Welke Pulley??..Alta Crank Pulley groupsbuy
- iDarkDesign
- Transformer
- Locatie: Amsterdam
Bericht
tja, wat moet ik er van zeggen...
Ik had vandaag Braspenning aan de telefoon en Ron Braspenning kon me alleen vertellen dat het om een superchip pulley gaat bij mij. Hij wist de diameter niet en van percentages had hij echt nog nooit gehoord.
Toen ik hem aansprak op het feit dat Beek 187 PK's uitleest begon hij tegen te stribbelen dat dat niet kon. 204 tot 210 pk en niets minder. "Het zijn vast wiel PK's " en meer wilde hij er niet van weten.
Ik ga binnenkort nog wel eens terug voor een motor checkup. Dan ga ik ook meteen over die crankpulley vragen.
iDD
Ik had vandaag Braspenning aan de telefoon en Ron Braspenning kon me alleen vertellen dat het om een superchip pulley gaat bij mij. Hij wist de diameter niet en van percentages had hij echt nog nooit gehoord.
Toen ik hem aansprak op het feit dat Beek 187 PK's uitleest begon hij tegen te stribbelen dat dat niet kon. 204 tot 210 pk en niets minder. "Het zijn vast wiel PK's " en meer wilde hij er niet van weten.
Ik ga binnenkort nog wel eens terug voor een motor checkup. Dan ga ik ook meteen over die crankpulley vragen.
iDD
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ik heb ook niets gemerkt van extra trillingen.
De rubber ring is er ook voor om schokken van lastwissel door gas geven en gas loslaten te dempen naar de multiriem en de daar aan hangende compressor (met aan de andere kant de waterpomp) en dynamo.
Als je een 102% neemt is het verstandig om de multiriem wat vaker te wisselen en te controleren (niet na 50.000 maar b.v. na 25k tot 35k). De riem is niet duur en kan makkelijk verwisselt worden. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb verder een (facelift)compressor op reserve gelegd, nu zijn ze particulier nog goedkoop uit de Works ombouwen te verkrijgen. Dat scheelt zo'n 800 euro met nieuw!
Of had je wel een uitdraai gekregen bij de ombouw?
De rubber ring is er ook voor om schokken van lastwissel door gas geven en gas loslaten te dempen naar de multiriem en de daar aan hangende compressor (met aan de andere kant de waterpomp) en dynamo.
Als je een 102% neemt is het verstandig om de multiriem wat vaker te wisselen en te controleren (niet na 50.000 maar b.v. na 25k tot 35k). De riem is niet duur en kan makkelijk verwisselt worden. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb verder een (facelift)compressor op reserve gelegd, nu zijn ze particulier nog goedkoop uit de Works ombouwen te verkrijgen. Dat scheelt zo'n 800 euro met nieuw!
Je moet hem eens vragen wanneer je bij hem op de testbank kan komen om het vermogen te controleren als hij zo zeker van zijn zaak is.iDarkDesign schreef:Toen ik hem aansprak op het feit dat Beek 187 PK's uitleest begon hij tegen te stribbelen dat dat niet kon. 204 tot 210 pk en niets minder. "Het zijn vast wiel PK's " en meer wilde hij er niet van weten.
Of had je wel een uitdraai gekregen bij de ombouw?
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Begint het MTH verhaal nu met braspenning? Chris (BMW118d) had zijn BMW laten chippen bij beek maar was er niet echt van onder de indruk en later bleek ook bij de rollenbankdag dat er iets verkeerd is gegaan want paul zei zelf ook dit kan niet.. afspraak gemaakt software aangepast en dat ding is nu bijna niet bij te houden..
gratis en voor niks, en zo hoort het!
Dus rein, laat ze een rollenbank uitdraai maken bij braspenning!
En over die crank pulley, het is natuurlijk niet zichtbaar als er kleine scheurtjes ontstaan in de krukas.. pieter & paul weten wel waar ze over praten.. sterker nog ze hebben het zelf meegemaakt (pieter reviseerd oa porsche motoren bij beek) alleen gelukkig nog niet bij een MINI, dus ja wat moeten we doen..


En over die crank pulley, het is natuurlijk niet zichtbaar als er kleine scheurtjes ontstaan in de krukas.. pieter & paul weten wel waar ze over praten.. sterker nog ze hebben het zelf meegemaakt (pieter reviseerd oa porsche motoren bij beek) alleen gelukkig nog niet bij een MINI, dus ja wat moeten we doen..

- Black Berliner
- 4 op een rij!
