Pagina 1 van 11

Het perfecte spruitstuk..

Geplaatst: 22 nov 2006, 11:06
door Hans
Zoals iedereen misschien wel weet ben ik aardig aan het rommelen met het perfecte spruitstuk.. Waarom? Nou omdat hier toch wel wat vermogenswinst valt te halen en omdat het gewoon geweldig klinkt :D
en een heel groot voordeel is dat je gewoon je garantie behoud :wink:
Nu heb je verschillende soorten spruitstukken bv. een 4-2-1 of een 4-1 (zoals standaard) andere materiaal RVS (dun of dikker RVS) Hoe dunner het spruitstuk is hoe harder het geluid.. de temperatuur kan ook aardig oplopen in zo spruitstuk dit hebben wij laatst gemerkt (zie foto)
Afbeelding
Deze werd helemaal rood! wel een gaaf gezicht maar het nadeel is van een dun RVS spruitstuk is dat hij de warmte niet vasthoud en het standaard spruitstuk weer wel.. tja, zo is het ook altijd wat.. daarom wordt in de racerij het spruitstuk ook wel ingepakt maar dit is voor een straatauto niet echt nodig want daar is geen merkbaar verschil uit te halen.
De regel voor een 4-2-1 spruitje is dat deze extra vermogen geeft in het middengebied en iets minder in de hoge toeren.. maar blijkbaar gaat dit voor een MINI niet op want bij de GP had het superspruit spruitje (4-2-1) minder vermogen in het middengebied en 1KW meer vermogen bij 7000 toeren :? (in vergelijking met het MTH spruitstuk) dus gaan we een Kat laten maken. (we = Beek autoracing) En hopen op het perfecte spruitstuk special voor de MINI ontwikkeld in onze eigen club :wink:
Zover bevalt het supersprint eigenlijk wel goed.. hij is stiller onder de 4000 toeren (120 tot 150km p.u.) en geeft een mooi race geluid als je er om vraagt 8) De MTH geeft een zware irritante dreun bij diezelfde snelheid en over de Milltek maar niet te spreken. Maarja zo heeft ieder zijn eigen voorkeur voor geluid maar waar het ons om gaat is een mooie combi van meer vermogen en een perfect geluid!

Edit: 7-maart-2007, prijs is bekend €1575,- incl. btw en levert ongeveer 12pk winst op bij een Cooper-S

Edit:1-juli, Het Beek spruitje zit er al even op bij mij en levert 225pk bij de GP met een lekker racegeluidje 8)
Trekt ook heerlijk door bij 6000 toeren richting begrenzer 7200 toeren waar je met andere spruitjes voelt dat die geknepen wordt.. Top dus!

Afbeelding

Geplaatst: 23 nov 2006, 06:45
door Hans
Oja, en het emissie lampje blijft uit :D (met de Supersprint combi)

Geplaatst: 23 nov 2006, 19:38
door Peter
Hey Hans,

Was het rustig op de zaak gister :mrgreen: ? Wat een verhaal....

hahahaha

Geplaatst: 23 nov 2006, 19:43
door Hans
Een beetje informatie kan nooit kwaad, toch? :wink:

Geplaatst: 23 nov 2006, 22:10
door Sid
weet jij iets over deze hans?

http://outmotoring.com/megan_racing_min ... eader.html

wel errug gunstig geprijsd, maar komt hij ermee door de apk, en zo ja/nee, waarom wel/niet?

Geplaatst: 23 nov 2006, 23:25
door Berthil
Ik heet wel geen Hans maar ik probeer het maar even :)

Voor die prijs zit er zeker geen katalysator bij, dat kleine stukje is de katalysator-vervanger :)
Zal dus niet door de keuring komen.

Geplaatst: 23 nov 2006, 23:33
door Sid
Berthil schreef:Ik heet wel geen Hans maar ik probeer het maar even :)

Voor die prijs zit er zeker geen katalysator bij, dat kleine stukje is de katalysator-vervanger :)
Zal dus niet door de keuring komen.
ok, dat snap ik, dankje.
dus eigenlijk een kwestie van de avond voor de apk het standaard spuitstuk eronder :roll:

Geplaatst: 24 nov 2006, 00:30
door Maaij
Staat ook dat het niet voor straat gebruik is.

Voor die prijs kan het helaas ook niet. Wat je wel kan doen is je standaard katalysator erop lassen. maar of het dan door de keuring komt??

Geplaatst: 24 nov 2006, 09:19
door Hans
Dit is inderdaad voor circuitgebruik je kan er misschien wel een losse Kat tussen zetten.. wat wel opvallend is, dat de pijpen echt rond zijn (die aan de motor komen) die van supersprint en mth zijn een beetje ovaal dit omdat de uitlaatpoorten van de motor ook een soort van ovaal zijn.. en die van het standaard spruitstuk eigenlijk te klein zijn.. want er zit een zwarte rand omheen van de uitlaatgassen.

Geplaatst: 24 nov 2006, 10:03
door Sid
het is duidelijk een budget spruitstuk, maar dat hoeft relatief gezien niet teleur te stellen (kan weinig slechter dan het standaard spruitstuk met die vernauwing :shock:)

maar je kan hem toch gewoon de avond voor de apk wisselen?

Geplaatst: 13 dec 2006, 12:22
door Hans
Heb een mailtje gestuurd naar John Cooper over het JCW motorsport spruitje.. maarre.. deze past niet op de GP :? En is er ook niet geschikt voor.. waarom niet stond er niet bij.. Dus nu maar wachten op de spruit die Beek aan het maken is.. is al in de maak namelijk :D

Geplaatst: 13 dec 2006, 12:33
door kwiebje
Het spruitstuk waar ik naar geinformeerd had wordt ook gebruikt onder lotussen en ferrari's....De prijs die helaas op de site stond was niet uptodate....en de nieuwe prijs was rond de 1200 euro...Dat vind ik toch een beetje te gek. En dat spruitstuk was van het merk quicksilver. Hier zat idd de kat ook aan vast. Tevens ook even gekeken naar supersprint en deze zou rond de 1300 uitkomen met kat.
Ben benieuwd wat Hans met zijn nieuwe spruitje te bieden heeft :D

Geplaatst: 13 dec 2006, 14:53
door Fred
Denk dat er ooit toch wel een spruitje komt op de one 8), klinkt heel erg 8). Ik weet helemaal niets van spruitstukken, maar wat me wel opvalt is dat die van supersprint er goed afgewerkt uitziet.

Hoeveel zou het kosten om op een one/cooper een supersprint spruitstuk te steken? Keuring :? ??

Geplaatst: 13 dec 2006, 14:58
door Hans
Komt gewoon door de APK keuring heen.. enhe.. spruitje voor een One is hetzelfde als voor een Cooper-s of GP :wink: (Beek heeft nog een supersprint spruitje liggen..) maar neem dan wel gelijk andere software, dan heb je wat 8)

Geplaatst: 13 dec 2006, 15:23
door miniracer
Fred schreef:Denk dat er ooit toch wel een spruitje komt op de one 8), klinkt heel erg 8). Ik weet helemaal niets van spruitstukken, maar wat me wel opvalt is dat die van supersprint er goed afgewerkt uitziet.

Hoeveel zou het kosten om op een one/cooper een supersprint spruitstuk te steken? Keuring :? ??
veel te veel...

neem gewoon een OBX van ebay en koop een racing technologies catalysator en laat iemand die twee met elkaar verbinden en BOOM... daar heb je een lekker spruitje...