Het perfecte spruitstuk..

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 mei 2007, 22:49

wat ik me trouwens nog afvraag betreffende het vermogen: de einddemper heeft toch neit zo heel veel invloed op het vermogen maar meer op het geluid? en daarbij doel ik op: het maakt toch niet zoveel uit of het nou een laser/remus/miltek of supersprint demper is?
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

mijn spruitstukje...

11 jun 2007, 10:00

als ik mij in de groente discussie mag mengen, maar ik heb de spruit van :

1) Dahler, type 4 in 1
2) sportkant van Dahler
3) tussenpijp van Supersprint (met centrale tussen uitlaat)
4) einduitlaten van Hartge

mijn cijfers:
koppel: 260 Nm (3000 toeren) 1 rechte lijn tot aan 263 Nm (6500 toeren).
vermogen: 231 pk.

(ga volgende naar Beek omdat mijn software maar liefst 13% te rijk staat afgesteld!)

ok, ik heb een works en watergekoelde intercooler, maar toch, alternatieve dan SS en Beek werken toch ook? Of mis ik wat.

groet, Ferdinand
Veel rijplezier!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jun 2007, 12:30

Het gaat om de lengte van de buizen.. en het beste is een 4-2-1 systeem maar in praktijk merk je er niet zo heel veel van.. oke, ik had wel een winst van 7pk :wink: met ipv 4-1 spruit.
13% te rijk!! lijkt MTH wel.. zonde, daar laat je veel liggen.. laat paul er maar wat moois van maken..
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: mijn spruitstukje...

11 jun 2007, 14:10

Ferdinand schreef:als ik mij in de groente discussie mag mengen, maar ik heb de spruit van :

1) Dahler, type 4 in 1
2) sportkant van Dahler
3) tussenpijp van Supersprint (met centrale tussen uitlaat)
4) einduitlaten van Hartge

mijn cijfers:
koppel: 260 Nm (3000 toeren) 1 rechte lijn tot aan 263 Nm (6500 toeren).
vermogen: 231 pk.

(ga volgende naar Beek omdat mijn software maar liefst 13% te rijk staat afgesteld!)

ok, ik heb een works en watergekoelde intercooler, maar toch, alternatieve dan SS en Beek werken toch ook? Of mis ik wat.

groet, Ferdinand
Let wel dat ook paul het veilig wil houden, hier bedoel ik mee dat paul hem wel iets armer kan zetten maar niet te veel.
Dit houd in dat hij hem kan afstellen op +/- 9% (te rijk)
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

mijn afstelling

12 jun 2007, 23:12

ha jongens,

volgende week maandag staat mijn mini bij Beek. Bij het goed afstellen van een motor, rekening houdend met mijn modificaties, (her)programmeren ze een aantal waardes (ik weet er niet zo veel van), w.o. de toevoer dan brandstof (aldus klaas).

ik weet inmiddels dat mijn afstelling toendertijd in Zwitserland is gegaan op basis van v-power 100 octaan (kennen wij hier niet) en dat er wel een speciale file in mijn auto is gezet, gebaseerd op mijn modificaties, maar is niet gecontrolleerd adv. een meetbank en testen ed.

(klaas zegt:) ook Beek gaat uit van hun eigen standaard file, maar op ong, 10% gaan zij deze file finetunen voor mijn auto. En 10% tuningsmarge is best wel veel. Ze zijn er een paar uur druk mee, maar dan zit er wel software in speciaal voor mijn auto, en daar gaat het mij om. Want op dit moment rijdt de auto erg stoterig bij lage toeren (een soort aan/uit knop), het labda lampje gaat aan en uit en de auto zuipt benzine!

Dezelfde werkwijze hanteerde Ruud Fredriks voor mijn motorfiets (vfr800fi): eerst werd een standaardfile van fredriks zelf in de motor gezet (obv. van mijn specificaties), en vervolgens is hij een ochtend aan het testen geweest op ene meetbank en heeft de waardes gefinetuned voor mijn motorfiets. Resultaat: een supergoed rijdendemotorfiets, met heus niet de meeste pk's ter wereld, maar wel perfect afgesteld.

Ik verwacht helemaal niet dat de auto na de Beek tuning, plotseling 15 pk er bij heeft, want dat kan ook helemaal niet. maar wel dat hij beter aanvoelt.

we zullen wel zien, jullie horen het maandagmiddag van me wanneer mijn mini van de dokter is teruggekomen, en ligt bij de komen op de intensive care...
Veel rijplezier!
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: mijn afstelling

27 jun 2007, 23:03

Ferdinand schreef:ha jongens,

volgende week maandag staat mijn mini bij Beek. Bij het goed afstellen van een motor, rekening houdend met mijn modificaties, (her)programmeren ze een aantal waardes (ik weet er niet zo veel van), w.o. de toevoer dan brandstof (aldus klaas).

ik weet inmiddels dat mijn afstelling toendertijd in Zwitserland is gegaan op basis van v-power 100 octaan (kennen wij hier niet) en dat er wel een speciale file in mijn auto is gezet, gebaseerd op mijn modificaties, maar is niet gecontrolleerd adv. een meetbank en testen ed.

