Het perfecte spruitstuk..
Geplaatst: 22 nov 2006, 11:06
Zoals iedereen misschien wel weet ben ik aardig aan het rommelen met het perfecte spruitstuk.. Waarom? Nou omdat hier toch wel wat vermogenswinst valt te halen en omdat het gewoon geweldig klinkt
en een heel groot voordeel is dat je gewoon je garantie behoud
Nu heb je verschillende soorten spruitstukken bv. een 4-2-1 of een 4-1 (zoals standaard) andere materiaal RVS (dun of dikker RVS) Hoe dunner het spruitstuk is hoe harder het geluid.. de temperatuur kan ook aardig oplopen in zo spruitstuk dit hebben wij laatst gemerkt (zie foto)

Deze werd helemaal rood! wel een gaaf gezicht maar het nadeel is van een dun RVS spruitstuk is dat hij de warmte niet vasthoud en het standaard spruitstuk weer wel.. tja, zo is het ook altijd wat.. daarom wordt in de racerij het spruitstuk ook wel ingepakt maar dit is voor een straatauto niet echt nodig want daar is geen merkbaar verschil uit te halen.
De regel voor een 4-2-1 spruitje is dat deze extra vermogen geeft in het middengebied en iets minder in de hoge toeren.. maar blijkbaar gaat dit voor een MINI niet op want bij de GP had het superspruit spruitje (4-2-1) minder vermogen in het middengebied en 1KW meer vermogen bij 7000 toeren
(in vergelijking met het MTH spruitstuk) dus gaan we een Kat laten maken. (we = Beek autoracing) En hopen op het perfecte spruitstuk special voor de MINI ontwikkeld in onze eigen club
Zover bevalt het supersprint eigenlijk wel goed.. hij is stiller onder de 4000 toeren (120 tot 150km p.u.) en geeft een mooi race geluid als je er om vraagt
De MTH geeft een zware irritante dreun bij diezelfde snelheid en over de Milltek maar niet te spreken. Maarja zo heeft ieder zijn eigen voorkeur voor geluid maar waar het ons om gaat is een mooie combi van meer vermogen en een perfect geluid!
Edit: 7-maart-2007, prijs is bekend €1575,- incl. btw en levert ongeveer 12pk winst op bij een Cooper-S
Edit:1-juli, Het Beek spruitje zit er al even op bij mij en levert 225pk bij de GP met een lekker racegeluidje
Trekt ook heerlijk door bij 6000 toeren richting begrenzer 7200 toeren waar je met andere spruitjes voelt dat die geknepen wordt.. Top dus!


en een heel groot voordeel is dat je gewoon je garantie behoud

Nu heb je verschillende soorten spruitstukken bv. een 4-2-1 of een 4-1 (zoals standaard) andere materiaal RVS (dun of dikker RVS) Hoe dunner het spruitstuk is hoe harder het geluid.. de temperatuur kan ook aardig oplopen in zo spruitstuk dit hebben wij laatst gemerkt (zie foto)

Deze werd helemaal rood! wel een gaaf gezicht maar het nadeel is van een dun RVS spruitstuk is dat hij de warmte niet vasthoud en het standaard spruitstuk weer wel.. tja, zo is het ook altijd wat.. daarom wordt in de racerij het spruitstuk ook wel ingepakt maar dit is voor een straatauto niet echt nodig want daar is geen merkbaar verschil uit te halen.
De regel voor een 4-2-1 spruitje is dat deze extra vermogen geeft in het middengebied en iets minder in de hoge toeren.. maar blijkbaar gaat dit voor een MINI niet op want bij de GP had het superspruit spruitje (4-2-1) minder vermogen in het middengebied en 1KW meer vermogen bij 7000 toeren


Zover bevalt het supersprint eigenlijk wel goed.. hij is stiller onder de 4000 toeren (120 tot 150km p.u.) en geeft een mooi race geluid als je er om vraagt

Edit: 7-maart-2007, prijs is bekend €1575,- incl. btw en levert ongeveer 12pk winst op bij een Cooper-S
Edit:1-juli, Het Beek spruitje zit er al even op bij mij en levert 225pk bij de GP met een lekker racegeluidje

Trekt ook heerlijk door bij 6000 toeren richting begrenzer 7200 toeren waar je met andere spruitjes voelt dat die geknepen wordt.. Top dus!