- Locatie: Bilthoven
Bericht
Vreemd verhaal... want vanwege de boxer opstelling hebben Porsche motoren namelijk vrijwel geen secundaire massatrillingen...
MINI: SIZE IS DECEPTIVE
- Ferdinand
- Be Mini
- Locatie: Delft
Bericht
braspenning i-darkdesign
ha i-darkdesign,
ook ik heb, zoals jij en anderen, misschien wel weten, de braspenning tuning gehad op mijn vorige mini cooper s: superchip en poelie. Ik moet zeggen dat de auto na de tuning beter reed, er was direct een merkbaar verschil tov. de standaard. Topsnelheid heb ik toen niet echt gemeten, maar plankgas tikte ik net de 222 (zo iets) km/u aan. Volgens mij zijn dat normale resultaten voor een +/- 200 (krukas) pk mini. Dus ik moet zeggen dat ik wel tevreden was over deze modificatie door Braspenning. Maar ik heb de vermogenswinst van deze braspenning tuning overigens nooit gemeten, ik was gewoon tevreden!
Daarna heeft braspenning een spruitstuk gezet (supersprint) en een compleet eisenmann systeem: het resultaat werd een drama. Ik heb toendertijd wel een vemogensrun gedaan en dat viel nog mee, het hele zaakje bleef steken op 198 krukas pk's (topvermogen) maar met een raar verloop en een zeer raar koppelverloop (max. 234Nm). 215 pk was mij beloofd. Toendertijd werd mij verteld dat er geen softwareaanpassing nodig was (wat achteraf wel noodzakelijk bleek te zijn).
Vanmorgen ben ik bij Fredriks geweest voor een vermogensrun van mijn Mini, daar kom ik zo op terug. Maar Fredriks vertelde mij wel dat het chippen met poelie wel wat kan opleveren, maar zonder maatwerk toch moeilijk is om een echt goede performance upgrade te verwachten. Fredriks heeft meerdere ge-chiptunede mini's (o.a. chipmeister, ziptuning, MTH ed.) op de rollenbank gehad, waarvan de eigenaren toch wel benieuwd waren naar het toegezegde resultaat (beloofd werd +30-35 pk!). Welnu, de meetbank toonde aan dat het beste dat hij had gezien 15 pk opleverde. Er waren er bij waarbij geen vermogenswinst (!) werd gemeten, na metingen. Ook zei Fredriks dat de marges tussen de mini's onderling (auto's in het algemeen) aanzienlijk kunnen zijn.
Wat ik zou doen is naar Beek gaan of een andere serieuze tuner die kan meten en je auto laten aanpassen, want een redelijk resultaat moet mogelijk zijn.
Mijn tweede meting bij Fredriks: Ik heb toch nog eens een tweede meting laten doen bij Fredirks ipv. Beek. Beek meet mijn mini op 233pk/270Nm (krukas). fredriks meet (met Dynojet) aan de wielen. En wat denk je: Fredriks meet 204 (wiel)pk/236(wiel)koppel. Fredriks zegt dat je daar 15% bij op moet tellen en dan kom je uit op 234,6 krukaspk. Voila, dus dat is hetzelfde! De verschillen (233 tov 234,6) zijn door de wisselende omstandigheden te verwaarlozen. Fredriks zei wel dat de koppelmeting minder precies is op een dynojet, maar de vermoegsnmeting aan de wielen wel wat preciezes is. Enfi, ik vond dit toch een interessant expiriment, want er gaan vaak verhalen rond over 'gunstige' en 'ongunstige' vermogensbanken. Welnu, Beek en Fredriks zitten (met twee typen vermogensbanken), zo op het eerste gezicht, op dezelfde koers. Dat toont deze superwetenschappelijke test... zo ongeveer aan. leuk toch?
groet, Ferdinand
ook ik heb, zoals jij en anderen, misschien wel weten, de braspenning tuning gehad op mijn vorige mini cooper s: superchip en poelie. Ik moet zeggen dat de auto na de tuning beter reed, er was direct een merkbaar verschil tov. de standaard. Topsnelheid heb ik toen niet echt gemeten, maar plankgas tikte ik net de 222 (zo iets) km/u aan. Volgens mij zijn dat normale resultaten voor een +/- 200 (krukas) pk mini. Dus ik moet zeggen dat ik wel tevreden was over deze modificatie door Braspenning. Maar ik heb de vermogenswinst van deze braspenning tuning overigens nooit gemeten, ik was gewoon tevreden!
