R50 tuning richting 200pk

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 aug 2010, 20:17

Cool! Mini cooper sleeper 8) 8) 8)

:icon_top:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 aug 2010, 01:21

:mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
JorisD
Be Mini
Be Mini

20 aug 2010, 10:42

Zat classic mini's met een vtec-blok trouwens, maar nieuwe heb ik nog niet gezien.
coendek
Stoepsleutelaar

20 aug 2010, 11:00

wel 206 gereden met Vtec blokkie.. loopt goed!

moet mini ook kunnen hebben
Kappi2907
One wheel wonder
One wheel wonder

Turbo Charger

21 aug 2010, 11:41

Ik kwam laatst op een business trip een artikel tegen over een firma in de UK die een volledige kit leveren voor een Cooper. Een turbo die de hele zaak kan oppompen naar 280pk. Kit is ooit ontworpen omreden dat er in die tijd nog geen Cooper S beschikbaar was.
De versnellingsbak (Midland) moet er inderdaad af, anders wordt het staalhappen!
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!

12 nov 2010, 09:52

Hey Beamer,

Ik loop ook altijd met gekke ideën rond . . . . maar als ik de specs lees van een cooper en van een cooper-s zie ik dat er compresie verschil zit in de blokken. Kan natuurlijk ook niet anders want anders wordt het niets met de turbo of compressor.
Maar zit nou dat compressie verschil in andere zuigers met een lager dak of zit het in de hoogte of vorm van de verbrandingskamer in de kop ?

Als het in de kop zit is zo'n ombouw natuurlijk makkelijker te realiseren en hoef je jezelf niet zo te concentreren op het onderblok.

André
Beamer
One wheel wonder
One wheel wonder

12 nov 2010, 12:43

reddevilduc schreef:Hey Beamer,

Ik loop ook altijd met gekke ideën rond . . . . maar als ik de specs lees van een cooper en van een cooper-s zie ik dat er compresie verschil zit in de blokken. Kan natuurlijk ook niet anders want anders wordt het niets met de turbo of compressor.
Maar zit nou dat compressie verschil in andere zuigers met een lager dak of zit het in de hoogte of vorm van de verbrandingskamer in de kop ?

Als het in de kop zit is zo'n ombouw natuurlijk makkelijker te realiseren en hoef je jezelf niet zo te concentreren op het onderblok.

André
Andre,

Ik ben inmiddels zover dat ik me realiseer dat voor supercharging een compleet donorblok noodzakelijk is.
Met een kop alleen ga je het niet redden.

voor wat betreft de verschillen tussen een R50 en r53 blok kan ik je wel een (onvolledig) lijstje geven:

de boring/slag ratio is gelijk gebleven. De r53 zuigers zijn van een hoger temperatuur legering.
Daarnaast is ook de zuigergroef voor de compressie ring geanodiseerd.
Als klap op de vuurpijl hebben de zuigers olie koeling. Hierbij sproeien kleine nozzles olie-nevel tegen de achterzijde van de zuiger waardoor een warmte daling van 50 tot 250 graden wordt bereikt. Het getal is afhankelijk van de gebruikscondities.
Wijzigingen in de olie-circuit regeling en aan de pomp maken dat de extra vraag naar olie door de zuiger nozzles voldaan wordt.

Om de hogere piek verbrandings druk te verwerken heeft de R53 een gesmede (ipv gegoten) krukas en betere lagers.
Met 5 lagers en 8 contragewichten is de krukas voor 80% gebalanceerd. Ook heeft de R53 gesmede zuigerstangen (ipv gesinterd).

De verbrandingskamer is geoptimaliseerd voor betere doorstroming van gassen. dit is vereist voor het extra vermogen.
Ook zijn de uitlaatkleppen nu van Inconel om met de hogere temperaturen om te gaan.
De uitlaatklep rollen en stoters zijn wat zwaarder om de overdruk beter te verwerken.
reddevilduc
4 op een rij!
4 op een rij!

12 nov 2010, 12:53

. . . okee . . . dat is duidelijk. Het is dus idd een compleet ander blok. Weer wat geleerd vandaag !
Dan denk ik inderdaad dat je beter voor een compleet S blok en bak kan gaan wil je aanzienlijk meer PK-s aan boord hebben.

Suc6

André

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”