Audio upgrade vragen

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
MiniJap
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Audio upgrade vragen

30 okt 2014, 12:02

Hallo allemaal,

Ik ben trotse bezitter van de mini cooper 2004. Nu ben ik van plan om de audio te gaan upgraden. Maar heb hiervoor de volgende vragen:
  • Is het voldoende als ik de speakers vervang in deuren en de achterbank (in zijkanten)
  • Welke maat van de speakers passen (met of zonder hulpstukken) in de deuren en welke in de achter zijkanten?
  • Ik denk aan een 4-kanaals versterker en zowel de voorkant (compoment speakers) als de achter speakers op aan te sluiten. Geeft dit voldoende geluid? Of is het aan te raden om toch een sub erbij te zetten? Zo ja, wat is dan het beste aansluitschema? Alles op versterker? wat wel/wat niet?
Alvast super bedankt voor de eventuele reacties!

/Jap
K9Patrick
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Audio upgrade vragen

30 okt 2014, 16:32

ik zou voor de harman kardon set gaan die is vast 2e hands te krijgen klinkt echt goed en die vervangt alle speakers (origineel geleverd in minis).

Ik vind persoonlijk een sub wel lekker, maar hoe makkelijk deze aan te sluiten is ligt een beetje aan je radio.
Ik denk dat je een cd-boost of zoiets in je auto hebt maar denk niet dat deze een uitgang heeft voor een sub. En in dat geval moet je of een andere radio inbouwen of met een zogenaamde high-low convertor werken welke je op je achterspeakers aan sluit. Zodat je deze met een tulp kabel op een versterker kunt aansluiten.

Ook afhankelijk van je radio zou ik alleen de sub op een versterker zetten.

Groet,
Afbeelding
MiniJap
Nieuw Lid
Nieuw Lid

30 okt 2014, 16:44

Patrick,

Bedankt voor je reactie. Er zit al een aftermarket radio in, Pioneer DEH-9500BT.
Deze heeft 3 RCA uitgangen, voor, achter en sub.

De uitgangen voor en achter wil ik dan naar de versterker brengen. De sub ben ik nog over in dubio. Daar ik niet uit mn auto hoef te trillen. Het gaat echt om gewoon goed geluid met redelijke bass.
Gp0029
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 okt 2014, 18:55

Hoi,
Met zo een headunit is het zonde om geen subwoofer aan te sluiten. Die platte versies kun je gewoon achterin leggen en daar kunnen gewoon de boodschappen bovenop mocht dat nodig zijn.
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 okt 2014, 19:03

K9Patrick schreef:ik zou voor de harman kardon set gaan die is vast 2e hands te krijgen klinkt echt goed en die vervangt alle speakers (origineel geleverd in minis).

Ik vind persoonlijk een sub wel lekker, maar hoe makkelijk deze aan te sluiten is ligt een beetje aan je radio.
Ik denk dat je een cd-boost of zoiets in je auto hebt maar denk niet dat deze een uitgang heeft voor een sub. En in dat geval moet je of een andere radio inbouwen of met een zogenaamde high-low convertor werken welke je op je achterspeakers aan sluit. Zodat je deze met een tulp kabel op een versterker kunt aansluiten.

Ook afhankelijk van je radio zou ik alleen de sub op een versterker zetten.

Groet,
Ik zou geen harman kardon monteren, want dan moet je heel de wagen voorzien van nieuwe kabels, plus dat die set denk ik zoveel geld kost dat je beter een aftermarket set monteert
MiniJap
Nieuw Lid
Nieuw Lid

30 okt 2014, 19:27

@GP0029, heb je een aanbeveling voor platte subs?
Zit daar een versterker in? zo nee, dan zal ik twee versterkers moeten gaan inbouwen?

Weet iemand de maten van de speakers die men in de deuren kan inbouwen? Tweeters / normale boxen?
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 okt 2014, 20:12

Ik heb in de auto van mijn vriendin (Toyota Aygo) ook ooit een radio upgrade gedaan (pioneer 4x50 met sub aansluiting) en gelijk de voorspeakers vervangen voor fatsoenlijke en onder de passagiers stoel een platte Sub van Pioneer gelegd, de TS WX110A. Echt super geluidje komt er vanaf, bijna niet te geloven uit zo'n "mini" ding! Is iets van 30 x 20 x 8 cm dacht ik.