Daarna heeft braspenning een spruitstuk gezet (supersprint) en een compleet eisenmann systeem: het resultaat werd een drama. Ik heb toendertijd wel een vemogensrun gedaan en dat viel nog mee, het hele zaakje bleef steken op 198 krukas pk's (topvermogen) maar met een raar verloop en een zeer raar koppelverloop (max. 234Nm). 215 pk was mij beloofd. Toendertijd werd mij verteld dat er geen softwareaanpassing nodig was (wat achteraf wel noodzakelijk bleek te zijn).
Vanmorgen ben ik bij Fredriks geweest voor een vermogensrun van mijn Mini, daar kom ik zo op terug. Maar Fredriks vertelde mij wel dat het chippen met poelie wel wat kan opleveren, maar zonder maatwerk toch moeilijk is om een echt goede performance upgrade te verwachten. Fredriks heeft meerdere ge-chiptunede mini's (o.a. chipmeister, ziptuning, MTH ed.) op de rollenbank gehad, waarvan de eigenaren toch wel benieuwd waren naar het toegezegde resultaat (beloofd werd +30-35 pk!). Welnu, de meetbank toonde aan dat het beste dat hij had gezien 15 pk opleverde. Er waren er bij waarbij geen vermogenswinst (!) werd gemeten, na metingen. Ook zei Fredriks dat de marges tussen de mini's onderling (auto's in het algemeen) aanzienlijk kunnen zijn.
Wat ik zou doen is naar Beek gaan of een andere serieuze tuner die kan meten en je auto laten aanpassen, want een redelijk resultaat moet mogelijk zijn.
Mijn tweede meting bij Fredriks: Ik heb toch nog eens een tweede meting laten doen bij Fredirks ipv. Beek. Beek meet mijn mini op 233pk/270Nm (krukas). fredriks meet (met Dynojet) aan de wielen. En wat denk je: Fredriks meet 204 (wiel)pk/236(wiel)koppel. Fredriks zegt dat je daar 15% bij op moet tellen en dan kom je uit op 234,6 krukaspk. Voila, dus dat is hetzelfde! De verschillen (233 tov 234,6) zijn door de wisselende omstandigheden te verwaarlozen. Fredriks zei wel dat de koppelmeting minder precies is op een dynojet, maar de vermoegsnmeting aan de wielen wel wat preciezes is. Enfi, ik vond dit toch een interessant expiriment, want er gaan vaak verhalen rond over 'gunstige' en 'ongunstige' vermogensbanken. Welnu, Beek en Fredriks zitten (met twee typen vermogensbanken), zo op het eerste gezicht, op dezelfde koers. Dat toont deze superwetenschappelijke test... zo ongeveer aan. leuk toch?
groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
- iDarkDesign
- Transformer
- Locatie: Amsterdam
Bericht
Hey, Goed verhaal!
Ik ben ook niet ontevreden, de auto trekt als een malle en rijdt gelikt! Maar het is het grote praatjes verhaal waar ik gewoon niet van hou. Ik zal het bij Braspenning voorleggen om een bankrun te doen en dat dan te crosschecken met die van Beek. Ik ga toch wel door met die crank pulley Hans, dus laat die maar bestellen. Als het niets is trek ik het er zo weer uit.
Ik heb veel lof over voor Braspenning hoe ik toendertijd behandeld ben door Chris. Goede contacten, zelfs met zijn rug stond ie voor me klaar met antwoorden. Kwam me bijna 75% tegemoet in de inbouwkosten en alles is heel gladjes vergaan. Chris werkt er nu niet meer.
iDD
Ik ben ook niet ontevreden, de auto trekt als een malle en rijdt gelikt! Maar het is het grote praatjes verhaal waar ik gewoon niet van hou. Ik zal het bij Braspenning voorleggen om een bankrun te doen en dat dan te crosschecken met die van Beek. Ik ga toch wel door met die crank pulley Hans, dus laat die maar bestellen. Als het niets is trek ik het er zo weer uit.
Ik heb veel lof over voor Braspenning hoe ik toendertijd behandeld ben door Chris. Goede contacten, zelfs met zijn rug stond ie voor me klaar met antwoorden. Kwam me bijna 75% tegemoet in de inbouwkosten en alles is heel gladjes vergaan. Chris werkt er nu niet meer.
iDD
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Ik word toch wel een beetje wantrouwend als ik bovenstaande verhalen lees. Wanneer mijn Mini voor de chiptuning gaat (nog even sparen), zal ik toch direct een dyno vooraf en achteraf laten maken. Lijkt mij de enige mogelijkheid om een beetje "garantie" te krijgen.
En dan maar hopen dat ik niet op een "positieve" rollenbank sta (zo'n amerikaanse
) die alleen maar overdrijft.
