3-Weg High End speaker systeem

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

3-Weg High End speaker systeem

22 feb 2008, 11:45

Wat ik me afvroeg is het volgende.

Neem een hoogwaardig 3-weg luidsprekersysteem en een hoogwaardige 4 kanaals eindtrap.

Plaats de tweeter en midrange in de deuren,
plaats de woofer in de achterschermen,

Filter de mid/high af op, zeg, 100 of 120 Hz.
Het laag wordt afgefilterd door de andere 2 kanalen weer gegeven.

Kun je zo, zonder losse baskast, toch een super soundsystem in je auto bouwen?
Of maak ik ergens een denkfout?

:)
iDarkDesign
Transformer

22 feb 2008, 12:09

Een losse woofer is meestal overbodig. Hangt er een beetje van af wat voor muziek je luistert en of je liever meer volume of betere kwaliteit wilt.

iDD
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2008, 12:14

In mijn dedicated luisterkamer thuis draait alles om geluidskwaliteit.
En een kwalitatief goed (sub)laag is essentieel.
8)

Ik wil echter geen losse kast of buis in m'n kofferbak hebben liggen. :|
Mitchell
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

22 feb 2008, 12:16

iDarkDesign schreef:Een losse woofer is meestal overbodig. Hangt er een beetje van af wat voor muziek je luistert en of je liever meer volume of betere kwaliteit wilt.

iDD
Dat klopt, een woofer staat meestal geheel los van de kwaliteit (in de opzet van de meeste auto's). Dit is alleen nodig (of leuk) wanneer je een echt vermogen aan geluid in je auto wilt. Maar er kan idd voldoende bas uit de speakers zelf komen, waarmee de geluids kwaliteit vaak nog beter is.

Voor goedkope audio moet je maar is kijken op http://www.rondevries.nl

Gr. Mitch
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2008, 12:27

:lol:
Ik vroeg niet naar goedkope audio, maar, zoals de titel van m'n eerste post al doet vermoeden,
naar hoogwaardige muziekweergave in de auto.

1 snepsjotje van m'n luisterkamertje:

Afbeelding

(Dat geraamte in de hoeken zijn overigens speciaal voor mijn kamer afgestemde bass traps.)

Een 16 cm. chassis in een deur is meestal niet in staat om fatsoenlijk laag onder de 50 Hz. weer te geven.
Daarvoor is een losse woofer noodzakelijk.

Maar omdat ik dus geen losse kast of buis in de kofferbak wil, dacht ik aan voornoemde configuratie.

:)
iDarkDesign
Transformer

22 feb 2008, 13:29

Er zijn ook hele mooie kleintjes te vinden, speciaal voor de MINI gemaakt zelfs. Maar is dat systeem wat Berthil heeft niet wat voor jou?

iDD
Oscar
4 op een rij!
4 op een rij!

22 feb 2008, 13:29

Mijn idee: een sub is geen must voor een echt goed geluid in de auto. Ook goede huiskamerspeakers hebben niet altijd een hele grote woofer.

Beleving van een sub is natuurlijk wel leuk in de auto (je voelt de bas).

Een goede externe versterker en mogelijkheid om het geluid per speaker te regelen is wel een must! Jammer in bijna alle auto's is dat je stereobeeld bar slecht is vanwege het verschil in afstand linkeroor linker/speaker en rechteroor/speaker. Daarom is het belangrijk je tweeters zover mogelijk van je hoofd vandaan te monteren zodat naar verhouding die afstand minder verschilt.
In onze auto had ik daarom de tweeters tegen het kickpanel gemonteerd (wel gericht op de oren). Super geluid en itt je zou verwachten leek het geluid toch recht van voren te komen ipv bij je voeten.
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 feb 2008, 13:40

Wow, een dedicated luisterkamer :shock: :shock: :shock:

En ik dacht dat ik al doorgeslagen was vanwege m'n "uit de hand gelopen" muziekcollectie.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2008, 15:08

mderijke schreef:Wow, een dedicated luisterkamer :shock: :shock: :shock: En ik dacht dat ik al doorgeslagen was vanwege m'n "uit de hand gelopen" muziekcollectie.
:oops:

