Mijn Hampton Clubman had de afgelopen week moeite met starten op de koude ochtend. Na lang aanhouden startte ie wel, maar vervolgens reed ik hakkelend de straat uit omdat de MINI af en toe terloops stevig inhield. Gelukkig geen nood, want hij kon gisteren (op zaterdag !!) door Toon worden nagekeken. MINIoloog Toon hoorde bij binnenkomst al waar t euvel in schuilde , dat werd ook door de uitlezing bevestigd: de piepkleine sensor in het thermostaathuis was kapot. Dat verklaarde ook dat bij een koude motor de fan af en toe in werking trad en waardoor ook nog wat andere dingen meer verkeerd aangestuurd werden. Dit bleek overigens een terugroepactie op deze lichting van de Clubman. Het énige tot nu toe bekend blijkende euvel bij deze MINI gelukkig. En een ander geluk was dat Toon een nieuw ‘huis’ op voorraad had. Dus ikke blij! En ik kreeg ook nog een mooi instructiefilmpje mee voor de day after, over hoe ik dan bij koude motor een paar dingen voor de zekerheid moest checken. Ik was helemaal happy-de-pappy!! (o nee Hampy-de-pappy )
Op onderstaande foto is de sensor (thermostaat) te zien (rond omcirkeld).
De thermostaathuis (oud & nieuw). In het nieuwe model zit de temperatuursensor in de kabel aan de buitenzijde. Deze is eenvoudig te vervangen. In het oude model is die niet los te vervangen.
Dus als je MINI slecht start of als de motor nog koud is al meteen de ventilator laat aan slaan en hij dreigt steeds af te slaan dan is er een reële kans dat bij een R serie MINI het thermostaathuis defect is.
De dag erna nog even testen (koude start):
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)