R50 tuning richting 200pk
- Kappi2907
- One wheel wonder

Bericht
Turbo Charger
Ik kwam laatst op een business trip een artikel tegen over een firma in de UK die een volledige kit leveren voor een Cooper. Een turbo die de hele zaak kan oppompen naar 280pk. Kit is ooit ontworpen omreden dat er in die tijd nog geen Cooper S beschikbaar was.
De versnellingsbak (Midland) moet er inderdaad af, anders wordt het staalhappen!
De versnellingsbak (Midland) moet er inderdaad af, anders wordt het staalhappen!
- reddevilduc
- 4 op een rij!

- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
Hey Beamer,
Ik loop ook altijd met gekke ideën rond . . . . maar als ik de specs lees van een cooper en van een cooper-s zie ik dat er compresie verschil zit in de blokken. Kan natuurlijk ook niet anders want anders wordt het niets met de turbo of compressor.
Maar zit nou dat compressie verschil in andere zuigers met een lager dak of zit het in de hoogte of vorm van de verbrandingskamer in de kop ?
Als het in de kop zit is zo'n ombouw natuurlijk makkelijker te realiseren en hoef je jezelf niet zo te concentreren op het onderblok.
André
Ik loop ook altijd met gekke ideën rond . . . . maar als ik de specs lees van een cooper en van een cooper-s zie ik dat er compresie verschil zit in de blokken. Kan natuurlijk ook niet anders want anders wordt het niets met de turbo of compressor.
Maar zit nou dat compressie verschil in andere zuigers met een lager dak of zit het in de hoogte of vorm van de verbrandingskamer in de kop ?
Als het in de kop zit is zo'n ombouw natuurlijk makkelijker te realiseren en hoef je jezelf niet zo te concentreren op het onderblok.
André
- Beamer
- One wheel wonder

- Locatie: Best
Bericht
Ik ben inmiddels zover dat ik me realiseer dat voor supercharging een compleet donorblok noodzakelijk is.
Met een kop alleen ga je het niet redden.
voor wat betreft de verschillen tussen een R50 en r53 blok kan ik je wel een (onvolledig) lijstje geven:
de boring/slag ratio is gelijk gebleven. De r53 zuigers zijn van een hoger temperatuur legering.
Daarnaast is ook de zuigergroef voor de compressie ring geanodiseerd.
Als klap op de vuurpijl hebben de zuigers olie koeling. Hierbij sproeien kleine nozzles olie-nevel tegen de achterzijde van de zuiger waardoor een warmte daling van 50 tot 250 graden wordt bereikt. Het getal is afhankelijk van de gebruikscondities.
Wijzigingen in de olie-circuit regeling en aan de pomp maken dat de extra vraag naar olie door de zuiger nozzles voldaan wordt.
Om de hogere piek verbrandings druk te verwerken heeft de R53 een gesmede (ipv gegoten) krukas en betere lagers.
Met 5 lagers en 8 contragewichten is de krukas voor 80% gebalanceerd. Ook heeft de R53 gesmede zuigerstangen (ipv gesinterd).
De verbrandingskamer is geoptimaliseerd voor betere doorstroming van gassen. dit is vereist voor het extra vermogen.
Ook zijn de uitlaatkleppen nu van Inconel om met de hogere temperaturen om te gaan.
De uitlaatklep rollen en stoters zijn wat zwaarder om de overdruk beter te verwerken.
Andre,reddevilduc schreef:Hey Beamer,
Ik loop ook altijd met gekke ideën rond . . . . maar als ik de specs lees van een cooper en van een cooper-s zie ik dat er compresie verschil zit in de blokken. Kan natuurlijk ook niet anders want anders wordt het niets met de turbo of compressor.
Maar zit nou dat compressie verschil in andere zuigers met een lager dak of zit het in de hoogte of vorm van de verbrandingskamer in de kop ?
Als het in de kop zit is zo'n ombouw natuurlijk makkelijker te realiseren en hoef je jezelf niet zo te concentreren op het onderblok.
André
Ik ben inmiddels zover dat ik me realiseer dat voor supercharging een compleet donorblok noodzakelijk is.
Met een kop alleen ga je het niet redden.
voor wat betreft de verschillen tussen een R50 en r53 blok kan ik je wel een (onvolledig) lijstje geven:
de boring/slag ratio is gelijk gebleven. De r53 zuigers zijn van een hoger temperatuur legering.
Daarnaast is ook de zuigergroef voor de compressie ring geanodiseerd.
Als klap op de vuurpijl hebben de zuigers olie koeling. Hierbij sproeien kleine nozzles olie-nevel tegen de achterzijde van de zuiger waardoor een warmte daling van 50 tot 250 graden wordt bereikt. Het getal is afhankelijk van de gebruikscondities.
Wijzigingen in de olie-circuit regeling en aan de pomp maken dat de extra vraag naar olie door de zuiger nozzles voldaan wordt.
Om de hogere piek verbrandings druk te verwerken heeft de R53 een gesmede (ipv gegoten) krukas en betere lagers.
Met 5 lagers en 8 contragewichten is de krukas voor 80% gebalanceerd. Ook heeft de R53 gesmede zuigerstangen (ipv gesinterd).
De verbrandingskamer is geoptimaliseerd voor betere doorstroming van gassen. dit is vereist voor het extra vermogen.
Ook zijn de uitlaatkleppen nu van Inconel om met de hogere temperaturen om te gaan.
De uitlaatklep rollen en stoters zijn wat zwaarder om de overdruk beter te verwerken.
- reddevilduc
- 4 op een rij!

- Locatie: Koudekerk a/d Rijn
Bericht
. . . okee . . . dat is duidelijk. Het is dus idd een compleet ander blok. Weer wat geleerd vandaag !
Dan denk ik inderdaad dat je beter voor een compleet S blok en bak kan gaan wil je aanzienlijk meer PK-s aan boord hebben.
Suc6
André
Dan denk ik inderdaad dat je beter voor een compleet S blok en bak kan gaan wil je aanzienlijk meer PK-s aan boord hebben.
Suc6
André
Onze sponsors

















