Advies over compressorpulley upgrade
Geplaatst: 20 jan 2014, 23:16
hoi allen! Ik ben op zoek naar advies.
Ik heb een MCS 2002 met 150K op de klok. Standaard R53 met een MSD en een K&N. Daarnaast een "software optimalisatie" bij Chipmeister in Leusden. (Daar merk ik echter helemaal geen verschil van).
De motor loopt keurig. Compressie van 165 psi (11,5Bar) per cylinder. Hij verbruikt niet veel olie, ik heb nu bij 10k ongeveer 0,8l bijgevuld. Alleen het brandstofverbruik (normaal gebruik 8,8L/100km, snelweg 8,3L/100km), en de struikroverstax (flitsers in regio arnhem) vallen wat tegen.
nu zou ik mijn wagentje wat willen kietelen. Ik denk hierbij aan een 15% pulley op de compressor en dan een softwaretuning bij Beek. Een 17% zou ook kunnen want het is een daily maar het risico op warmte problemen heb ik liever niet. dus vandaar de 15%.
Aangezien ik niet al te veel geld beschikbaar heb wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Ben een vaardig sleutelaar, dus de pulley inbouwen wil ik zelf doen.
hierbij komen een aantal zaken aan de orde:
- welke pulley te kiezen?
- moet je gelijk de multiriemspanner vervangen of de rubber busjes upgraden?
- is het verstandig om een uitslagbegrenzer op de riemspanner te zetten en zo ja welke?
- waar huur of leen je het makkelijkst een multiriem span tool of is dat makkelijk te maken? ( ik heb las-apparatuur)
- waar huur of leen je een pulley trekker om de oem pulley te verwijderen van de compressor?
- is het wel verstandig om dat nog te doen met mijn km-stand?
- hoeveel tijd koste een dergelijke ingreep ongeveer
- wat kost een dergelijke ingreep ongeveer aan materialen? ( pulley, riem, spanner-stuff, Tooling)
Ik wil eerst die pulley gaan doen en daar wellicht een tijdje ( 1 of 2 maanden) mee rijden voordat ik dan de software wil laten doen. Is dat verstandig?
Ben ik nog wat vergeten?
Ik hoor graag van jullie!
gr Mini-Gijs
Ik heb een MCS 2002 met 150K op de klok. Standaard R53 met een MSD en een K&N. Daarnaast een "software optimalisatie" bij Chipmeister in Leusden. (Daar merk ik echter helemaal geen verschil van).
De motor loopt keurig. Compressie van 165 psi (11,5Bar) per cylinder. Hij verbruikt niet veel olie, ik heb nu bij 10k ongeveer 0,8l bijgevuld. Alleen het brandstofverbruik (normaal gebruik 8,8L/100km, snelweg 8,3L/100km), en de struikroverstax (flitsers in regio arnhem) vallen wat tegen.
nu zou ik mijn wagentje wat willen kietelen. Ik denk hierbij aan een 15% pulley op de compressor en dan een softwaretuning bij Beek. Een 17% zou ook kunnen want het is een daily maar het risico op warmte problemen heb ik liever niet. dus vandaar de 15%.
Aangezien ik niet al te veel geld beschikbaar heb wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Ben een vaardig sleutelaar, dus de pulley inbouwen wil ik zelf doen.
hierbij komen een aantal zaken aan de orde:
- welke pulley te kiezen?
- moet je gelijk de multiriemspanner vervangen of de rubber busjes upgraden?
- is het verstandig om een uitslagbegrenzer op de riemspanner te zetten en zo ja welke?
- waar huur of leen je het makkelijkst een multiriem span tool of is dat makkelijk te maken? ( ik heb las-apparatuur)
- waar huur of leen je een pulley trekker om de oem pulley te verwijderen van de compressor?
- is het wel verstandig om dat nog te doen met mijn km-stand?
- hoeveel tijd koste een dergelijke ingreep ongeveer
- wat kost een dergelijke ingreep ongeveer aan materialen? ( pulley, riem, spanner-stuff, Tooling)
Ik wil eerst die pulley gaan doen en daar wellicht een tijdje ( 1 of 2 maanden) mee rijden voordat ik dan de software wil laten doen. Is dat verstandig?
Ben ik nog wat vergeten?
Ik hoor graag van jullie!
gr Mini-Gijs