(klaas zegt:) ook Beek gaat uit van hun eigen standaard file, maar op ong, 10% gaan zij deze file finetunen voor mijn auto. En 10% tuningsmarge is best wel veel. Ze zijn er een paar uur druk mee, maar dan zit er wel software in speciaal voor mijn auto, en daar gaat het mij om. Want op dit moment rijdt de auto erg stoterig bij lage toeren (een soort aan/uit knop), het labda lampje gaat aan en uit en de auto zuipt benzine!

Dezelfde werkwijze hanteerde Ruud Fredriks voor mijn motorfiets (vfr800fi): eerst werd een standaardfile van fredriks zelf in de motor gezet (obv. van mijn specificaties), en vervolgens is hij een ochtend aan het testen geweest op ene meetbank en heeft de waardes gefinetuned voor mijn motorfiets. Resultaat: een supergoed rijdendemotorfiets, met heus niet de meeste pk's ter wereld, maar wel perfect afgesteld.

Ik verwacht helemaal niet dat de auto na de Beek tuning, plotseling 15 pk er bij heeft, want dat kan ook helemaal niet. maar wel dat hij beter aanvoelt.

we zullen wel zien, jullie horen het maandagmiddag van me wanneer mijn mini van de dokter is teruggekomen, en ligt bij de komen op de intensive care...
Ben wel benieuwd naar de resultaten :wink:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

27 jun 2007, 23:11

Ik ook :)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 jun 2007, 08:28

En ik ook, dat ding was al supersnel tijdens speedy mini :?

[web]http://www.beekautoracing.nl/[/web]
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

03 jul 2007, 12:07

Het gaat dan wel niet over een spruitstuk, maar het is het meest bezochte threat over het uitlaattraject. :roll:

Ik heb dus een Supersprint einddemper overgenomen van M7 overgenomen, daar kreeg ik ook een 50 mm RVS middenpijp bij. Toen ik deze gisteren wilde monteren bleek deze te kort te zijn.

Van Carlo heb ik nu twee flensen gekregen om een stuk ervoor te laten maken. Dit wordt op moment van schrijven voor me gedaan.Men maakt dus nu voor mij een RVS buis van 31 cm met aan beide zijden een flens eraan gelast. Ze hadden echter geen 50 mm liggen, maar 60 mm.

Mijn vraag is nu: is het erg dat er nu een gedeelte in de uitlaattraject een stukje tussen zit van 60 mm doorsnede? Heeft dit veel negatieve invloed op de flow? Daarbij de kanttekening dat een origineel uitlaat 40 mm is. Geluid? :?

Bij voorbaat dank ik u voor uw wetenschap of meedenken! :mrgreen:

Inmiddels de vraag ook bij diverse uitlaatexperts gesteld: kan geen kwaad, is maar een stukje. Beter iets dikker dan dunner.
Laatst gewijzigd door Mini Poeper op 10 jul 2007, 06:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

resultaat

03 jul 2007, 13:52

beste mensen,

Na wat gerommel (mijn alta CAI lekte door een kier aan de zijkant heerlijk warme lucht naar binnen < had ik niet goed vastgeschroeft) en ik had last van een lekkende pakking (tussen spruit en sportkat) bleek achteraf, zijn er twee Beek metingen gedaan: resultaat 233 pk/270Nm (met de Beek software). Da's dus 2 pk winst tov. wat ik had.

Ik ben gisteren bij Fredriks geweest, voor een Dynojet test (ipv de ban k van Beek). Ook een beetje in de stille hoop dat die bank misschien toch een peekaatje extra (je weet wel) er uit zou toveren (als of je auto daar harder van gaat lopen, maar t gaat om het idee...) en wat denk je: 204 (wiel)pk en 236 (wiel)Nm. Fredriks zegt dat je daar ong. 15% bij op moet tellen, dan weet je je krukas pk's. Hetzelfde dus als bij Beek.

Potverdorie, ik dacht toch wat meer pk's te halen, maar Beek kon er niets meer uitpeuteren. Dan maar bij de eerstkomende speedy Mini mijn spiegels inklappen, antenne er af schroeven en hoofd omlaag, om zo de groep miniracers toch voor te blijven.

Wanneer doen we speedy mini 2 eigenlijk??

Vele Groetjes, Ferdinand
Veel rijplezier!
Marcel Always Open
Cabrio-King

03 jul 2007, 16:18

Hoi Ferdinand, had je achteraf nog een dyno laten doen van je oude (Zwitserse) setup?
Of vergelijk je de 233 pk van nu met de opgaaf van die Zwitser?

Ik verwacht dat je nu wel van dat schokkerig rijgedrag afbent , waar je eerst last van had?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 jul 2007, 16:26

@poeper, ik denk niet dat het een mooie oplossing is zo'n 60mm buis :? Kan je niet even wachten en ergens anders een 50mm buis verdaan toveren?

