Mijn MINI maakt geeft zo af en toe een tok geluid bij het inparkeren, en voor mijn gevoel ook alleen als ik linksom stuur. Tok is alleen hoorbaar op een lage snelheid, en met name bij een grote stuuruitslag. (kleine bocht).
Een kennis dacht aan de linker homokineet.
Is dit zelf te vervangen, te controleren ?
Wat rekent de dealer ?
Homokineet vervangen ?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het kan ook het lager zijn wat boven de veerschotel zit. Daar waar je met de drie schroeven de strutbraces vast maakt. Het kan ook zijn dat de bout van de veerpoot die de schotel op zijn plaats houdt los gegaan is.
Kijk eens of daar niets kapot is, los zit en of dat je missschien 'mushrooming' hebt.
Dan moet wel de auto op de krik en moet je de veerpoot er onderuit halen.
Een homokineet vervangen is een dure grap, ik dacht rond de 500 Euro. De rechter aandrijfas is wat langer en iets duurder.
Kijk eens of daar niets kapot is, los zit en of dat je missschien 'mushrooming' hebt.
Dan moet wel de auto op de krik en moet je de veerpoot er onderuit halen.
Een homokineet vervangen is een dure grap, ik dacht rond de 500 Euro. De rechter aandrijfas is wat langer en iets duurder.
- henne
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
hee het kan een homokineet zijn maar dan moet je die constant horen als hij kapot is zowel rechtsdraaiend als naar linksdraaiend moet hij herrie blijven geven! maardat is meer een blijvend tikkend geluid! heb het zelf gehad met een cooper s en heb er toen een nieuwe aandrijfas onder gezet!
maar bij jou kan het ook nog je binnenste fusee kogel zijn dat kan je conrtoleren als je de wielen los van de grond zet en het wiel aan de zijkanten vastpakt en hem heen en weer naar je toe kan halen dus als je speling voelt!
let wel iets speling mag hij hebben maar niet te veel!
dus even die dingen controleren!heb het zelf beide gehad bij een mini!
succes
maar bij jou kan het ook nog je binnenste fusee kogel zijn dat kan je conrtoleren als je de wielen los van de grond zet en het wiel aan de zijkanten vastpakt en hem heen en weer naar je toe kan halen dus als je speling voelt!
let wel iets speling mag hij hebben maar niet te veel!
dus even die dingen controleren!heb het zelf beide gehad bij een mini!
succes
- Carl
- Mod virus alert!
Bericht
Heb het probleem nog verder uitgediept.
Het doet probleem doet zich voor bij heel zacht rijden als in stilstand, maar dan wel belast, dat wil zeggen als de wagen op een verhoging staat. Of als de stuurbekrachtiging dus goed moet werken om de wielen te draaien.
Zie deze foto:

Het probleem treed ook alleen maar op als de wielen in een bepaalde stand staan, stuur 1,5 keer rond, zie deze foto:

Ik heb 1 filmpje gemaakt waarin het geluid te horen is van buitenuit:
film1 10 sec
Wie herkent wat dit is ?
De wielbouten zitten vast, verder heb ik nog niks kunnen controleren, en zie het ook niet zo zitten zelf de veerpoot eronder weg te schroeven.
Het doet probleem doet zich voor bij heel zacht rijden als in stilstand, maar dan wel belast, dat wil zeggen als de wagen op een verhoging staat. Of als de stuurbekrachtiging dus goed moet werken om de wielen te draaien.
Zie deze foto:

Het probleem treed ook alleen maar op als de wielen in een bepaalde stand staan, stuur 1,5 keer rond, zie deze foto:

Ik heb 1 filmpje gemaakt waarin het geluid te horen is van buitenuit:
film1 10 sec
Wie herkent wat dit is ?
De wielbouten zitten vast, verder heb ik nog niks kunnen controleren, en zie het ook niet zo zitten zelf de veerpoot eronder weg te schroeven.
Laatst gewijzigd door Carl op 06 sep 2008, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- Carl
- Mod virus alert!
Bericht
heb de torx schroeven even geprobeerd om te kijken of ze echt los zaten, helaas heb ik niet een echt heel goede tool om te checken of ze echt heeel vast zitten. Maar los zitten ze dus zeker niet.
Op hoeveel Nm moeten deze worden aangetrokken ? Misschien kan de garage dit maandag controleren. Maar het lijkt mij zelf niet van de velg te komen.
Op hoeveel Nm moeten deze worden aangetrokken ? Misschien kan de garage dit maandag controleren. Maar het lijkt mij zelf niet van de velg te komen.
- BigD
- Winnaar v/d "oranje pylon"
Bericht
anders miss die kleine stabi's die aan je veerpoot en ophangen zit, sommige noemen het volgens mij ook wel spoorstangetjes. Mijn vader had dat namelijk bij zijn vorige mercedes ook. 2 jaar naar het probleem gezocht en dat bleek het te zijn
Greetz BigD
Greetz BigD
- @mr
- Bijna verslaafd
Bericht
Heb ik ook.. Ik heb ergens eens gelezen dat het smeren van de stuurstang gelijders een uitkomst zou zijn???tysie schreef:Ik ben ook heel erg benieuwd naar wat dat nou zou moeten zijn. Bij lage snelheden voel ik namelijk een soort tik in het stuur en hoor af en toe een krakend geluid. Ben er ook nog steeds niet achter wat het is of zou moeten zijn
- tysie
- Be Mini
Bericht
Al gedaan????@mr schreef:Heb ik ook.. Ik heb ergens eens gelezen dat het smeren van de stuurstang gelijders een uitkomst zou zijn???tysie schreef:Ik ben ook heel erg benieuwd naar wat dat nou zou moeten zijn. Bij lage snelheden voel ik namelijk een soort tik in het stuur en hoor af en toe een krakend geluid. Ben er ook nog steeds niet achter wat het is of zou moeten zijn
- Carl
- Mod virus alert!
Bericht
Gisteren bij de dealer geweest voor inspectiebeurt 1 en gelijk gevraagd of ze naar het probleem van het tokkend geluik keken.
Ze hebben het geluid wel geconstateerd, en ook geconstateerd dat alles goed zit en veilig is. Ze hebben een "PUMA" melding gemaakt naar BMW. De oorzaak van het geluid is dus nog niet bekend, en het is ook nog niet opgelost.
Afwachten dus....
Ze hebben het geluid wel geconstateerd, en ook geconstateerd dat alles goed zit en veilig is. Ze hebben een "PUMA" melding gemaakt naar BMW. De oorzaak van het geluid is dus nog niet bekend, en het is ook nog niet opgelost.
Afwachten dus....
Onze sponsors