P0303 (helaas) welke cylinder is nr 3?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

10 jan 2014, 22:51

"goede"avond allen,

vraagje; ik was zojuist een beetje lekker aan het rijden, gaat plotseling mijn ASC-lampje branden en even later ging de auto (R53/2002) stotteren. Nog een stukje verderop gaat ook, zoals ik al verwachtte, het bekende lampje van het motormanagement aan. Ik heb het in ieder geval naar huis gehaald :)) Nu geeft de scangauge code P0303, ik heb inmiddels begrepen dat er dan wat mankeert aan de 3de cylinder. Het verwijderen van die fout heeft in ieder geval niet geholpen. Nu wil ik morgen eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken, de bougiekabels zijn niet zo lang geleden vervangen door nieuwe exemplaren dus ik ben bang dat mijn zoektocht zich gaat beperken tot een poging de bougie uit de 3de cylinder te prutsen. De grote vraag: welke is de 3de? Begint het tellen links of rechts?

Dank vast!

Groetjes,
Jean-Paul

ps. suggesties betreffende de oorzaak zijn ook van harte welkom...
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

Re: P0303 (helaas) welke cylinder is nr 3?

10 jan 2014, 23:08

Hoi jean paul, de nummers staan op het klepdeksel en op de bougie kabels. Cyl 1 is aan de passagierskant, dus aan de rechterkant.
Je probleem zal echter aan je bobine liggen. Ik had met mijn mcs 2002 hetzelfde. De aansluitingen van de bobine zijn van staal, niet van koper. Om een of andere reden gaat de derde cyl oxideren of roesten ( aansluiting wordt zwart). Het rvs laagje is dan doorgeroest. Schuren of schoonmaken heeft dus geen zin.

Een nieuwe orginele bobine heeft nog steeds hetzelfde. He kunt ook kiezen voor een betere aftermarket bobine. Deze hebben koperen aansluitingen die dus niet oxideren.
Ik heb zelf voor 100,- een MSD gekocht via eBay. http://bit.ly/KKmKR3 dit is wat ik heb gekocht. Alleen moet je even een trucje met de orginele bouten uithalen om die te laten passen maar dat vertel ik je wel een andere keer. Succes!
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

10 jan 2014, 23:19

Top! Dank voor je reaktie! Als het de bobine is dan ben ik wel blij (relatief gezien dan) Ik vond al allemaal van die rampscenario's als verbrande klep, kapotte computer, kabelboom stuk en meer van die dingen waar ik nu even helemaal geen zin meer in heb. De bobine is een van de, zo langzamerhand, weinige onderdelen die ik nog niet vernieuwd (of vervangen) heb. Ik ga morgen gelijk checken!
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 jan 2014, 23:36

Ik hoop voor je dat het de bobine is. Mocht je de kleine dingen uitgesloten hebben van oorzaak (bobine, bougie, verstuiver) dan kan het mechanisch zijn. Dat had ik dus, een versleten klep. Compressietest geeft ook een uitkomst. Die test is zo gepiept
Mini cooper R50 2005
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

11 jan 2014, 00:00

Mijn blok en kop zijn niet zolang geleden gereviseerd door Sam dus ik heb wel m'n vraagtekens bij iets mechanisch. Maar goed, je weet het maar nooit :) Ik duim voor de bobine, ik had dat ding een paar maanden geleden gewoon moeten vervangen maar ik negeerde mijn intuitie :)
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 jan 2014, 08:25

Als je kop en blok recent zijn gereviseerd zal het bijna zeker geen mechanisch iets zijn. Althans in de motor.
Je kunt nu nog de bobine checken.
Omwisselen van cilinders, verandert probleem naar andere cilinder?

Bougie, idem

Verstuiver, idem
Mini cooper R50 2005
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

11 jan 2014, 12:33

Hmmm.. de bobine bekeken en die contacten zien er eigenlijk nog mooi uit, er zit wat aanslag op het puntje van cylinder 2. De contacten in alle vier de kabels zien er ook goed uit. Voor de zekerheid 1 nieuwe bougie gekocht (en gelijk gereedschap om die dingen er een beetje fatsoenlijk uit te draaien) en die in cylinder 3 gedraaid. De overige bougies eruit gehaald, zien er allemaal hetzelfde uit als de oude uit cylinder 3. Alle kabels goed aangedrukt en starten maar.

Motor loopt nog steeds op 3 poten, ASC- en motormanagementlampje branden. Echter, na een beetje flink gas geven lijkt ie weer volledig te draaien. Na opnieuw starten blijven beide lampjes uit. Op de scangauge zie ik er wel een nieuwe code bij: P0203. Codes gecleared en een stukje gereden, motor blijft gewoon lopen, ook nadat ik 'm een tijd stationair heb laten draaien.

conclusie: ik vertrouw dit voor geen cent :)
Vanmiddag voor de zekerheid toch maar een andere bobine ophalen bij Marco en flink proefdraaien dit weekend.

