Pagina 1 van 5
Uitbrekende MINI - 360° op oprit autostrade
Geplaatst: 20 sep 2007, 16:59
door Jurgen
Ik heb sinds enkele maanden last dat mijn MINI veel slipt waar hij vroeger dat totaal niet deed. Ik rijd altijd tegen de grens zeg maar en vroeger bleef ik er altijd mooi binnen maar de laatste maanden is dat opeens veranderd. Vooral bij scherpe korte bochten lijkt het wel of de voorwielen elk moment gaan uitbreken... Dat had ik vroeger totaal niet? Qua profiel op mijn banden heb ik nog wel genoeg. En dat alles gebeurt bij droog weer, nat weer minder omdat ik dan zowiso rustiger rijd...
Iemand oplossing daarvoor?
Geplaatst: 20 sep 2007, 17:07
door Knuckles
Minder hard door de bochten gaan...
Zijn je veren/schokdempers nog wel goed ? Meestal als deze niet goed meer zijn ga je ook door de bochten zweven en zwabberen.
Dat is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken...

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:10
door Jurgen
Knuckles schreef:Minder hard door de bochten gaan...
Zijn je veren/schokdempers nog wel goed ? Meestal als deze niet goed meer zijn ga je ook door de bochten zweven en zwabberen.
Dat is eigenlijk het enige dat ik kan bedenken...

eneuh dat kan je hoe controleren?

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:11
door Hans
Had ik ook last van met mijn oude banden.. ligt toch waarschijnlijk daaraan want sinds vorige week heb ik weer verse bandjes en het is weg.. ook het piepen van de banden! Vraag me niet hoe het kan maar toch is het zo

Geplaatst: 20 sep 2007, 17:14
door Jurgen
Hans schreef:Had ik ook last van met mijn oude banden.. ligt toch waarschijnlijk daaraan want sinds vorige week heb ik weer verse bandjes en het is weg.. ook het piepen van de banden! Vraag me niet hoe het kan maar toch is het zo

Ik dacht ook al zo iets, daarmee dat ik er ook niet naar de garage mee ga anders krijg ik er nieuw, en ik wil liever wa geld sparen dat ik grotere velgen kan kopen en dan heb ik gratis banden

Geplaatst: 20 sep 2007, 20:24
door Jenkins
Jurgen schreef:Knuckles schreef:Zijn je veren/schokdempers nog wel goed ?
Meestal als deze niet goed meer zijn ga je ook door de bochten zweven en zwabberen.
eneuh dat kan je hoe controleren?

Als je dealer niet over een trilplaat beschikt, dan vast wel de Kwikfits en andere "fast fitters".
De zetten je voor- en achterwielen dus op zo'n plaat die dan gaat trillen.
Meetinstrumenten meten hoeveel % demping je schokdempers hebben.
Onder
normale omstandigheden zouden die echter de eerste 50.000 km geen krimp moeten geven.
Enneeeeh,
waar koop jij grotere velgen met gratis (???) banden?

Geplaatst: 20 sep 2007, 20:39
door Jurgen
Jenkins schreef:Jurgen schreef:Knuckles schreef:Zijn je veren/schokdempers nog wel goed ?
Meestal als deze niet goed meer zijn ga je ook door de bochten zweven en zwabberen.
eneuh dat kan je hoe controleren?

Als je dealer niet over een trilplaat beschikt, dan vast wel de Kwikfits en andere "fast fitters".
De zetten je voor- en achterwielen dus op zo'n plaat die dan gaat trillen.
Meetinstrumenten meten hoeveel % demping je schokdempers hebben.
Onder
normale omstandigheden zouden die echter de eerste 50.000 km geen krimp moeten geven.
Enneeeeh,
waar koop jij grotere velgen met gratis (???) banden?

ah ok ik moet toch morgen dringend naar de dealer... van die velgen... Setprijs is ongeveer even duur dan vier aparte velgen zonder band... bij de dealer, en als het ni zo is betaald de firma de nieuwe banden

Geplaatst: 28 sep 2007, 16:15
door Jurgen
ok als ik de afgelopen slipjes al erover vond ja dan is dit gewoon voorbij alles

. Daarjuist ik wil zo de autostrade oprijden, en dat is 200-en zoveel graden bocht, omdat het nat is rijd ik er niet 90 maar een rustige 65-70. Wanneer ik er bijna door ben breekt opeens mijn achterste volledig uit, (ik gaf geen extra gas ofzo of maakte geen maneuver, het brak gewoon uit). Ik begin met piepende banden te slippen, ik zie de vangrail op mij afkomen ik denk van shit nee geen tweede ongeval. ik stuur dus tegen en ik begin volledig langs de andere kant te slippen, ik kom uiteindelijk op stilstand op het andere rijvak volledig in de verkeerde richitng. Ik compleet van slag

en dan zie je die auto's op u afkomen. Gooien die alles dicht. Alle soit, juist niks geraakt en ik rijd verder.
Voor het wat duidelijker te maken heb ik ook nog een tekeningske
het gearceerde deel is de pechstrook.

Geplaatst: 28 sep 2007, 16:22
door Peter
hmmm je moet nog 20 worden en dan al bijna je 2e keer schade....
Zit er toevallig een tankstation ergens voor die bocht? Bij Amstelveen hebben wij dat ook ongeveer 2 km voor de doordraai van de A9 de A4 op richting schiphol. Dit is de eerste scherpe bocht na het tankstation. Als mensen de tank dan tot de nok toe vol hebben gegooit, dan kan er wel eens een scheutje op de weg belanden en met nat weer kan het dan weleens spannend worden...
Geplaatst: 28 sep 2007, 16:25
door Jurgen
Nee ik woon in belgie he. Het is als je de steenweg die vanuit centrum leuven vertrekt dan de autostrade richting brussel opgaat dat is die bocht...
Ik denk dat ik gewoon een vetplek heb geraakt op de witte lijn van de pechstrook waardoor mijn achterste wegschoot en met alle gevolgen van dien dan. en raar genoeg, ik dacht altijd dat mijn reflex mij zou laten remmen als ik aan het slippen ben maar ik heb mijn rem niet aangeraakt doen ik aan het manouvreren was. Sjiek dat wel sjiek zoiets als een reflex. Het heeft mij al vaak uit de nood geholpen ze

Buiten die ene keer dan

Geplaatst: 28 sep 2007, 16:46
door kwiebje
Niet met je wielen op de witte lijnen komen. Dit is levensgevaarlijk. Hierdoor heb je geen grip en kun je in een slip komen. Dat verklaart misschien ook de reden dat je willen zo wegglijden

Geplaatst: 28 sep 2007, 16:56
door Rickster
Er is wel een goede oplossing voor: links remmen, kan je met 100 door die bocht en zodra je hem voelt glijden ben je er in 0,3 sec bij
Geplaatst: 28 sep 2007, 16:59
door snans
indien je 100% zeker bent dat het niet aan je rijgedrag ligt, zou ik naar de garage gaan voor een serieus nazicht.
je auto is geen speelgoed, er kunnen buiten jezelf tal van andere mensen ernstig gewond raken. ik neem aan dat je dat risico zelf ook niet wil lopen.
Geplaatst: 28 sep 2007, 17:05
door BigD
Banden? Bandenspanning? Staat van het wegdek? Miss het gewoon verkeerd te hard nemen van de bocht? Al heb ik weinig dunk van de RF banden dusja. Succes met het zoeken van je probleem.
Greetz BigD
Geplaatst: 28 sep 2007, 19:08
door kamiel
of olie/diesel op de weg, is ook levensgevaarlijk en vaak zie je het niet liggen.