hoi allen! Ik ben op zoek naar advies.
Ik heb een MCS 2002 met 150K op de klok. Standaard R53 met een MSD en een K&N. Daarnaast een "software optimalisatie" bij Chipmeister in Leusden. (Daar merk ik echter helemaal geen verschil van).
De motor loopt keurig. Compressie van 165 psi (11,5Bar) per cylinder. Hij verbruikt niet veel olie, ik heb nu bij 10k ongeveer 0,8l bijgevuld. Alleen het brandstofverbruik (normaal gebruik 8,8L/100km, snelweg 8,3L/100km), en de struikroverstax (flitsers in regio arnhem) vallen wat tegen.
nu zou ik mijn wagentje wat willen kietelen. Ik denk hierbij aan een 15% pulley op de compressor en dan een softwaretuning bij Beek. Een 17% zou ook kunnen want het is een daily maar het risico op warmte problemen heb ik liever niet. dus vandaar de 15%.
Aangezien ik niet al te veel geld beschikbaar heb wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Ben een vaardig sleutelaar, dus de pulley inbouwen wil ik zelf doen.
hierbij komen een aantal zaken aan de orde:
- welke pulley te kiezen?
- moet je gelijk de multiriemspanner vervangen of de rubber busjes upgraden?
- is het verstandig om een uitslagbegrenzer op de riemspanner te zetten en zo ja welke?
- waar huur of leen je het makkelijkst een multiriem span tool of is dat makkelijk te maken? ( ik heb las-apparatuur)
- waar huur of leen je een pulley trekker om de oem pulley te verwijderen van de compressor?
- is het wel verstandig om dat nog te doen met mijn km-stand?
- hoeveel tijd koste een dergelijke ingreep ongeveer
- wat kost een dergelijke ingreep ongeveer aan materialen? ( pulley, riem, spanner-stuff, Tooling)
Ik wil eerst die pulley gaan doen en daar wellicht een tijdje ( 1 of 2 maanden) mee rijden voordat ik dan de software wil laten doen. Is dat verstandig?
Ben ik nog wat vergeten?
Ik hoor graag van jullie!
gr Mini-Gijs
Advies over compressorpulley upgrade
- Mini-Gijs
- Be Mini
- Locatie: Zutphen
Bericht
Re: advies over compressorpulley upgrade
Ja dat heb ik gezien maar er word expliciet gesteld dat er dan geen ruimte/ tijd voor pulleys is. Ik wil dat dan dus al klaar hebben.
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Een KAVS pully die komt los, ookal zitten de schroefjes nog vast (2x ervaring)
ALTA wordt afgeraden, de randen zijn te scherp en snijd de riem kapot (info BEEK)
Cravenspeed wordt het meest aangeraden. Elke 15.000km even de schroefjes controleren, dat moet toch altijd.
De riem kan je ook loshalen met een bandenijzer, zo heb ik het ook gedaan. Werkt perfect.
Pullytrekker moet iemand hier op het forum nog wel te leen hebben. Is een topic van.
KM-stand is niet zo van belang, zolang alles maar in goede conditie is. Volgens de compressietest zit het wel goed. Misschien nog even een lektest doen?
Een spanbegrenzer is een optie, niet iedereen heeft het. Je moet toch een andere/kortere riem.
Zelfde voor een nieuwe spanner, dat is een optie. Hoeft niet.
Ik was qua tijd zo'n 2uurtjes kwijt. Goed de instructies volgen die hier op het forum en elders op het internet te vinden zijn.
De prijzen kan je gewoon op internet vinden. Denk dat BEEK (minispeed.nl) nette prijzen hanteert. Zij sturen ook spullen op.
Je kan met een pully rijden zonder software. Geen idee of het ook kan met je huidige software. Bel anders even met BEEK hierover. De software is niet van hun, maar advies kunnen ze altijd geven.
Re: advies over compressorpulley upgrade
Nou... het maakt weldegelijk uit!RubenR6 schreef: Merk poelie maakt niet veel uit denk ik, cravenspeed of alta ...
Een KAVS pully die komt los, ookal zitten de schroefjes nog vast (2x ervaring)
ALTA wordt afgeraden, de randen zijn te scherp en snijd de riem kapot (info BEEK)
Cravenspeed wordt het meest aangeraden. Elke 15.000km even de schroefjes controleren, dat moet toch altijd.
De riem kan je ook loshalen met een bandenijzer, zo heb ik het ook gedaan. Werkt perfect.
Pullytrekker moet iemand hier op het forum nog wel te leen hebben. Is een topic van.
KM-stand is niet zo van belang, zolang alles maar in goede conditie is. Volgens de compressietest zit het wel goed. Misschien nog even een lektest doen?
Een spanbegrenzer is een optie, niet iedereen heeft het. Je moet toch een andere/kortere riem.
Zelfde voor een nieuwe spanner, dat is een optie. Hoeft niet.
Ik was qua tijd zo'n 2uurtjes kwijt. Goed de instructies volgen die hier op het forum en elders op het internet te vinden zijn.
De prijzen kan je gewoon op internet vinden. Denk dat BEEK (minispeed.nl) nette prijzen hanteert. Zij sturen ook spullen op.
Je kan met een pully rijden zonder software. Geen idee of het ook kan met je huidige software. Bel anders even met BEEK hierover. De software is niet van hun, maar advies kunnen ze altijd geven.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Mini-Gijs
- Be Mini
- Locatie: Zutphen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Advies over compressorpulley upgrade
Uit een ander topic:
Weet natuurlijk niet of ik dat zo effe mag noemen...

viewtopic.php?p=808926#p808926martinvh schreef:Wat heb ik aan tools in te brengen:
- Cravenspeed poelietrekker voor R53 t.b.v. poeliewissel (das wel een lange DIY-klus overigens).
Weet natuurlijk niet of ik dat zo effe mag noemen...



- Mini-Gijs
- Be Mini
- Locatie: Zutphen
Bericht
Re: Advies over compressorpulley upgrade
Misschien wil martinvh hem wel uitlenen? Want hillegom is wel wat ver rijden voor mij (arnhem)
- Mini-Gijs
- Be Mini
- Locatie: Zutphen
Bericht
Re: Advies over compressorpulley upgrade
Nee, eerst sparen:(. Wellicht kan ik de poelie tweedehands vinden, scheelt weer:).
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rosmalen
Bericht
Je kan na de switsh geen originele er meer terug op zetten.
Een pully kost ongeveer 125eu
Re: Advies over compressorpulley upgrade
Meestal als een pully er af gaat, dan is de vorige kapot gegaan.Mini-Gijs schreef:Nee, eerst sparen:(. Wellicht kan ik de poelie tweedehands vinden, scheelt weer:).
Je kan na de switsh geen originele er meer terug op zetten.
Een pully kost ongeveer 125eu
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Mini-Gijs
- Be Mini
- Locatie: Zutphen
Bericht
Re: Advies over compressorpulley upgrade
Dus je zegt dat een tweedehandsje wel lastig zal gaan worden?
Onze sponsors