Home  |  Forum  |  Nieuws  |  Gallery  |  DIY  |  Contact  |  Sponsors
MINI voert spanning op: elektrische MINI in aantocht
17-10-2016 door Berthil:
Het toonaangevende rijplezier van MINI zonder uitlaatemissie: dit wordt spoedig realiteit met de introductie van het eerste plug-in hybride model van het Britse premium merk. De serie-ontwikkeling van deze auto, die een bepaalde afstand emissievrij kan rijden, is bijna afgerond. Het model combineert een brandstofmotor met een elektromotor waarmee elektrisch rijden voor het eerst mogelijk wordt in een MINI. Het is het begin van een veelbelovende toekomst voor MINI en voor toekomstige berijders die elektrische mobiliteit voor het eerst gaan ervaren.

Sebastian Mackensen, Head of MINI brand management en Peter Wolf, Head of MINI series management, geven een eerste indruk van het bijna afgeronde testvoertuig en leggen tijdens een testrit uit hoe het typische kartgevoel van MINI behouden blijft.

“Met dit model willen we MINI-klanten overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en mensen die al elektrisch rijden overtuigen van MINI’s unieke kartgevoel”, zegt Mackensen. Om deze reden is het eerste plug-in hybride model van MINI niet zozeer gefocust op efficiëntie, maar op compromisloos rijplezier. Een belangrijke rol is weggelegd voor het intelligente energiemanagementsysteem dat de naadloze samenwerking regelt tussen brandstofmotor en elektromotor.

Op het eerste gezicht herken je de testauto niet direct als een elektrisch model. Dat ligt niet aan de camouflagefolie. Het oplaadpunt van de hogespanningbatterij is discreet geïntegreerd in het linker schutbord. In het interieur lijkt alles normaal. De start-/stopknop in het midden van het dashboard kleurt echter geel in plaats van rood. Zoals gebruikelijk drukt de gebruiker op deze knop om de auto te starten, alleen blijft het in dit geval stil, omdat de auto altijd in elektrische modus start. De toerenteller in het instrumentarium op de stuurkolom is vervangen door een display dat de krachtreserve van de elektromotor toont tot het moment dat de brandstofmotor start. Dit laatste is afhankelijk van de gereden snelheid en hoe diep de bestuurder het gaspedaal indrukt.

“Na een korte periode weet de bestuurder precies hoe dit werkt”, stelt Wolf. Deze nieuwe rijervaring belooft veel rijplezier. De elektrische MINI maakt volledig gebruik van het koppel van de elektromotor. De trekkracht is al vanaf stilstand direct beschikbaar voor een krachtige en soepele acceleratie. Ook op hogere snelheid, dus buiten de stad, kan de auto volledig elektrisch rijden. Zelfs op de snelweg. De hogespanningsbatterij is geplaatst onder de achterbank en biedt kracht voor een behoorlijke elektrische actieradius. De standaard AUTO eDRIVE-modus staat elektrisch rijden tot 80 km/u toe, in de MAX eDRIVE-modus is dat tot 125 km/u mogelijk. Voor Mackensen een kwestie van karakter: “In een elektrisch MINI-model moet elektrisch rijden een opwindende ervaring zijn. Dit betekent dat elektrisch rijden niet alleen mogelijk moet zijn bij 30 of 40 km/u, maar ook bij snelheden die ver boven het stadse tempo liggen.”

Tijdens de proefrit voert Mackensen het tempo op waarbij hij demonstreert dat je stevig het gaspedaal moet indrukken om de tweede krachtbron te starten. Vanaf dat moment gebeuren er écht bijzondere dingen. Met de combinatie van twee motoren demonstreert de eerste elektrische MINI ongeëvenaarde acceleratieprestaties ten opzichte van andere versies met een verbrandingsmotor.

Toch bestaat MINI’s kenmerkende kartachtige rijkarakter uit meer dan alleen snelle acceleraties. Een elektrische MINI moet tijdens het rijden op de meest uitdagende en bochtige wegen precies sturen. Dit is een andere troef van MINI’s plug-in hybride concept. “Wat betreft het onderstel en de wielophanging zijn er geen wijzigingen ten opzichte van conventioneel aangedreven modelversies”, zegt Wolf. “Deze set-up profiteert volop van het hybride concept.” Dankzij laag in de auto gepositioneerde eDrive-componenten heeft de auto een bijzonder laag zwaartepunt en is het gewicht mooi verdeeld over de vóór- en achteras – ideaal voor het realiseren van een nog betere wendbaarheid, terwijl die normaal gesproken al legendarisch is.

Het hybride concept biedt nog een voordeel. De brandstofmotor drijft als vanouds de voorwielen aan, maar de achterin geplaatste elektromotor stuurt de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Omdat het intelligente energiemanagementsysteem is gekoppeld aan het Dynamic Stability Control (DSC), worden grip en rijstabiliteit geoptimaliseerd dankzij het aandrijfsysteem. “Zodra gripverlies dreigt op te treden, wordt de elektromotor geactiveerd zodat alle vier de wielen worden aangedreven. Dat gebeurt tijdens het wegrijden of voor het verzekeren van extra stuurprecisie tijdens het nemen van bochten”, legt Wolf uit.

