Meld je aan en
parkeer hier je
EIGEN MINI
.
Home  |  Forum  |  Nieuws  |  MINI Parking  |  Locatiekaart  |  Gallery  |  DIY  |  Contact  |  Sponsors
Forum Registreren  | Jouw berichten  | Help  |   Inloggen

Rijverslag MINI JCW GP 2

Rijverslag MINI JCW GP 2

Berichtdoor Berthil » do dec 06, 2012 00:43

Bonus tijdens de MINI Paceman media launch op Mallorca, Met de nieuwe JCW GP 4 rondjes vol gas over het Circuito de Llucmajor. Daarover verderop meer, eerste een kleine introductie van de JCW GP 2.

De GP was al te bewonderen tijdens MINI United 2012 (Castallet Zuid Frankrijk) waar hij voor het eerst te zien was, een primeur exclusief voor de MINI fans die MINI United bezochten. De meningen waren toen al verdeeld, net zoals bij de introductie van de eerste GP. Veel stickers, geen Challenge wing, 17 inch wielen? Later werd bekend dat er geen extreme gewichtsvermindering en vermogenstoename te verwachten was. 218 pk (211 in de USA) en hetzelfde gewicht als de hatchback. De nieuwe GP werd koeltjes ontvangen in de MINI scene die hun MINI's graag qua uiterlijk en innerlijk tunen naar grotere hoogten.

Toch lijkt het er op dat MINI dit keer toch weer goed zit met de GP. In een gesprek met de leider van het engineering team werd al snel duidelijk dat MINI zich duidelijk heeft gefocusseerd op de rij-eigenschappen. Dit bevestigd ook Kay Segler, opperhoofd van MINI en voorheen leider van de M-divisie van BMW. Dat blijkt helemaal uit de aanwezigheid van de grote Brembo zes-pots remmen, een volledig verstelbaar onderstel, verbeterde aerodynamica (die 90% minder lift op de achteras en 6% minder luchtweerstand brengt), standaard Kumho V700 banden (non runflat) en geoptimaliseerde elektronica. De GP is lichter ten opzichte van de hatchback, maar het verschil wordt teniet gedaan door de grotere remmen en betere Recaro stoelen.

Tijd om in te stappen en het zelf mee te gaan maken. Ik krijg direct de instructie vooral de electronica in 'GP-mode' te zetten met de speciaal daarvoor gemaakte knop bij de versnellingspook. Hierdoor zal de DSC later ingrijpen en ook minder abrupt. In het kleine display in de toerenteller is nu GP-mode te zien. Voor ons zal een MINI Challenge als pace car rijden. We zijn er klaar voor.

Twee dingen vallen direct op, al tijdens de eerste ronde. De grip is geweldig goed, zeker komend vanuit de bochten in combinatie met het al zeer vroeg aanwezige koppel van 280 Nm. En als tweede het zeer neutrale weggedrag op en over de limiet, ik kan meteen helemaal voluit gaan zoals ik gewend ben op de Nürburgring. De GP laat zich op elke snelheid nauwkeurig insturen zonder te gaan glijden over de voorwielen en zonder zijn achterkant om te willen gooien bij gas loslaten in bochten. Twee zaken die de sportieve MINI rijder niet onbekend in de oren zullen klinken. Dit is verleden tijd in de nieuwe GP. Heel duidelijk vallen tijdens het rijden op het circuit achter de MINI Challenge pace car alle wijzigingen ten opzichte van de hatchback op zijn plaats. Het verstelbare onderstel, de verbeterde aerodynamica en niet te vergeten, het zwarte Kumho rubber op elke hoek (215/40 R17). De GP is optioneel ook te verkrijgen met de standaard banden maar dit is af te raden voor de sportieve rijder die optimaal gebruik wil maken van de GP.

Dat de GP qua snelheid wel goed zit blijkt ook uit de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife; een mooie 8.23. Dat is 12 seconden sneller dan de R56 JCW en een indrukwekkende 32 seconden sneller dan een R53 JCW. Natuurlijk zal het mogelijk zijn om met een gemodificeerde R56 JCW in de buurt te komen van deze tijden. Dat betekent remmen, banden en onderstel vervangen zoals MINI op de GP gedaan heeft. Met de GP koop je echter meteen een circuitwaardige auto maar met MINI garantie en alle bijzondere GP kenmerken. De eerste GP heeft intussen ondanks de kritieken bij zijn introductie zijn plaatsje binnen de MINI community veroverd en is een graag geziene en bijzondere verschijning in het dagelijks verkeer en op elke bijeenkomst. De nieuwe GP heeft alles in zich om deze status ook te bereiken.

Er komen 10 GP's van de geproduceerde 2000 naar Nederland. Prijzen zijn nog niet bekend.

Fotoverslag:

4 GP's staan klaar om stevig mee gereden te worden na een korte veiligheidsinstructie via video.
Afbeelding

Nieuw en 7 jaar oud. De 1ste GP heeft binnen de MINI scene al een cultstatus gekregen. Zal het de GP 2 ook lukken?
Afbeelding

De GP op Kumho V700, de Challenge MINI op normale straatbanden. Hierdoor kon de GP goed volgen.
Afbeelding

De MINI Challenge als pace car, wisselen van positie achter de Challenge in de pits.
Afbeelding

In 'parallelflug', mooie aanblik.
Afbeelding

Genieten in de GP, alles klopt in de 'GP-mode'.
Afbeelding

Hele korte videoimpressie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_fhZWMWF6KI[/youtube]
Laatst bijgewerkt door Berthil op do dec 06, 2012 22:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Berthil
Site Admin
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: vr sep 23, 2005 17:04
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor speedy » do dec 06, 2012 07:29

wow mooi verslag !!

speedy
 
Berichten: 27763
Geregistreerd: do dec 28, 2006 17:48
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor spenki » do dec 06, 2012 08:00

Inderdaad mooi verslag en mooie GP ' s

spenki
Sponsor
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: ma maart 12, 2007 22:31
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor parklaneworks » do dec 06, 2012 09:59

Gaaf dat je dit hebt kunnen doen! Een heel leuk verslag :D !
Afbeelding

parklaneworks
 
Berichten: 3424
Geregistreerd: do maart 23, 2006 14:28
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Raymond » do dec 06, 2012 10:34

parklaneworks schreef:Gaaf dat je dit hebt kunnen doen! Een heel leuk verslag :D !