We (= m'n vrouw en ik) zijn er inderdaad erg blij mee.
Zij, omdat die grote panelen niet meer midden in de woonkamer staan,
ik, omdat ik alles optimaal kan neerzetten en muziek draaien waar zij allergisch voor is. :mrgreen:
Oscar schreef:Mijn idee: een sub is geen must voor een echt goed geluid in de auto. Ook goede huiskamerspeakers hebben niet altijd een hele grote woofer. Beleving van een sub is natuurlijk wel leuk in de auto (je voelt de bas).
Zeker geen must.
Maar goed en mooi (sub) laag voegt een flinke stap geloofwaardigheid en vanzelfsprekendheid aan de muziek toe.
Je beleeft de muziek met een nog grotere realiteitsindruk.
Bovendien worden de midrange chassis (en hun versterker) ontlast van het moeten weergeven van die vermoeiende lage frequenties.
Daardoor gaan die ook nog eens gemakkelijker spelen.

Mijn Magnepans hebben in principe ook geen subwoofer nodig.
Maar de fysieke beleving van muziek wordt voornamelijk door het (sub)laag bepaald.
En laat ze net daarin wat tekort komen.

Idem bij de meeste 13 ~ 16 cm. autochassis. (de duurste, a la Focal 165KP, eventjes daar gelaten)

:-PP

Vandaar mijn vraag of een paar subchassis in de achterpanelen en een goed 2-weg systeem voorin een goede oplossing zou zijn.
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

22 feb 2008, 23:42

Wat sommige mensen er toch niet voor over hebben om die beroerde producties van Frans Bauer en Marianne Weber op te peppen. Jan Smit is wel weer redelijk geproduceerd; redelijk helder.

De meeste Amerikaanse muziek is ook al zo beroerd geproduceerd, behalve sommige disco-knallers... :-) Luister ook eens naar een briljant album als Leftism van Leftfield; kristalhelder!

Alquin rulez! (www.alquin.org)
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
iDarkDesign
Transformer

23 feb 2008, 00:47

Ik vond leftism niet eens zo heel erg goed. Zn opvolger vond ik veel beter.

Ik luister zelf veel producties van de neptunes en daar heb ik graag zo veel mogelijk bass bij!

iDD
Sicco
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

23 feb 2008, 00:57

Ze hebben iets moois gedaan met de Stones. Best een aparte uitvoering van Sympathy with the devil.
Ik heb niet de grootste, maar zeker ook niet de kleinste, echter wel degelijk de fijnste!!! auto
hansie
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 feb 2008, 15:46

De ruimtes achterin zijn niet gesloten en daarmee is het vrij lastig om daar een geschikte woofer voor te vinden.
Het wordt vaak erg boomeriger zonder echt strak laag.

Project waar ik mee bezig was (De ParkLane staat te koop...) een hoogwaardige 20cm woofer in een dubbele bodem van je kofferbak.
De niet "S" Mini's hebben centraal een deuk (welke bij de S dieper is en de accu zit) waardoor je daar een mooie gesloten ruimte kunt creeren zonder ruimte te verliezen.Okay, de kofferbak wordt zo'n 8cm ondieper maar daar past dan ook de versterker en de CD wisselaar etc ook weer in.

Een dergelijke woofer is erg muzikaal,gaat hard en laag genoeg (geen dB auto..) en vanwege de grote afstand tot je oren (relatief dan) komt de bas beter tot zijn recht (laag is lange golven).

Helaas vanwege verkoop blijft het theorie........van mijn totnutoe inbouw staat ergens nog wat op dit forum.
john_mini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

26 feb 2008, 21:13

als je het in je achterschermen wil doen. welke niet lucht dicht zijn. zou ik je een free air woofer aan raden deze hebben geen aanbevolen liters nodig en spelen hard en strak, zou inderdaad even bij rond de vries langs gaan die kan je wel wat moois aansmeren. (geef wel een budged op bij ron want anders word het duur)
bla bla bla
iDarkDesign
Transformer

26 feb 2008, 22:07

[web]http://www.usdaudio.com/products/mini.php[/web]

deze bedoelde ik.

iDD

Terug naar “Interieur en audio”