Pagina 1 van 2
Beste luchtfilter voor een S?
Geplaatst: 19 aug 2007, 15:55
door frankie
Korte vraag, wat is het beste luchtfilter voor een S (prijs/kwaliteit, performance, sound)?
Geplaatst: 19 aug 2007, 18:58
door Berthil
Ik zag het luchtfilter van Palo Uber
via het topic van Coen.
Dat ziet er niet slecht uit moet ik zeggen, en de prijs valt ook mee.
Het mooie is dat alle delen er netjes bij zitten om hem van de motorruimte af te schermen, en plastic delen om een nette opening naar het schutbord te maken voor een lekker geluid en meer frisse lucht.
Zelf heb ik de GTT, werkt ook goed maar de pasvorm en afscherming naar de motorruimte toe kan beter.
De Alta (met clubkorting via Beek) ziet er ook niet slecht uit, enkele hebben die hier ook (Wint b.v.).
Geplaatst: 19 aug 2007, 19:49
door frankie
Thnx Berthil,
Net de Palo Uber bekeken, ziet er inderdaad netjes uit en niet al te gek duur. Alleen zitter er volgens mij geen mooie slangen bij

.
De Alta heb ik altijd al mooi gevonden, alleen toch raar dat je de deksel nog apart moet kopen toch?
De GTT ken ik nog niet, zal ik ff opzoeken.
Geplaatst: 19 aug 2007, 20:00
door Hans
Dit is de GTT
Heb hem ook, zit in de JCW luchtfilterhuis..
Geplaatst: 20 aug 2007, 13:45
door frankie
Iemand ervaring met deze:
deze

Geplaatst: 20 aug 2007, 15:19
door tysie
Welke merk is dat, heb je linkje?
Geplaatst: 20 aug 2007, 15:21
door Nexus
Staat in z'n post, even op 'deze' klikken
Ziet er overigens goed uit. Voordeel tov de Alta: geschikt voor veerpootbruggen (de alta moet je dan modden, en zonder deksel gebruiken)
Geplaatst: 20 aug 2007, 15:37
door frankie
Vond ik ook een voordeel, heb nog wel geen vpb, maar wat niet is kan nog komen
Ik zoek nog ff door naar andere opties.
Geplaatst: 20 aug 2007, 15:57
door Nexus
Nadeel van die MyMini lijkt me dat het filter wat minder makkelijk eruit te halen (en dus schoon te maken) is. Dan moet je het filterhuis eruit schroeven. Maargoed, voor die ene keer per tigduizend km...
Ook mooi dat je zelf geen gaten in 't schutbord hoeft te boren trouwens.
Geplaatst: 20 aug 2007, 15:58
door frankie
Geplaatst: 21 aug 2007, 12:20
door Ferdinand
ik heb de alta die (met behoorlijk wat passen & meten en isoleren, nu goed zit) met siliconen buis.
algemeen: zorg voor een zo gesloten mogelijk(!) air-box, anders lopen je pk's weg. De standaard airboxen van Mini (cooper, s en jcw) zijn allemaal zeer goed gesloten. Alle(!) andere after-market airboxen zijn op dat punt slechter. Winst aan pk's zijn er nagenoeg niet, maar ik heb wel een fellere gasrespons ervaren, en dat is wel te merken vind ik. Ze zeggen 5 pk winst bij hogere toeren, dat zal misschien wel alleen merk ik dat niet.
Winst aan vermogen met een open luchtfilter is in beginsel alleen te bereiken met een groter (beter luchtdoorlatend) filter die geplaatst is in een grotere luchtkamer en die luchtkamer is zo goed mogelijk geisoleerd van de warmte en trekt zo veel mogelijk koude lucht aan. Dit zeggende is mijn advies:
Craven Speed:
De dikke wanden zien er echt goed uit, lijkt goed te isoleren. Filter is m.i. gelijk aan die van Alta, alleen staat er nu een ander logo op. Een gedeelte (plaat) linksvoor ontbreekt, daardoor heb je een kier van jewelste! die lekkere hete lucht aanzuigt in je luchtkamer van het spruitstuk!! dus deze zou ik zeker niet doen.
MyMini: Is zwart, is hitte absorberend dus niet goed. Het lijkt alsof het filterhuis nagenoeg net zo groot is als de standaard, dus in beginsel geen vermogenswinst. Welke filter gebruiken ze? Ik zou deze niet doen.
De Alta: is ook zeker niet zaligmakend. De alta kiert bijvoorbeeld ook linksonder bij schutbord (ondanks extra plaat), rechtsonder bij schutbord en rechtsvoor. Moet je allemaal dichtstoppen met schuim/spons-achtig materiaal. Ik heb de Alta aan de linkerzijde ingekapselt met radiator-isolatiefolie, en dat is zeker effectief tegen de hitte. Alles is uiteindelijk wel effectief, maar ziet er niet uit. Uiteindelijk dus alleen een fellere gasrespons tov. de works airbox. Ik moet wel zeggen dat ik er wel een beetje spijt van heb, maar goed. Voorheen had ik een S en dat was helemaal ok, maar op de een of andere manier klinkt de Alta in de Works een stuk rauwer.
Er zijn wel testen gedaan en die laten zien dat de alta je de meeste vermogenswinst opleverd. Zoek maar ff op deze site.
zo, dat was het.
groetjes, Ferdinand
Geplaatst: 21 aug 2007, 12:28
door Ferdinand
o, ik zie overigens dat de Craven Speed airbox aan de onderkant gesloten is en geen gebruik maakt van de RAM airintake (dit is de reden waarom de plaat linksvoor ontbreekt). Dat betekent a: dat het filterhuis ong. 20% (!) kleiner is dan de OEM filterhuis en b: een RAM airintake ontbreekt die lucht is je filterhuis blaast. Deze Craven Speed zou ik dus zeker niet doen.
Geplaatst: 21 aug 2007, 12:42
door Nexus
Volgens mij kan ik het maar beter bij m'n K&N paneelfilter houden

