zijn nooit meer dan een km of 10 max. Dus 14ltr diesel is wel heel veel. Erg flauw dat ze je een factuur sturen hiervoor...
Als ze het niet kunnen aantonen, hoef je de rekening niet te betalen in mijn inziens, anders zeker afwachten wat BMW/MINI benelux hier op te zeggen heeft.
Afbeelding
DrAtomic
Be Mini
Be Mini
Locatie: Haarlem
Berichten: 472
Lid geworden op: 29 mei 2009, 00:35

23 mar 2010, 20:56

Diesel verhaal lijkt me duidelijk verbruik tegen elkaar wegstrepen en klaar.

Hoe dien je trouwens een klacht in bij Mini Nederland?

Edit: andere verhaal ff over de pm met Ossie, om dit topic niet te vervuilen :D
Laatst gewijzigd door DrAtomic op 24 mar 2010, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

23 mar 2010, 21:47

@DrAtomic: je hebt PM. :wink:
Afbeelding
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

26 mar 2010, 14:30

Ha, het kan er nog beter op worden! zo bewijzen ze vandaag nog maar eens in Roeselare.

Net een factuur in de bus gekregen: 640 euro :s :s :s

voor het vervangen van een mistlicht, het dashboard en bijhorend werk, ook staat er een vervangwagen bij voor de prijs van 155 euro (voor een paar dagen)

Ik kom bijna niet bij van het lachen, de onnozelaars.

Eerst beschadigen ze mijn dashboard bij een herstelling, daarna steken ze een nieuw en gaan ze de kosten nog eens op mij schuiven.
Los daarvan valt de wagen nog steeds onder garantie en moeten ze al helemaal met geen facturen afkomen.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

30 mar 2010, 23:58

Het is nog erger geworden!

Ik ben echt razend en moet mijn verhaal even kwijt.

Laatstgenoemde factuur heb ik dus maar gemeld bij de dealer met de boodschap dat dit wel een grap moet zijn.
Hun antwoord:
Geachte,

Het spijt me mocht ik in mijn vorige mail niet duidelijk geweest zijn, maar wanneer ik vermeldde dat ik niet aan uw vraag om het verbruik van de vervangwagen te vergoeden kon tegemoetkomen, bedoelde ik dat dit niet kan gecrediteerd worden.

Wat betreft de vervanging van het dashbord, dit was effectief nodig om een resonantie op te lossen, spijtig genoeg is onze claim gedeeltelijk afgewezen en neemt de constructeur dit niet op in de verlengde waarborg, enkel de werkuren werden ten laste genomen. De vervanging van het mistlicht werd eveneens afgewezen met de zelfde vermelding dat dit niet is opgenomen in deze contractuele garantie.

Van het gebruik van een vervangwagen heeft u in het verleden reeds meerdere malen kunnen genieten, wij maken er een punt van om u gratis(muv het verbruik)een wagen ter beschikking te stellen bij reparatie en herstellingen gedurende de ganse periode van de fabriekswaarborg ( 2 jaar). Wij hebben voor u zelfs enkele malen een uitzondering gemaakt en u onze demo MINI Cabrio meegegeven omdat we wisten u daar een plezier mee te doen. Het is echter voor ons gezien de omvang en de en de staat ( 25 wagens zijn max.6mnd oud) van ons vervangwagenpark onmogelijk altijd een gratis vervangwagen ter beschikking te stellen tijdens onderhoud of herstellingen buiten waarborg.


Met vriendelijke groeten,

BMW & MINI Dejonckheere

Frederic Vandenbussche
Receptie
Oostnieuwkerkesteenweg 136
B - 8800 Roeselare
Tel: + 32 (0) 51 22 70 22
Fax:: + 32 (0) 51 21 02 82
E-mail: [email protected]
URL: www.dejonckheere.bmw.be


Dit staat dus vol onzin. Vooreerst het probleem met de diesel, waar ze weigeren iets aan te doen. Het dashboard werd vervangen doordat zij het bekrast hebben bij een vorige reparatie. de resonnantie werd daarvoor al weggewerkt. En zelfs indien hun reden nog waar zou zijn (wat niet het geval is), dan nog is dit gebrek binnen de 2j garantieperiode gemeld en ging dit hersteld worden. Idem voor de condensatie in het mistlicht.
Hoedanook, ik heb betaald voor 5 jaar garantie, nergens op de bestelbon, factuur, algemene voorwaarden of garantievoorwaarden wordt gesproken over een beperkte vorm van garantie. Alles wat oorspronkelijk in de garantie zit, moet in die 5 jaar zitten ook. punt. zwart op wit.

Over vervangwagens nog meer leugens, dat ze max 6 maand oud zijn is een grote leugen, de clubman die ik meekreeg heb ik in 2008 ook al meegekregen. Eénmaal heb ik een demo cabrio meegekregen, een testrit is toch ook gratis?

Daarbij komt nog een aanmaning tot betaling van de factuur per brief. Een factuur die ik pas 7 dagen daarvoor ontvangen heb.

Ze zijn helemaal :s :s :s :s :s :s :s

Ik ben echt met stomheid geslagen, dit kan toch niet meer?

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”