Pagina 1 van 2
Meer vermogen Cooper Cabrio (2005)
Geplaatst: 06 sep 2008, 11:34
door H en S
Hoi,
wij zijn sinds kort in het bezit van een Mini Cooper Cabrio. Een lekkere auto maar wij missen een beetje vermogen bij een wat lager toerental. Het lekker accelereren missen we wel een beetje. Onze vorige auto, een Peugeott 206 met dezelfde moterinhoud en PK's was een stuk feller.
Welek mogelijkheden hebben wij hierbij? Ik heb al wel wat gelzen over chip tuning maar dat levert volgens mij niet zo heel veel op of zie ik dat verkeerd? (niet echt autotechnisch)
Groet,
Hans

Geplaatst: 06 sep 2008, 11:47
door werner
Met relatief kleine aanpassingen is 5 a 10 PK mogelijk.
Wil je meer dan kun je beter een S aanschaffen.
Het gewicht van de auto speeld natuurlijk een grote rol ten opzichte van de 206

Geplaatst: 06 sep 2008, 14:50
door snans
geen geld in steken. de cooper eruit, en een cooperS in de plaats !
dan heb je een goede basis om "iets" te gaan doen

Geplaatst: 06 sep 2008, 15:09
door H en S
snans schreef:geen geld in steken. de cooper eruit, en een cooperS in de plaats !
dan heb je een goede basis om "iets" te gaan doen

Is wel een aardig advies maar de nieuwe Mini's komen volgend jaar pas weer.
Geplaatst: 07 sep 2008, 00:01
door Deniz
snans schreef:geen geld in steken. de cooper eruit, en een cooperS in de plaats !
dan heb je een goede basis om "iets" te gaan doen

ehm?

Geplaatst: 07 sep 2008, 22:06
door Marcel Always Open
Tunen van een Cooper is niet zo rendabel.
Een motor van een Mini is voorts op lage toeren niet echt krachtig dus gewoon boven de 2500 toeren houden en het komt goed. Noem het "het nieuwe rijden"
Een voordeel: de mini is best zuinig.
Geplaatst: 07 sep 2008, 22:30
door @mr
Als je een vermogenswinst van 9 a 10PK boekt bij het chippen, dan vertaalt dit
zich naar iets minder dan 10% vermogenswinst. Voor een "ongeblazen" auto is dit toch een enigszins respectabele vermogens-toename denk ik.
(Beek, 115 naar 126PK voor een Cooper)
Zelf hink ik ook een beetje op het wel of niet laten chippen. Met als grootste drijver een hopelijk wat soepelere vermogensafgifte en het verwijderen van het dipje in de acceleratie bij 4000 RPM.
Arjan
Geplaatst: 07 sep 2008, 23:29
door Kuijt
Hoi,
Heb zelf op m'n cooper nog een open luchtfilter geplaatst, geef ook een goed resultaat en daarnaast ook een beter geluid. Een andere uitlaat kan je ook nog wat extra's geven. Ben zeer tevreden met de prestaties.
John
Geplaatst: 08 sep 2008, 17:54
door Der Abt
@mr schreef:Als je een vermogenswinst van 9 a 10PK boekt bij het chippen, dan vertaalt dit
zich naar iets minder dan 10% vermogenswinst. Voor een "ongeblazen" auto is dit toch een enigszins respectabele vermogens-toename denk ik.
(Beek, 115 naar 126PK voor een Cooper)
Zelf hink ik ook een beetje op het wel of niet laten chippen. Met als grootste drijver een hopelijk wat soepelere vermogensafgifte en het verwijderen van het dipje in de acceleratie bij 4000 RPM.
Arjan
115pk -> 126pk met enkel software = not going to happen

Geplaatst: 08 sep 2008, 18:27
door @mr
Ben toch wel benieuwd waarom er dan mee geschermd wordt.
"
Cooper met Beek software vermogen van 115Pk naar +/- 126Pk kosten 325.-
(volgens de website).
"
Dit blijft en terugkomende discussie trouwens

