Ik heb zondag Krumm gesproken, MINI en Nürburgringkenner bij uitstek. Hij heeft de F56 JCW uitvoerig proef gereden.
De motor van de F56 JCW heeft lekker veel koppel maar de vernellingsbak schiet hopeloos tekort. De vijf is al redelijk lang en gaat tot 220km/h, in de zes vallen bij die snelheid kennelijk de toeren terug naar rond de 2000, te weinig om nog echt vlot verder te accelereren. Dit met handbak en flipperbak.
De F56 is duidelijk zwaarder dan de eerste 2 generaties, ledig gewicht al 1280kg!. In de praktijk met een volle tank betekent dat ~1350kg. De F56 JCW is in de praktijk langzamer dan een R56 JCW. Dit heeft Krumm getest op een voor hem bekend test stuk, hier komt de F56 JCW 20km/h eindsnelheid tekort en haalt 180 km/h waar de R56 JCW 200 km/h haalt.
Chippen is goed te doen zoals we weten maar daar heeft de flipperbak problemen mee, die raakt daardoor van streek en schiet in een soort noodloop. Het is nog afwachten of de handbak sterk genoeg is voor een flink getunede 2.0 liter.
Daarmee zal de F56 geen betere Ringtool zijn dan de R56, ook niet met getunede motor vanwege gewicht en versnellingsbak overbrengingen.
Noodloop heb ik inderdaad 1x gehad. Toen was de motor ook meteen uit
Na tuning gaat ie pas bij 243km/h naar z'n 6...
Gewicht van onze F55 is (op papier) gelijk aan de cabrio die we hadden. 1215kg
Waar heb je vernomen dat de automaat problemen heeft met het vermogen? Heb er nog niet eerder over gelezen
Niet gelezen maar uit eerste hand vernomen van iemand die met een gechipte F56 flipperbak heeft gereden, en meermaals, niet 1 keer. De motor gaat niet in de noodloop maar de flipperbak gaat in een soort beschermende mode.
Dat houd dus simpel in dat er nieuwe software voor de flipperbak geschreven moet worden.
Dit zijn bekende verhalen bij veel van dit soort flipperbakken, niet alleen bij Mini.