Geplaatst: 21 aug 2007, 13:32
door frankie
Ferdinand schreef:o, ik zie overigens dat de Craven Speed airbox aan de onderkant gesloten is en geen gebruik maakt van de RAM airintake (dit is de reden waarom de plaat linksvoor ontbreekt). Dat betekent a: dat het filterhuis ong. 20% (!) kleiner is dan de OEM filterhuis en b: een RAM airintake ontbreekt die lucht is je filterhuis blaast. Deze Craven Speed zou ik dus zeker niet doen.
[niet heel technisch, krabt zich achter de oor modus] euh? [/niet heel technisch, krabt zich achter de oor modus]
Deze dan?
M7 Racing

Geplaatst: 21 aug 2007, 13:41
door Ferdinand
ha nexus,
Een K&N filterpanel levert je geen enkele pk winst op tov. origineel, maar kan ook helemaal geen kwaad. Nogmaals, die Alta kan wel, en levert je ook echt iets op (pittiger aan het gas, vooral dat)! en ook wel degelijk een leuk geluidje, maar het heeft wel wat voeten in de aarde voordat hij helemaal zit. Ik zou de Alta ook zeker doen icm. de siliconen nbuis. Beek (DenHaag) verkoopt de Alta ook en kunnen hem voor je plaatsen.
moet je deze eens zien: van GruppeMeurope.com. het lijkt er op dat zij wel weten wat ze doen.
Een groter gesloten filterhuis, Carbon filterhuis! een andere RAM buis (wel op een rare plek en m.i. helemaal niet nodig..) etc. raar ding maar wel 'cool'.

[web]
http://www.gruppemeurope.com/frc_bmw1.htm#[/web]
Waar heel misschien volgens mij winst valt te behalen is niet zo zeer de RAM intake buis te verplaatsen (want die sluit nu mooi diep onderin je filterhuis, is best wel goed over nagedacht door BMW) maar de opening wat te verlengen verplaatsen naar 'een open gedeelte van je luchtrooster van je motorkap', waardoor de lucht er directer en harder in blaast (op sommige motorfietsen zie je hetzelfde). De AirBox van Randy Webb heeft dezelfde gedachte, alleen met een andere oplossing. Kun je ook naar kijken overigens, de Air Box van Randy Webb.
Succes er mee!
Ferdinand