Het intelligente energiemanagementsysteem laat beide motoren op nóg een manier samenwerken. Tijdens het rijden op de snelweg activeert Mackensen de derde modus met de eDrive-selectieknop: SAVE BATTERY. In deze modus drijft de brandstofmotor de auto aan zodat het energieniveau van de batterij constant blijft – of wordt verhoogd wanneer de elektromotor als generator fungeert tijdens remmen en de batterij bijlaadt. Langdurig rijden in de SAVE BATTERY-modus zorgt voor voldoende energie om later puur elektrisch te rijden.

Na een (gedeelte van de) rit in de SAVE BATTERY-modus kan de MINI bijvoorbeeld volledig elektrisch en geruisloos de stad binnenrijden. De display in de cockpit herinnert de bestuurder eraan om de batterij bij te laden. Bijtanken van brandstof is zelden nodig, omdat het MINI plug-in hybride model slechts korte tijd de brandstofvoorraad zal aanspreken. Een extra nieuwe dimensie van MINIMALISM.
Bron artikel Tweet dit


Bron: Pressclub Nederland

Tags: [2017 F60 Countryman] [Elektrisch/Hybride] [PremiŤre

Actueel Nieuws
08-09-2017 MINI John Cooper Works GP Concept
05-09-2017 MINI presenteert volledig elektrische designstudie op de IAA

Gerelateerde Nieuwsberichten
05-09-2017 MINI presenteert volledig elektrische designstudie op de IAA
25-07-2017 BMW verkiest Oxford boven Born voor elektrische MINI
27-04-2017 De nieuwe generatie MINI Countryman met 20% bijtelling
20-01-2017 Ook gespierde John Cooper Works Countryman uit Limburg (persbericht)
15-01-2017 Nederlandse politie in Mini?
30-10-2016 De nieuwe MINI Countryman, productie exclusief bij VDL Nedcar
17-10-2016 MINI voert spanning op: elektrische MINI in aantocht
22-09-2016 De nieuwe MINI John Cooper Works Clubman
23-10-2015 De nieuwe MINI Cabrio, productie exclusief bij VDL Nedcar
25-06-2015 De nieuwe MINI Clubman vanaf EUR 23.990
10-12-2014 Gelekt: nieuwe MINI Cooper JCW met 231 pk
05-06-2014 Mini vijfdeurs slaat nieuwe wegen in
30-05-2014 MINI Superleggera Vision Concept
18-11-2013 In vol ornaat: de nieuwe MINI
15-09-2012 Officieel: MINI Paceman - Het nieuwe topmodel van MINI
23-06-2012 MINI introduceert de MINI Clubvan
14-05-2012 MINI Cooper S JCW GP
19-02-2012 Gelekt: MINI Clubvan Concept
15-12-2011 Eerste MINI Brand Store geopend in Nederland
30-10-2011 Officieel: MINI Roadster: het dak eraf
21-06-2011 Nu officieel: MINI Coupť inclusief prijzen
17-05-2011 MINI actie: Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?
11-01-2011 MINI Paceman debuteert in Detroit, gaat in productie
22-09-2010 MINI Scooter E Concept
16-08-2010 BMW/MINI rondt elektro-duurtest af
10-07-2010 Hybride Clubman van Getrag en Bosch
28-06-2010 Facelift voor MINI hatchback, Clubman en Cabrio
16-04-2010 MINI Countryman binnenkort in Nederland te bewonderen
12-04-2010 MINI E doet de NŁrburgring
19-01-2010 Dit is de Mini Countryman!
30-10-2009 Elektrische Mini bij boekpresentatie prinses Laurentien
19-09-2009 Eerste elektrische MINI in Nederland geregistreerd
23-06-2009 50 elektrische MINI's rijden rond in Berlijn
31-03-2009 LeasePlan zet elektrische Clubman op de weg voor ABN AMRO
10-02-2009 Abonnement op stormkapsel: JCW Cabrio
28-11-2008 Officieel: Nieuwe MINI Cabrio, always open
25-11-2008 MINI E ook naar Europa: 50 auto's ingezet in Berlijn
18-10-2008 Electrifying: MINI E
09-07-2008 MINI gaat elektrisch
24-02-2008 MINI John Cooper Works (Clubman) vanaf Augustus 2008
31-10-2007 Hybride Cooper op de SEMA show
22-05-2007 Fiberglass MINI als reclame-object in Nederland
28-02-2007 De John Cooper Works Tuning Kit voor de nieuwe MINI Cooper S
27-02-2007 MINI tijdens de 77ste International Motor Show Geneva 2007
16-01-2007 Meer fun met minder brandstof: De MINI One en MINI Cooper D
15-12-2006 Werelddebut nieuwe MINI Cabrio Sidewalk
07-12-2005 Works Tuningkit nu ook voor de Cooper S automaat
23-04-2004 MINI Cooper S Cabrio
10-02-2004 MINI Cabriolet
08-09-2000 De nieuwe MINI is af!

Nieuwsarchief via Tags
    

Kies eerst een Tag om in het nieuwsarchief te kijken.

  naar boven  |  © copyright NewMINIclub  |  over ons  |  forum etiquette  |  website door 2BeeWeb
MINI is een merk van de BMW Group. Tenzij anders vermeld, zijn alle handelsmerken gedeponeerde handelsmerken van BMW AG.
Voornoemde zaken worden niet gebruikt voor commerciŽle doeleinden of distributie door NewMINIclub.