Effect tuning bij een One enkel boven de 4000 toeren?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!

Effect tuning bij een One enkel boven de 4000 toeren?

28 feb 2008, 11:18

Even een vraagje, nu zit ik er aan te denken om mijn One bij Beek te laten tunen, hij rijdt wel goed, maar af en toe een beetje schokkerig als je snapt wat ik bedoel. Ik zou het dus wel prettig vinden als het koppel wat zou kunnen worden verhoogd en de One daarmee wat soepeler zou gaan rijden. Als ik het goed gelezen heb, zou het effect van een tuning bij een One echter pas te merken zijn boven de 4000 toeren, klopt dat of heb ik het e.e.a. niet zo goed begrepen?
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2008, 11:28

Denk even over 1 ding na als je wilt.... ga je ooit nog een uitlaat, spruit, nokkenas, weet ik veel wat motorisch aan je auto wijzigen? Zo ja, doe da eerst - laat het desnoods door Beek doen - en tune daarna.... Zo nee, dan kan je gelijk tunen mocht je het willen.

MR (heeft zijn les geleerd)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2008, 11:42

Hey Leo,

Leuk weer wat van je te lezen. Bevalt deze One wel goed?! :D .

Ik denk dat jullie verder weinig motorisch zullen aanpassen aan de Mini, of zie ik dat verkeerd...

De tuning is zeker voor een One niet teveel geld omdat er behoorlijk wat te winnen valt.
Het grootste verschil zal hoger in de toeren te merken zijn omdat de gasklep verder open gaat en er dus ook meer brandstof ingespoten kan worden.
Ik denk dat je ook verschil zult merken als je bij lage toeren meer gas geeft. Dit omdat de gasklep dan ook verder open gaat en er dus meer brandstof ingespoten kan worden. Gevolg is MEER koppel en dus trekkracht.

De meeste hikjes en dipjes zijn er na de tuning ook uit.

groet,
Peter
iDarkDesign
Transformer

28 feb 2008, 13:05

Aan de andere kant wordt hikken en schokken vaak ook meer omdat je meer koppel en pk hebt. Alles reageert abrubter.

iDD
Der Abt
Be Mini
Be Mini

28 feb 2008, 13:18

Met software ga je over heel de lijn meer pk gaan produceren omdat de inspuiting nauwkeuriger zal zijn.
Je zal dus met andere woorden ook meer koppel hebben in de lage toeren.
Als je nog meer wilt, dan kan een goede luchtfilter je ook nog wat extra koppel geven.
Ik raad de BMC CDA aan.
Met deze filter voel je dat de wagen al op een lager toerental meer koppel heeft en dit werd ook al bewezen op de vermogensbank.

Met software, BMC CDA en een einduitlaat kan je aan de 160Nm geraken, toch al een verbetering als je ziet dat deze motoren standaard 145Nm (One) / 149Nm (Cooper) produceren (en als je dat standaard draait, dan heb je al geluk).

Als je daarna nog meer wilt, dan kan je nog altijd een spruitstuk steken.

Betreffende je opmerking over die 4000 toeren.
Dit is een effect dat je nooit echt zal kunnen kwijt raken.
De reden hiervoor is het feit dat de 1.6 4 cilinder een 16 klepper is.
Een motor met 16 kleppen vertoont zulk een effect, tenzij je er natuurlijk een kompressor of turbo op zet of als je de motor volledig gaat aanpassen (andere nokkenas, andere gasklep, andere kleppen, gepolijste koppen,...) , dan zal het natuurlijk al beter vooruit gaan Mr. Green

Greetz

Der Abt
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!

28 feb 2008, 14:22

Hallo Peter,

Ja, ik dacht ik ga eens even kijken hoe het met de forumclub is en nee, inderdaad wil ik niet al te veel veranderen aan die Mini One Parklane, misschien een wat meer sportiever geluid van de luchtfilter, bestaan er trouwens inleg filters die iets meer geluid produceren dan een gesloten filter of zijn er enkel maar open luchtfilters?. Kijk, buiten het nogal schokkerige rij gedrag van de Mini One, vooral als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, hebben wij nergens over te klagen en bevalt de Mini prima. Als het zo is wat je zegt, dat het schokkerige er uit is na een tuning, wil ik het wel laten doen. Maar als ik echter nu zo de reactie lees van iDarkDesign, waarvoor mijn dank, die zegt dat het schokkerig rijgedrag na een tuning zelfs nog erger kan gaan worden, begin ik toch wel een beetje te twijfelen. De uitleg van Der Abt, waarvoor mijn dank, heb ik ook met veel interesse gelezen, maar ja, nu zit ik mezelf wel af te vragen wat wijsheid is, doen dat tunen of niet? want als dat schokkerige er niet uitgaat schiet ik er niet veel mee op, toch?
Ron1965
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

tuning Mini one

28 feb 2008, 14:55

Hoi Leo,

Ik heb het zelf ook een aantal maanden laten doen en ben dik tevreden. Motor is veel soepeler. Absoluut geen schokken. Ook heb ik direct een K&N inleg (vervangingsfilter) erin laten doen.

Kortom erg tevreden!

Met vriendelijke groet,
Ron
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!

28 feb 2008, 15:28

Hoi Ron,

heb jij ook een one, heb jij ook last gehad van dat schokkerige rij gedrag en heb je nu met dat open filter een sportiever geluid?