@ferdinand, speedy mini wordt in het najaar.. dat zal jij toch regelen deze keer? :wink:
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

03 jul 2007, 17:20

Hans schreef:@poeper, ik denk niet dat het een mooie oplossing is zo'n 60mm buis :? Kan je niet even wachten en ergens anders een 50mm buis verdaan toveren?
ik heb EPS uitlaten.com gebeld en die zeiden dat 't niet veel uit zou maken.

Ik heb 'm er nu onder hangen, maar het is niet "my thing" dus hij gaat er weer onderuit. Iemand interesse in een Supersprint einddemper met volledig RVS tussenpijp voor weinig? -link-
Laatst gewijzigd door Mini Poeper op 03 jul 2007, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

speedy mini

03 jul 2007, 17:28

Ha Hans, ok, ik organiseer de speedy mini in het najaar, lijkt me een goed idee (of waarom doen we het samen?) nog leuker?

Ha Mderijke,
Ik heb door Beek een vermogensrun laten doen met de (uit zwitserland) afkomstige tuningset. Het vermogen was toen bij Beek 231 pk en 263Nm. Er zat bij deze run wel 95octaan benzine in van een onbekend bezine-merk. In Zwitserland is het vermogen (voor zover ik weet) niet gemeten direct na de tuning. Toen ik klaagde bij Daehler (na de meting bij Beek), zeiden ze dat de auto is afgestemd op 'Super Plus 98 ROZ' en dat een mindere brandstof het aanzienlijk vermogen terugbrengt en dat de koeling bij metingen ed. wel optimaal moet zijn (beetje bla bla misschien). Ik heb dat maar voor waar aangenomen, want de auto reed (en rijdt) uitstekend.

Nadat ik het Alta filter er op zette (en de Works er af), was de gasrespons wel beter. Alleen was het mengsel nu niet meer goed: vooral onderin te arm (ipv. te rijk..). Daardoor reed de auto stoterig onder de 3500 tpm. Dat heeft Beek gecorrigeerd en inderdaad, het stoten is weg, alleen lastwissel blijf je toch wel voelen. Het koppel onderin 'voelt' wel sterker. Beek was niet zo te spreken van dat openlucht filter trouwens (maar ze verkopen ze wel!!). Ik heb het Alta filter overigens wel (aan de linkerzijde) goed ingepakt met isolatiefolie (zilver met luchtkamers). Ik merkte daarna dat het filterhuis aan de binnenkant aanmerkelijk kouder aanvoelde dan voorheen, de gasrespons is nu super.

Kortom: de auto rijdt heel erg goed op het moment maar heeft nu wel veel last van zgn. 'torque-steering'. Dwz. dat ik het stuur goed moet vasthouden wanneer ik te veel gas geef bij optrekken, in bochten of bij uit-accelereren want het stuur schudt en trekt in je handen, de wielen zoeken naar grip. Zelfs plankgas in de derde versnelling bij pakweg 90km/u kun je niet zomaar doen bij nat weer.

Nou, voldoende over al die cijfers. Misschien dat Daehler daadwerkelijk +/- 240 pk heeft gemeten met een superkoeling (ik heb wel gezien dat zij meerdere blowers zetten voor de auto, w.o. eentje op de radiator van de waterkoeling en ook koude lucht laten lopen in de luchtinlaat van je luchtfilter) en 100 octaan brandstof tijdens een vermogensmeting. Ik vind het wel mooi zo. De meting bij Fredriks was ook met V-Power, en dat is ook geen 98 octaan. Ik merk in het rijden eerlijk gezegd geen verschil tussen die brandstoffen, maar het is ook duidelijk dat ik in het dagelijks gebruik ook niet steeds die allerlaatste pk's aanspreek, dus ook niet zo veel merk.

Tot zover, groetjes ! Ferdinand
Veel rijplezier!
Marcel Always Open
Cabrio-King

03 jul 2007, 18:10

Interessant verhaal :)

V-Power van Shell is trouwens octaangetal 97 , maar dat bestaat officieel niet, dus moet het als "95" verkocht worden.

Ik snap dat een auto - getuned tegen octaangetal 100 - een lager vermogen zal tonen wanneer er continu 95 of 97/98 getankt wordt.
Dit zou maar een paar pk verschil uitmaken volgens mij.

Ik weet ook dat , wanneer je de auto optimaal tuned tegen octaan 100, je zo ver zult gaan met de aanpassing van ontsteking/brandstofmengsel, dat je op gegeven moment een probleem gaat krijgen als je weer "inferieure" benzine van 95, 97 of zelfs 98 gaat tanken.
Het lijkt mij dat jij hier een beetje last van hebt gekregen, getuige de schokkerige weggedrag en het arm lopen. Het is goed dat dit is opgelost, want het is niet best voor je motor. We hebben het dan wel over 'extreme' tuning en niet de eenvoudiger chiptuning die de meesten hier hebben (paniek voorkomen :mrgreen: ).

Wat ik niet begrijp is het ontstaan van torque steer agv tuning... Kan een techneut me dat uitleggen?

In elk geval is het belangrijkste dat jij weer met een :mrgreen: rondrijdt in een goed afgestelde auto !
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”