
En bovendien de kennismaking met, voor mij nieuwe MINI rijders,
en natuurlijk oude bekenden, was leuk.

Ja, en voor een tunnetje zijn m'n Remusjes altijd te porren!

Begon destijds idd met de MTH topic. Heb altijd al zoiets willen meemaken. Was ook erg blij dat meer mensen hier interesse in had. Vond het echt leuk en leerzaam. Was allemaal erg goed geregeldArjan schreef:Hieronder hoe het eigenlijk is begonnen:Maaij schreef:Al met al een hele geslaagde dag wat zeker voor herhaling vatbaar is. Het enige wat tegenviel was het resultaat van de testbank (122pk, Max. koppel 160) Scheelt niet veel van een MTH tunerfile zonder spruitstuk. Zal een nakijken af alles wel klopt.
Geweldig idee destijds en wat hebben we allemaal genoten!Maaij schreef in het MTH-topic schreef: Geplaatst: Wo Nov 16, 2005 20:32
Ik heb een Cooper (geen S) en binnenkort ook een spruitstuk met speciaal software van MTH. Theoretisch 144 BHP. Ben benieuwd hoeveel dit werkelijk is. Hoeveel kost zo'n dyno test en waar kan je dit eventueel laten doen?
Thnx! Maaij en Hans
Ja, en ik maar denken, waarom rijd die Benno nou zo langzaam, hij zal wel willen dat we hem voorbij blazen, laat ik het "goede"voorbeeld maar eens gevenmini7benno schreef:Stukkie Leidschendam na afloop zeer leukieleuk (al ging de coordinatie wat verkeerd toen bleek dat Berthil zijn Cam nog op de natte MINI moest plakken)
Dat van die Parklane heb ik niet meegekregen. Inderdaad erg maf. Maar zit in de correctie die daar is toegepast ook een verlies verschil tussen het meten aan de wielen en wat er op je krukas zou moeten zijn? Als de fabriek dan 120 opgeeft, en hun meten maar 110, komen ze dan met hun berekening weer op 120 uit om het verlies te compenseren? Of meten ze puur het vermogen aan de wielen?Eelke schreef:Fastbunny: Vergeet ook vooral de standaard Cooper Parklane niet, die zelfs hoger uitkwam dan fabrieksopgave (die echt altijd over de krukas gaat, een fabrikant kan het zich niet permitteren om daar niet in mee te lopen, want dan staat er gewoon een hele schep minder PK's op het specificatiekaartje dan bij de concurrent, voor in feite hetzelfde vermogen --> niet slim). Ook mijn Cooper Soundkit kwam redelijk in de buurt van wat beloofd werd, 2 pk meer t.o.v. de standaard Park Lane ofzo, met wat ik eerder zei over een beetje beperkt aantal meetpunten, plus dat er ook wel exemplarische afwijkingen zullen zijn, valt dat allemaal wel binnen de marge die je mag verwachten.
Ik had het persoonlijk het "welcome to the real world"-effect iets minder verwacht dan bij de rollenbankdagen die we bij de MSCN al twee keer gehad hebben, maar zoals Demelza zegt, is er altijd wel wat teleurstelling c.q. minder dan wat de forlders beloven (of dat zich vertaald naar teleurstelling hangt natuurlijk weer van de verwachtingen af). Vervelende feit is gewoon dat claims van tuners zelden of nooit gecheckt worden, en als je dat wel doet het heel lastig is om je gelijk te krijgen (het is ook nog vrij makkelijk om dat soort dingen af te doen met, de meting zal wel niet goed uitgevoerd zijn - wat dat betreft is het wel een goeie zaak dat we er ook een echt standaard auto bij hebben gehad die nota bene iets meer dan opgave leverde, dan sta je toch wat steviger in je schoenen).
Onze MINI is van juni 2004 en de tuning is er eind 2004 opgekomen.Eelke schreef:Hier kan ik nog maar eens zeggen wat ik ook al in het MTH-topic zei: vergeet niet dat de fabriek ook niet stil gezeten zal hebben en ook zijn best zal doen om die hikjes eruit te halen. In dat opzicht is zo'n 2006 Cooper waarschijnlijk een redelijk ander verhaal zijn dan die van jullie voor tuning (wat is het, 2003 ofzo?).
Ja, er zijn idd twee files in omloop. De Cartune file tegen de "Hick ups" (waaronder die "Hick" rond de 2500 toeren) en een Tunerfile (135 PK) (waar het cartune file al inzit).Eelke schreef:Wat ik overigens nog vergat te zeggen was dat het vreemd blijft dat je met tuning die 135 pk zou moeten opleveren niet op meer dan 120 pk uitkomt, terwijl ze zelfs ook nog een "tandje minder" hebben die alleen de "foutjes" van de standaard ECU zou moeten oplossen.
Ik heb een '05 Cooper met tuning. Mijn resultaat scheelt niet veel met een stock Cooper PL '06. Kan me niet voorstellen dat daar (stock '05 en '06) een groot verschil zit in prestatie?Eelke schreef:Hier kan ik nog maar eens zeggen wat ik ook al in het MTH-topic zei: vergeet niet dat de fabriek ook niet stil gezeten zal hebben en ook zijn best zal doen om die hikjes eruit te halen. In dat opzicht is zo'n 2006 Cooper waarschijnlijk een redelijk ander verhaal zijn dan die van jullie voor tuning (wat is het, 2003 ofzo?).
Onze sponsors