Met vriendelijke groet,

Leo
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2008, 17:51

Zo'n inlegfilter is dus een paneelfilter, is ter vervanging van het filterelement in de originele airbox. Qua geluid zal je niet veel merken

Met openlucht filter heb je een ruig geluid
emillio
Be Mini
Be Mini

28 feb 2008, 20:05

Ha Meneer Leo,

Tijd geleden, goed om te horen dat de Mini inmiddels een stuk beter bevalt! Zoals je weet rijd ik zelf ook een One, naar mijn mening altijd doen!!!
Heb er een compleet andere auto aan over gehouden, ik was de eerste One voor Beek en hoogst waarschijnlijk zul je met mijn donor software gaan rijden!
Auto rijd veel vloeiender en trekt veel lekkerder door de versnellingen (hopelijk kan de versnellingsbak het aan :mrgreen: ) paarden gaan idd pas echt een beetje los boven de 4000 toeren!

Sterkte met beslissen!
Der Abt
Be Mini
Be Mini

28 feb 2008, 21:01

Lech schreef:Hallo Peter,

Ja, ik dacht ik ga eens even kijken hoe het met de forumclub is en nee, inderdaad wil ik niet al te veel veranderen aan die Mini One Parklane, misschien een wat meer sportiever geluid van de luchtfilter, bestaan er trouwens inleg filters die iets meer geluid produceren dan een gesloten filter of zijn er enkel maar open luchtfilters?. Kijk, buiten het nogal schokkerige rij gedrag van de Mini One, vooral als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, hebben wij nergens over te klagen en bevalt de Mini prima. Als het zo is wat je zegt, dat het schokkerige er uit is na een tuning, wil ik het wel laten doen. Maar als ik echter nu zo de reactie lees van iDarkDesign, waarvoor mijn dank, die zegt dat het schokkerig rijgedrag na een tuning zelfs nog erger kan gaan worden, begin ik toch wel een beetje te twijfelen. De uitleg van Der Abt, waarvoor mijn dank, heb ik ook met veel interesse gelezen, maar ja, nu zit ik mezelf wel af te vragen wat wijsheid is, doen dat tunen of niet? want als dat schokkerige er niet uitgaat schiet ik er niet veel mee op, toch?
Eerst en vooral graag gedaan :wink:

Ja, tunen of niet ?
Dat is natuurlijk een vraag die bij de ene een positief antwoord en bij de andere een negatief antwoord zal krijgen natuurlijk.

De beste raad die ik je kan geven is, als je veranderingen gaat doen, maak dan altijd de goeie keuze.

Qua software, luchtfilter, ... zijn er altijd heel wat keuzes.
Het ding is, de ene keuze is soms beter als de andere.

Qua software raad ik Beek Autoracing, TBM, Inter-Tuning, Autotune Heinz of een andere tuner aan die bekend staat om kwaliteit af te leveren

Betreffende filters kan ik je aanraden om deze topic eens te lezen :
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5999

Software in combinatie met de juiste filter kan al zeker een verbetering geven betreffende de pk's en het koppel.

Als geluid je ding is, kan ik ook aanraden om een andere einduitlaat te plaatsen.

Betreffende die schokken, ik denk dat er hier een onderscheid dient gemaakt te worden.
Als het gaat om schokken die zich voordoen wanneer de wagen niet goed uit de startblokken lijkt te schieten (bijvoorbeeld doordat die koud staat), dan kunnen deze zeker en vast verholpen worden door enkele aanpassingen.

Het ding is, de wagen gaat door deze aanpassingen (als je de juiste keuzes maakt ten minste :wink:) agressiever rijden dan ervoor.
De reactie van het gas is beter en hierdoor komt er een ander soort schokken voor, het lijkt alsof de wagen steeds wilt alsof je hem in de toeren jaagt.

Vriendelijke groeten

Der Abt
minibandit
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 feb 2008, 21:15

schokken is bij mij ook volledig verdwenen na het chippen !!! 8)
koppelgevoel was ook veel sterker, hij rijdt gewoon over gans de lijn veel vlotter...
eens je boven de 4000rpm komt, schiet het duiveltje uit z'n doosje :lol:
bij "normaal" gebruik is het ook gewoon véél aangenamer rijden !
zeker aan aanrader... :wink:
Afbeelding
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!

29 feb 2008, 09:04

O.K., ik ben overtuigd, dan moet het maar eens gaan gebeuren, ik ga eens even naar Beek bellen en tevens eens vragen hoe zij denken over een openlucht of inlegfilter, een andere uitlaat hoeft voor mij niet zo nodig.

Iedereen op dit forum mijn hartelijke dank voor de uitleg en adviezen en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Groeten uit Rotterdam
Lech
4 op een rij!
4 op een rij!

29 feb 2008, 09:22

O.K. net gebeld met Beek autoracing in den Haag, 10 Maart a.s. om 1 uur wordt onze Mini One bij Beek verwacht, ben benieuwd naar het resultaat, kreeg tevens te horen dat een openlucht filter niet noodzakelijk is en zelfs i.v.m. het aanzuigen van warme lucht niet werd aangeraden, dus enkel tunen, waarbij ook verteld werd dat het maximum haalbare 120 PK zou zijn.

Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud 29/2 het volgende:

U staat bij ons op 10 maart om 13:00 in de agenda om uw mini one te tunen.

Routegegevens als bijlage.

Met vriendelijke groet,

Klaas van Vuure

Beek Auto Racing B.V.

Weser 6

2491DE DEN HAAG

T 0031-70-3206579

F 0031-70-3205122

[email protected]

www.beekautoracing.nl
Peter
Volledig MINI minded!