Heeft iemand ervaring met P0203?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 jan 2014, 13:06

- Zwakke brandstofpomp
- Kapotte koppakking
- Koolafzetting
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

11 jan 2014, 14:03

Hey Davy,

Dank je! Het vreemde is alleen dat ie nu weer loopt zoals altijd, heb ik het dan juist dat de koppakking en koolafzetting als probleem vervallen? En bedoel je dan de brandstofpomp die onder de achterbank zit? Ik heb wel eens geruchten gehoord dat er ook 1 onder de motorkap zit..
Het is trouwens ook zo dat ik er van de week een 17% pulley op heb laten zetten met nieuwe software (bij Beek)

Anyway, ik ben in de veronderstelling dat als het een "tastbaar" probleem is dat het niet spontaan verdwijnt. Of is dat een misvatting?
Manick
Sponsor

11 jan 2014, 15:24

P0303 betekent dat de ECU een slechte verbranding heeft gedetecteerd op cilinder 3.

bij verbranding moet je aan 4 dingen denken.

1. Lucht
2. Brandstof
3. Compressie
4. Ontsteking

als er 1 of meerdere elementen van deze 4 ontbreek zal de motor slecht gaan lopen met P0303 als gevolg, mogelijke oorzaak?

- Bougies, wat is de staat van die, zijn ze wel eens vervangen
- ik zie dat je andere software hebt van Beek, mogelijk dat daar iets niet goed gaat
- Compressie, als dit wegvalt heb je sws een slechte verbranding
- Brandstof, mogelijk slechte kwaliteit brandstof getankt, je kan evt een Fuelsystem cleaner door de tank heen gooien

eerste wat ik zou als ik jou was, compressie gaan meten. dan weet je gelijk of het draaiende gedeelte van de motor goed is en weet je dat kan uitsluiten

ik zie ook dat je P0203 hebt?
P0203 betekent dat de injector van cilinder 3 niet goed werkt

gr, Manick
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

Re: P0303 (helaas) welke cylinder is nr 3? <-- deze weet ik

11 jan 2014, 18:15

Zo, andere bobine erin geschroefd en weer een stukje testen. de eerste 5 km is er niets aan de hand, zowel stationair als bij 6000 toeren. Dan gaat onder het rijden het ASC-lampje weer branden (tijd om om te keren en zo snel mogelijk thuis te komen..) en volgt er wat gesputter. Als ik dan het gas weer vol intrap verdwijnt het gestotter. Bij lagere toeren komt het wel weer terug. Dus even langs de kant, P0303 clearen en weer verder. Zo nu en dan gaat ie weer pruttelen.

Dus, bobine vervangen, kabels zijn zo goed als nieuw, bougie in cylinder 3 is nieuw, overige bougies zien er nog goed uit, alle contacten zijn blinkend schoon.

Ik heb er altijd dezelfde brandstof ingegooid, euro95 bij de BP.
Is het niet zo dat de kwaliteit brandstof uitwerking heeft op alle cylinders en niet specifiek nr. 3?

En wat kan een oorzaak zijn van compressie in 1 cylinder die zo nu en dan wegvalt? Als het eenmaal ergens lekt zou je zeggen dat dat iets blijvends is. Of zou er een klep blijven hangen?

Het gepruttel klinkt wel als een te laat ontstekingstijdstip, kan ik me nog herinneren van vroeger.

Kan het zijn dat de injectoren een beetje op zijn? Is dit een bekend 'probleem'? En gebeurd zoiets dan als je een paar km gereden hebt?
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini

11 jan 2014, 19:37

Ik zou nu de compressiemeter er maar eens bijhalen. Als een klep blijft hangen krijg je dit.
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

Re: P0303 (helaas)

11 jan 2014, 20:26

Die aktie verplaats ik dan maar naar maandag. Kun je zoiets eigenlijk niet zien als je het kleppendeksel er vanaf haalt?
Bjornjacobs
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 jan 2014, 22:27

Nee, zou je de kop er af moeten schroeven.
Dat je de storing alleen krijgt bij lage toeren is voor mijn oren logisch. Dan heb je relatief de meeste tijd per cyclus, dus nauwkeuriger meten.
Zoals het nu klinkt lijkt het op een klep. Ik beweer niks, maar de symptomen komen nog 100% overeen met wat ik heb gehad. Klep probleem
Mini cooper R50 2005
Jean-Paul
4 op een rij!
4 op een rij!

15 jan 2014, 17:35

Nou, zojuist weer van Beek af naar huis gereden en (voorlopig ('t vertrouwen moet weer even een paar dagen groeien)) niets meer aan de hand!

Dacht wel alles zo'n beetje gehad te hebben maar de winnaar(s) van deze week waren de hydraulische klepstoters aan de uitlaatzijde van cilinder 2 en 3. Beide vervangen en rijden maar!

Allen dank voor de suggesties en het meedenken!

Groetjes,
Jean-Paul

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”