Pagina 1 van 2
Olie temperatuur meter
Geplaatst: 16 dec 2005, 21:07
door Maaij
Iemand dit laten inbouwen?
Werkt het goed? Wat ik eigenlijk wil weten:
- Kan ik die twee instrumenten eigenlijk omdraaien? dus links de olietemperatuur en rechts de accuspanning.
- Hoe zit het hele zaakje vast? Kan ik bijv het hele console (incl de 2 instrumenten) er zo uit halen of zit dit gewoon vast?

Geplaatst: 17 dec 2005, 14:59
door Berthil
Ik heb deze meteen al laten inbouwen sinds ik mijn MCS heb. Ik ben er op zich tevreden over, de olietemperatuur meter vind ik een must als je wel eens sportief rijdt.
Hij zit geloof ik vrij goed vast, er zo uit halen gaat niet zo makkelijk.
Op mijn website mijn verhaaltje over de meters en de originele BMW inbouwinstructie en nog
wat foto's waarvan twee van mijzelf.
In de inbouw handleiding is te zien dat de klokjes los geleverd worden. Als je met de dealer overlegd kun je ze denk ik wel omgewisseld krijgen.
De vraag is echter waarom je ze wilt omwisselen. Het is namelijk zo dat de klokjes vrij ver naar achteren gemonteerd zijn. Daardoor zijn ze wat moeilijker zichtbaar, ik moet echt goed naar beneden kijken om de olietemperatuur af te lezen. Als je langer als mij bent (1.86m) of je stoel hoger hebt staan (ik heb hem op de laagste stand staan) wordt de afleesbaarheid nog moeilijker. Het klokje links is wat dat betreft nog wat moeilijker afleesbaar.
Het is wel zo dat de connectie met de olietemperatuur sensor niet helemaal optimaal is. Deze zit in een nieuwe carterplug dus onderaan de motor. Het is niet zo dat de stekker naar onderen uitsteekt en er zo afgereden kan worden, maar hij moet goed bevestigd worden. Mijn dealer heeft (gratis) drie keer de stekker opnieuw bevestigd. Aan het eind van de winter was hij door corrosie zelfs afgebroken en heb ik (wederom gratis) een nieuwe carterplug gekregen. Hij moet echt met een klemstekker vastgezt worden en liefst iets van vloeibaar plastic/kit omheen gespoten worden om de stekker te beschermen voor weersinvloeden.
Ik vind het heel mooi staan (vooral als het wat donkerder is), ik zou niet meer zonder willen ondanks het wat kwalitatief slechte stekkertje (wat steeds weer goed is opgelost via de dealer).
Geplaatst: 17 dec 2005, 18:11
door Maaij
Berthil schreef:Ik heb deze meteen al laten inbouwen sinds ik mijn MCS heb. Ik ben er op zich tevreden over, de olietemperatuur meter vind ik een must als je wel eens sportief rijdt.
Daarom wil ik deze ook laten inbouwen

Wel makkelijk om te weten wanneer ik een beetje door mag gassen
Thanx voor de link. Ziet er goed uit
In de inbouw handleiding is te zien dat de klokjes los geleverd worden. Als je met de dealer overlegd kun je ze denk ik wel omgewisseld krijgen.
De vraag is echter waarom je ze wilt omwisselen. Het is namelijk zo dat de klokjes vrij ver naar achteren gemonteerd zijn. Daardoor zijn ze wat moeilijker zichtbaar, ik moet echt goed naar beneden kijken om de olietemperatuur af te lezen. Als je langer als mij bent (1.86m) of je stoel hoger hebt staan (ik heb hem op de laagste stand staan) wordt de afleesbaarheid nog moeilijker. Het klokje links is wat dat betreft nog wat moeilijker afleesbaar.
Ik dacht juist dat het aan de linkerkant makkelijker zichtbaar was. Stoel heb ik ook op de laagste stand staan. Fijn om te weten dat dit niet zo is

Probleem is dat ik de sigaretten aansluiting ook nodig heb voor mijn TomTom Go. Als deze erin zit dan kan ik de meter aan de rechter kant niet zien. Daarom dacht ik dat de olietemperatuur meter, misschien beter aan de linker kant gemonteerd kan worden.
Het is wel zo dat de connectie met de olietemperatuur sensor niet helemaal optimaal is. Deze zit in een nieuwe carterplug dus onderaan de motor. Het is niet zo dat de stekker naar onderen uitsteekt en er zo afgereden kan worden, maar hij moet goed bevestigd worden. Mijn dealer heeft (gratis) drie keer de stekker opnieuw bevestigd. Aan het eind van de winter was hij door corrosie zelfs afgebroken en heb ik (wederom gratis) een nieuwe carterplug gekregen. Hij moet echt met een klemstekker vastgezt worden en liefst iets van vloeibaar plastic/kit omheen gespoten worden om de stekker te beschermen voor weersinvloeden.
Dat is wat minder
Hoe weet je dat de sensor niet goed meer is? Geeft die dan gewoon een verkeerde waarde aan etc?
Even over nadenken of ik het wil hebben
Wil het natuurlijk wel, maar de prijs