En ik heb nog geen overtuigende resultaten gezien die het ofwel staven, ofwel teniet doen.
(Alhoewel, de grafiek in je gallery komt ook niet op de 125PK...)
Ar.
Geplaatst: 08 sep 2008, 19:08
door Der Abt
Ik draaide met software (op maat), BMC CDA (custom setup) en Eisenmann einduitlaat 122pk op een Superflow en 123pk op een Maha (dit zijn slechts enkele van mijn dynoruns).
Minibandit draaide met zijn One gelijkaardige cijfers op een Superflow en op een Maha met gelijkaardige aanpassingen.
Daarnaast heb ik ook redelijk wat Mini's op de bank zien staan.
Als een tuner je 126pk belooft, dan zal je ook thuis komen met een grafiek waar 126pk op staat.
Maar die 126pk zal je niet op een andere bank draaien.
Er is een groot verschil tussen realistische cijfers en cijfers waar een verkooptactiek achter schuilt.
Kijk ook naar bepaalde leden op dit forum die met software, CAI, volledige uitlaatlijn (spruitstuk, kat., einduitlaat) slechts 126pk en 128pk draaiden.
Geplaatst: 08 sep 2008, 19:15
door Der Abt
Mijn run op de Superflow met software (op maat), BMC CDA (custom setup) en Eisenmann einduitlaat (122pk) :
Mijn run op de Maha met dezelfde aanpassingen (123pk) :
Minibandit zijn run met Bluefin software, K&N Typhoon met hitteschild en einduitlaat (121,7pk) :
Minibandit zijn run met dezelfde aanpassingen op de Maha (120,36pk) :
Nadat Minibandit zijn BMC CDA had geïnstalleerd, draaide hij 122,3pk op de Superflow.
Mini Cooper met software, K&N Typhoon (zonder hitteschild) en Bastuck einduitlaat (120pk) :

Geplaatst: 08 sep 2008, 19:15
door Menno
Der Abt schreef:
Kijk ook naar bepaalde leden op dit forum die met software, CAI, volledige uitlaatlijn (spruitstuk, kat., einduitlaat) slechts 126pk en 128pk draaiden.
Zoals ik.. mijn bezoek aan Beek gaf mij 126,6 pk, dit inderdaad met de aanpassingen zoals hierboven. Dan is het voor een Cooper wel een beetje gedaan zeg maar. Heb een tijdje overwogen om het flink aan te pakken maar daar toch maar vanaf gezien. Later nog prijs opgevraagd bij Beek voor alleen een andere nokkenas maar die kosten, +€800,-, waren me te hoog voor hooguit 5pk
Kortom, als je echt power wil dan moet je toch echt voor een S gaan..
Geplaatst: 08 sep 2008, 19:22
door Der Abt
Menno schreef:Der Abt schreef:
Kijk ook naar bepaalde leden op dit forum die met software, CAI, volledige uitlaatlijn (spruitstuk, kat., einduitlaat) slechts 126pk en 128pk draaiden.
Zoals ik.. mijn bezoek aan Beek gaf mij 126,6 pk, dit inderdaad met de aanpassingen zoals hierboven. Dan is het voor een Cooper wel een beetje gedaan zeg maar. Heb een tijdje overwogen om het flink aan te pakken maar daar toch maar vanaf gezien. Later nog prijs opgevraagd bij Beek voor alleen een andere nokkenas maar die kosten, +€800,-, waren me te hoog voor hooguit 5pk
Kortom, als je echt power wil dan moet je toch echt voor een S gaan..
Inderdaad.
Met software, CAI, volledige uitlaatlijn en nokkenas kom je misschien op 135pk.
Voeg daar nog eens andere kleppen en kopbewerking aan toe en je zit misschien aan 140 à 144pk.
Dan nog eens benzinekoeling en je zit aan 150pk.
Kostprijs ?
Tel maar tussen de 5.500 en de 7.000 euro.
Geplaatst: 08 sep 2008, 19:52
door Kuijt
Niet meteen gaan sparen voor CooperS, wat niet in de grafieken staat: je Cooper gaat veel lekkerder rijden en wordt nog zuiniger ook! Heb enorm veel plezier van de aanpassingen en de sound is ook lekker.
gr, John