En dan maar hopen dat ik niet op een "positieve" rollenbank sta (zo'n amerikaanse

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Ferdinand
- Be Mini
- Locatie: Delft
Bericht
mderijke, gewoon dus naar beek gaan voor een meting, want dat doet iedereen. Fredriks is ook een goed alternatief, want de cijfers kloppen wel als dat dichterbij is. Maar die bankafwijkingen zijn er wel.
Je moet eens bijv. kijken bij www.supersprint.com en de meting met hun uilaatsysteem aan een MCSWorks.
Die meten zij op 180,9 wielpk (dat is volgens hun 222,3 Norm Leistung pk). Volstrekt nonsens om met een verliesfactor (krukas -> wiel) van ruim 23% te rekenen. Ga zo nog maar eens wat websites af.
groetjes, ferdinand
Je moet eens bijv. kijken bij www.supersprint.com en de meting met hun uilaatsysteem aan een MCSWorks.
Die meten zij op 180,9 wielpk (dat is volgens hun 222,3 Norm Leistung pk). Volstrekt nonsens om met een verliesfactor (krukas -> wiel) van ruim 23% te rekenen. Ga zo nog maar eens wat websites af.
groetjes, ferdinand
Veel rijplezier!
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
En trouwens nog een argument; ik wil absoluut het HELE verloop zien en niet alleen de piek weten.
Lekker belangrijk als je +5pk hebt als je uitdraai een enorme koppelkrater laat zien.
Lekker belangrijk als je +5pk hebt als je uitdraai een enorme koppelkrater laat zien.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Ferdinand
- Be Mini
- Locatie: Delft
Bericht
alta poelie
he jongens, ik wil wel mee doen met die alta poelie. Alleen wordt deze poelie ook door de mensen (tuners) die ik ken afgeraden (inderdaad vanwege scheuren). Waar zouden we hier eens iets meer van weten kunnen komen, behalve dit gerichten circuit? gr. ferdinand
Veel rijplezier!
- Black Berliner
- 4 op een rij!
- Locatie: Bilthoven
Bericht
Ik denk dat de lichtere pulley dezelfde effecten op de motor heeft als een lichter vliegwiel. Misschien is hier meer van te vinden.
MINI: SIZE IS DECEPTIVE
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Even wat informatie over de krukas pulley.. van een ander forum.
Alleen in je eerste versnelling zal dat zijn
Dat getal van "virtuele massavermindering van de auto" loopt altijd terug met de versnellingen, omdat je krukas steeds minder snel klimt in de toeren in de hogere versnellingen.
Reken in de 2de versnelling op nog maar de helft van dat voordeel, en de 3de weer ongeveer de helft daarvan zeg maar.
Ik had er ooit nog eens een leuk stukje over, over het verminderen van gewicht van de draaiende delen van de motor (of het nou een vliegwiel is of een lichtere pulley oid), zal kijken of ik het kan vinden...
Gevonden, hier kan je wat meer de technische achtergrond lezen:
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
Het voorbeeld wat zij aanhalen: 1kg materiaal weghalen op een radius van 5inch van het vliegwiel, bij een bepaald type auto. En dan het virtuele effect op het wagengewicht:
GEAR MASS [KG]
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
je ziet dat het effect in de hogere versnellingen steeds minder wordt...
Dus de meeste winst is te halen in de 1e versnelling.. dus ik neem toch een 102% versie want dan heb ik nog wat extra peekaas erbij
Alleen in je eerste versnelling zal dat zijn
Dat getal van "virtuele massavermindering van de auto" loopt altijd terug met de versnellingen, omdat je krukas steeds minder snel klimt in de toeren in de hogere versnellingen.
Reken in de 2de versnelling op nog maar de helft van dat voordeel, en de 3de weer ongeveer de helft daarvan zeg maar.
Ik had er ooit nog eens een leuk stukje over, over het verminderen van gewicht van de draaiende delen van de motor (of het nou een vliegwiel is of een lichtere pulley oid), zal kijken of ik het kan vinden...
Gevonden, hier kan je wat meer de technische achtergrond lezen:
http://www.pumaracing.co.uk/FLYWHEEL.htm
Het voorbeeld wat zij aanhalen: 1kg materiaal weghalen op een radius van 5inch van het vliegwiel, bij een bepaald type auto. En dan het virtuele effect op het wagengewicht:
GEAR MASS [KG]
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
je ziet dat het effect in de hogere versnellingen steeds minder wordt...
Dus de meeste winst is te halen in de 1e versnelling.. dus ik neem toch een 102% versie want dan heb ik nog wat extra peekaas erbij

Onze sponsors