(rond de 400 euro gemonteerd)
Geplaatst: 17 dec 2005, 18:45
door Berthil
Prijs is inderdaad stevig. Ik heb ook een flinke stekker van mijn PDA in de sigarettenaansteker. Deze is aan de bovenkant wat schuin waardoor de temperatuurmeter goed zichtbaar is zonder dat ik er omheen moet kijken. Anders moet je even wachten tot een meeting waar jij ook bent (11 feb.?) en even plaatsnemen in mijn auto om het eens zelf te bekijken. Ik wil ook wel een foto nemen vanuit mijn gezichtspositie maar dat wordt dan pas maandag want ik ben nu niet thuis.
Geplaatst: 17 dec 2005, 21:25
door Maaij
Berthil schreef:Prijs is inderdaad stevig. Ik heb ook een flinke stekker van mijn PDA in de sigarettenaansteker. Deze is aan de bovenkant wat schuin waardoor de temperatuurmeter goed zichtbaar is zonder dat ik er omheen moet kijken. Anders moet je even wachten tot een meeting waar jij ook bent (11 feb.?) en even plaatsnemen in mijn auto om het eens zelf te bekijken. Ik wil ook wel een foto nemen vanuit mijn gezichtspositie maar dat wordt dan pas maandag want ik ben nu niet thuis.
Februari is iets te laat. Ik wil nog een leuke kerstcadeau voor mezelf kopen
Zal het erg

vinden als je nog wat foto's wil maken vanuit jou gezichtspositie. Weet ik ongeveer wat ik kan verwachten
De instrumenten bij jou zien er anders uit dan het plaatje in mijn openings post. Die van jou hebben een zilveren rand. Vind ik mooier dan helemaal zwart. Past ook heel mooi bij jou interieur.
Geplaatst: 18 dec 2005, 13:11
door Berthil
Als ik in de namiddag op tijd thuis ben kijk ik of ik vanmiddag nog een fotootje kan maken als er nog voldoende licht is. De eerste foto is trouwens niet van mijn meters (staat eronder), ik heb geen zilveren rand. Alleen toen de meters net uitkwamen hadden ze een zilveren rand.
Geplaatst: 18 dec 2005, 17:29
door Berthil
Hier ie dan. Eigenlijk zit ik nog een beetje hoger en is de bovenkant van de rechtse meter ook niet alltijd te zien maar je kunt aan de stand van de wijzer wel zien of de olie warm genoeg is of niet. Ik heb er nog even extra op gelet, ik rij altijd met mijn rechterbeen tegen de console aangeleund (er zijn zelfs speciale kussentjes voor te krijgen op die plek), ik zit dus met mijn knie voor de linkermeter als ik lekker zit.
Foto is helaas weg, iemand die toevallig bewaard?
Als het stekkertje van de sensor wegvalt is er geen signaal en wijst de meter geheel naar links zonder omhoog te komen als de motor warm wordt.
Geplaatst: 18 dec 2005, 22:46
door Maaij
Berthil: Toppie
Ziet er goed uit. Lader van je PDA is ook mooi schuin van boven. Bij mij helaas niet. Dit kan het zicht goed belemmeren. Ik moet er nog even goed naar kijken hoe ik het wil hebben.
Ik post wel een foto als het gemonteerd is

oliemeter
Geplaatst: 19 dec 2005, 20:36
door Rob
Hoi,
De twee meters heb ik zelf direct af dealer laten monteren en heb nooit geen problemen gehad met de aansluiting van de olietemperatuur op de sensor. De meters zitten goed vast en aangezien ik nav heb absoluut nodig om de temperatuur van het grote hart van de mini in de gaten te houden want geen watertemperatuurmeter als gevolg van de nav.
Groet,
Rob
Geplaatst: 29 dec 2005, 16:29
door Maaij
Berthil: Kan je die foto nog 1 keer uploaden?
Nog een vraagje:
Ziet het er bij jou ook zo uit vanaf de zijkant?
Geplaatst: 29 dec 2005, 21:25
door Berthil
Ik heb alledrie de backup mogelijkheden die ik heb nagekeken, maar de foto is helaas weg. Iets te voortvarend opgeruimd en daarna gesynchroniseerd. Misschien heeft iemand hem opgeslagen?
Bij mij ziet het er ook zo uit maar dan moet je wel met een zaklamp flink onderin duiken want in het dagelijks gebruik zie je dit nimmer en nooit niet.
Geplaatst: 17 jan 2006, 21:20
door Maaij
Gisteren laten monteren en vandaag opgehaald. temperatuur en accu spanning ziet er goed uit. Helaas doen mijn rechter en achter speakers het niet meer

MINI heb ik maar bij de dealer laten staan. Hopen dat morgen alles goed is.
Wanneer is de motor eigenlijk warm? Bij welke olietemperatuur?
Geplaatst: 17 jan 2006, 21:44
door werner
Als je er een eitje op kan bakken
Even zonder gekheid z?n 80 graden dan kun je echt gasgeven.
GR.werner
Geplaatst: 17 jan 2006, 22:13
door Berthil
De dealer heeft me verteld dat bij het eerste streepje al wat gasgegeven kan worden, dat is 60 graden geloof ik. Pas vanaf 80 geef ik hem inderdaad ook de sporen. Als je olie op 120 komt is dat te veel en gaat de olie degraderen, een extra oliekoeler is dan een must als je daar last van hebt.
Ik kom op de snelweg met flinke snelheid en bij +30 graden buitentemperatuur op een olietemperatuur van 110 volgens de meter.
Geplaatst: 17 jan 2006, 23:39
door Mini Poeper
Even eerst voorop gesteld; ik heb geen olietemp. meter, ik vindt dat te duur.
Als de motor koud is kom ik eigenlijk niet boven de 3000 tpm, maar soms moet je even iets of iemand ienhalen en is meer gas nodig. Dan zak ik gelijk naar onder de 3000 tmp. Na ongeveer 20 min. normaal doorrijen geef ik pas meer gas, lagzaam opbouwend.
Kan dat even inhalen nu veel kwaad of moet ik achter die tractor blijven hangen?
