Als eerst, excuses voor dit lange bericht haha...
Wij hebben sinds juli vorig jaar een MINI Cooper R50 chili. Een heerlijke auto en minder dan een maand geleden is deze zonder enige opmerkingen door de apk gekomen. Alles in orde dachten we dus! Echter hebben we al een tijdje (eigenlijk zo lang we ‘m hebben al) last van wat probleempjes. De auto lekt een druppeltje olie aan de rechterkant bij het rechter voor wiel, er zit een rammel in over drempels en een ratel bij cruisen rond de 3000 toeren. Ik ben er al een aantal keer mee naar de garage geweest en er zijn verschillende dingen geprobeerd en vastgesteld. Zo zou het olielekje uiteindelijk te herleiden zijn naar het oliefilterhuis, is de rammel tot op heden nog onbekend en zou de ratel uit de katalysator komen. Deze ratel had ik overigens al bij aankoop vastgesteld en we hebben dus op ons aankoopbewijs staan “Garantie op motor indien problemen met ratel”. Sinds kort brand echter ook het remblokken lampje, vermoedelijk een gebroken contact.
Het olieprobleem en het bonken an sich is niet echt een groot iets, daar kunnen we mee leven, maar moet en zal uiteindelijk wel opgelost moeten worden natuurlijk. Die ratel echter... twee weken terug, op de terugweg van de bioscoop naar huis merkte ik dat de ratel een stuk erger werd, eigenlijk zo irritant dat ik per direct een afspraak wou maken. Het was uiteraard ‘s avonds en dus geen mogelijkheid om een afspraak te maken. Ik ben toen nog heel even een stukje gaan rijden om te kijken of ik de ratel kon lokaliseren, omdat ‘ie nu toch echt anders klonk. De auto draaide stationair op een parkeerplaats, toen hoorde ik ‘m even een paar keer verslikken en viel ‘ie stil. Geprobeerd weer te starten (eenmalig) en er kwam een heel vervelend geluid uit, vlakbij de distributie. Ik moest ook flink het gaspedaal intrappen wou die blijven lopen, want het was starten, aanslaan, direct uit zonder gas geven. ANWB direct gebeld en deze constateerde hetzelfde, iets bij de distributie. Ik ben de volgende dag naar de garage gegaan waar we ‘m gekocht hebben en heb uitgelegd dat we al meerdere keren voor diezelfde ratel terug zijn gegaan, dat er nooit echt iets “los” is gevonden en dat ‘ie nu dus problemen heeft met lopen. Voor mij persoonlijk een 1+1+1=3.
De wagen is toen naar de garage gegaan waar die autoverkoper zijn onderhoud doet, ik ken die mensen toevallig ook. Mijn vermoeden was misschien een opgerekte ketting, of een kapotte kettingspanner maar nee, dit bleek allemaal keurig in orde. De timing is ook helemaal perfect dus dat is het probleem niet. Vermoedelijk is er toch echt iets mechanisch stuk in de motor. Ik ga alsnog proberen om dit op het stukje garantie op de ratel te verhalen, zeker aangezien we er al lang mee bezig zijn, er nooit wat uitgekomen is en omdat er op de factuur geen tijdsbepaling voor de duur van de garantie staat. Nu heb ik echter wel een paar vragen aan jullie.
1.) wat zou er volgens jullie (voor zover te zeggen valt) stuk kunnen zijn?
2.) het motortype is een W10b16A, deze is echter als 90 en 116pk geleverd, wat is precies het verschil, is het mogelijk een gebruikte 90pk te kopen en de verschillen over te zetten?
3.) wat is jullie advies hoe nu verder? Repareren of verlies nemen en verkopen?
Zoals gezegd is de auto verder in orde, op deze punten na. De vrouw is er helemaal verliefd op dus (helaas) zit er ook een stukje emotie bij. De auto is van 2005, heeft leuke opties en heeft nu 147k aantoonbaar gelopen.
Ook zit ik momenteel voor mijn werk t/m 30 augustus in Hongkong, ook verre van ideaal nu... Gelukkig dan vrouwlief nu in mijn auto rijden, maar een 330d houdt niet van korte stukken...

Bedankt voor jullie tijd!