X2.
Naast de ervaring ook een vette foto gescoord 8)
Afbeelding

Raymond
 
Berichten: 6359
Geregistreerd: za maart 04, 2006 22:59
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor coopers1987 » do dec 06, 2012 12:53

Tof Berthil!

Qua eigenschappen is de 2 dus beter geworden maar qua looks vind ik hem niet zo bijzonder.

coopers1987
 
Berichten: 1334
Geregistreerd: za sep 18, 2010 18:09

Berichtdoor griendar » do dec 06, 2012 13:08

mijn vraag is hoe gaat de motor zich ten opzichte van de GP1 houden ik heb niet allemaal positieve berichten hier over gehoord
coopers1987 schreef:Tof Berthil!

Qua eigenschappen is de 2 dus beter geworden maar qua looks vind ik hem niet zo bijzonder.

griendar
 
Berichten: 201
Geregistreerd: wo jul 16, 2008 14:29

Berichtdoor Marcel Always Open » do dec 06, 2012 13:11

Ik maak me (veel) meer zorgen hoe de GP2 motor zich gaat houden ten opzichte van de R56 JCW.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Marcel Always Open
Cabrio-King
 
Berichten: 9454
Geregistreerd: za mei 06, 2006 22:18
Woonplaats: Pijnacker

Berichtdoor Berthil » do dec 06, 2012 14:12

De GP 2 motor is mechanisch gelijk aan de (nieuwe) R56 JCW motor.
Voor zover mij bekent zijn daar geen problemen mee zoals met de eerste Cooper S motoren. De JCW motor heeft al andere zuigers, dikkere stalen wanden en een sterkere versnellingsbak.

Ik ga hem niet inruilen :)
Ik vond het in 2005 al wel jammer dat ik al zoveel aan mijn Mini had veranderd, anders had ik hem ingeruild op een GP 1. Maar een GP moet je eigenlijk standaard houden, dus dan had ik er niet zo veel aan kunnen doen als nu.

Berthil
Site Admin
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: vr sep 23, 2005 17:04
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor werner » do dec 06, 2012 16:46

Leuk verslag cheff,
Ik las in je verhaal dat er voor nu 6 pots brembo's gemonteerd zijn !!
Weet je toevallig welke ET waarde de velgen zijn, want ik neem aan dat er geen spacers gemonteerd zijn. Of zijn de remklauwen heel plat.

werner
 
Berichten: 2268
Geregistreerd: di okt 18, 2005 20:07
Woonplaats: Katwijk

Berichtdoor Berthil » do dec 06, 2012 18:20

ET waarde is 45 en 7,5J van de velgen.
Remklauwen zijn niet plat en duidelijk groter dan de Works remmen van AP en b.v. mijn Tarox remmen.

Berthil
Site Admin
 
Berichten: 14295
Geregistreerd: vr sep 23, 2005 17:04
Woonplaats: Sittard

Berichtdoor Wilcoos » do dec 06, 2012 18:59

Zou zo een gp mode achteraf in te bouwen zijn?

Wilcoos
 
Berichten: 2998
Geregistreerd: wo mei 30, 2012 12:58

Berichtdoor the blue lobster » do dec 06, 2012 21:23

Mooi verslag en foto's voorzien van de ervaringen van een ervaren kenner. :D

Tja ik weet het niet of ik hem zelfs zou willen ruilen met de GP1.
De originaliteit van de GP2 vind ik op veel aspecten toch veel minder en het is nu ook weer geen
echt snelheidsmonster ten opzichte van andere automerken. Ach de toekomst zal het leren. :?

Trouwens op de Motorshow Essen stond dat er 2500 ex. van gemaakt worden, hoe zit dat nu?
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding

the blue lobster
Niko N.
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: zo feb 12, 2006 22:19
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Hans » vr dec 07, 2012 20:44

Wat een bofkont ben je toch weer Berthil! :D
Ik vind het een gaaf ding de GP2 toen ik 3 weken geleden bij de Mini dealer naar binnen liep kreeg ik gelijk de nieuwe folder in mijn handen gedrukt.. helaas voor mij geen Mini meer voor €50000,- :s
De GP1 blijft bij mij een special plekje in mijn hart houden, heel veel van genoten, was leuk om mijn 'oude' GP1005 laatst weer een s te zien bij Beek. 8)

Hans
 
Berichten: 5745
Geregistreerd: vr nov 18, 2005 10:21

Volgende

Keer terug naar MINI-talk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

  naar boven  |  © copyright NewMINIclub  |  over ons  |  forum etiquette  |  website door 2BeeWeb
MINI is een merk van de BMW Group. Tenzij anders vermeld, zijn alle handelsmerken gedeponeerde handelsmerken van BMW AG.
Voornoemde zaken worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden of distributie door NewMINIclub.