Echt ook waanzinnig simpel te installeren omdat je alleen maar een klein stukje naar voren hoeft met de kabels. Weet alleen niet of je bij een Mini ook makkelijk onder de stoel zo'n sub kwijt kunt....

Kost weinig en zeker een prima upgrade voor laag als je geen audiofiel bent tenminste! :mrgreen:
Afbeelding
Gp0029
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 okt 2014, 20:35

Je huidige headunit heeft al drie kanalen. Ideaal is een 4 kanaals versterker met separaat subw kanaal of een 6 kanaals versterker. Kun je zo kwijt achter je zijpaneel. Als je accu voorin zit is de voedingsdraad het meeste werk, bij mij zit de accu achterin.

Bij b.v. Automat zaken hebben ze veel keus en redelijk advies en nog belangrijker: voorraad
Ik heb geloof ik 170 betaald voor de subw en ja dat is zeker 170 plezier, maar dat is voor iedereen anders.

Andere speakers kopen kan altijd nog, ik zou er eerst een versterker tussen hangen, je zult verbaasd zijn over wat er ineens met je speakers gebeurd.
Fred
Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 okt 2014, 20:54

Ik zou bij een aantal mensen in de auto luisteren naar hun stereo, en dan beslissen welke set-up jouw 't meest aanspreekt.
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Gp0029
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 okt 2014, 20:56

Berry M schreef:Ik zou bij een aantal mensen in de auto luisteren naar hun stereo, en dan beslissen welke set-up jouw 't meest aanspreekt.
Goede ideeën blinken uit door eenvoud. :-))
Afbeelding
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 okt 2014, 21:33

Focal heeft bv de dsa-500.Wat ideaal zou zijn is een 4-kanaals klasse-d versterker met ingebouwde dsp. Zo kan je een compo voorin aansluiten met de tweeter in de a-stijl en de 6x9 achterin op de twee andere kanalen. De voorste speakers geef je een high-pass signaal van 80hz/6db en de achterste een lowpass, alleen laag dus.
Dat zou ik eerst proberen met de oem speakers.

Ik gebruik gebruik ook zo'n soort setup. Alpine headunit met optische uitgang. Daaraan een Alpine dsp die het signaal doorgeeft aan twee Alpine pdx versterkers.

Wil je echt simpel blijven, de headunit gebruiken als versterker en filtertjes laten bouwen die het signaal filteren.Wel tweeter verplaatsen naar a-stijl en mid afkoppelen. Woofer ook filteren, lp vanaf 2200-2400hz.

Frontset hp filteren vanaf 80hz/6db, rear lp 50-80hz/18db.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 okt 2014, 21:55

In mijn R53 heb ik de 6 standaard boxen, met een OEM MP3 BOOST radio.
Achterin ligt een Pioneer TS-WX77A.
Geeft een perfecte geluid naar mijn mening. Ik ben/was neit opzoek naar keihard bass, maar naar een mooi vol geluid. Dat lukt met deze woofer perfect!

Past overigens precies in de achterbak! Alsof die voor de MINI is gemaakt
Afbeelding
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 okt 2014, 22:09

boris_brznjef schreef:@bmx en het mooiste is deze is nog te koop ook??
De sub is (nog) niet te koop, denk dat ik die meeneem naar de clubbie.
Op marktplaats staan er genoeg! Voor €150 heb een mooie :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
R53forthewin
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

31 okt 2014, 00:53

Ik heb nu voor en achter aftermarket speakers en een vergelijkbare radio als die van jou. Geeft prima geluid, maar wil je het plaatje compleet moet je er een subwoofer met een monoversterker bij nemen.
Wil je dan nog verder, ga dan voor een 4-kanaals versterker erbij voor de voor- en achter speakers. Hou met deze optie wel rekening als je je voor- en achter speakers koopt!

Terug naar “Interieur en audio”