Uitnodiging MINI Nederland
De NewMINIclub werd vorige week door MINI Nederland uitgenodigd om een persdag bij X-raid te Trebur (nabij Frankfurt) bij te wonen. X-raid is in 2002 opgericht door Sven Quandt en succesvol geweest in diverse cross country rally evenementen. Overwegend met BMW modellen maar sinds 2011 met de MINI ALL4 Racing die het uiterlijk van een Countryman heeft. Echte bekendheid binnen de MINI-wereld hebben ze natuurlijk verkregen met hun 1ste, 2e, 4e, 7e en 9e plek in de 2012 Dakar rally.
Welkom in Trebur
Omdat ondergetekende motorsport na het hart ligt ben ik donderdagavond in de auto gestapt om richting Frankfurt te rijden. De volgende dag werden we om 10 uur verwacht in het pand van X-raid alwaar we welkom werden geheten door team eigenaar Sven Quandt, rally coureur Nani Roma en navigator Michel Périn, de nummers 2 van de 2012 Dakar. Na een zeer openhartig interview met deze heren werd de workshop, en al het moois wat daar in stond, nauwkeurig bekeken.
Zelf rijden en laten rijden
Na de interviews ging het richting een steengroeve waar een 5 km parcours was uitgezet. Daar stond ons een zeer professioneel team te wachten wat enorm hun best had gedaan om de journalisten een onvergetelijk dag te bezorgen met een voor Dakar 2013 geprepareerde MINI ALL4 Racing. Door reglementsverschillen mag de 2012 auto niet meer gebruikt worden en heeft het team besloten geheel nieuwe auto's te bouwen.
Aan de hand van onderstaande foto's (allen van eigen hand) laat ik jullie graag zien hoe deze dag verlopen is. Onderaan de pagina tevens twee video's. De eerste waarin ik plaats mocht nemen achter het stuur met Michel Périn als co-driver, de tweede met Nani Roma als driver en ik als co-driver. Twee zeer bijzondere ervaringen.
-------------------------------------------------------------------------------
De 2013 Dakar auto wordt in de truck gereden. Grootste verschil met de 2012 auto is de verplichting om een origineel motorblok te gebruiken. Dat is dan de aluminium 3 liter diesel met twee turbo's van BMW waar een 38 mm restrictor op gemonteerd moet zitten. Volgens de opgave van X-raid heeft dit blok 300 pk en 700 Nm bij 1900 omw. De auto weegt 2000 kg. De 2012 versie had nog een gietijzeren onderblok wat veel beter de klappen tijdens off-road rijden op kan vangen.
Navigator Michel Périn (Frankrijk, 1957) die een gepassioneerde samenvatting geeft van zijn werkzaamheden tijdens de Dakar rally. Deze aimabele man is een heel jaar bezig de route van de 2013 Dakar rally te voorspellen en via Google maps in detail door te nemen. Ondertussen houd hij zich fit door per dag 3 uur te sporten want ook co-driver zijn is zwaar. Michel heeft een indrukwekkende staat van dienst als co-driver van o.a. Carlos Sainz, Bruno Saby en Pierre Lartigue.
Links rally driver Joan "Nani" Roma (Spanje, 1972). Een man van wat minder woorden tijdens het interview maar dat maakt hij later ruimschoots goed in en om de auto waar hij tot leven komt. In 2004 winnaar van de Dakar Rally op een motor, in 2005 maakt hij de overstap naar de auto's.
Sven Quandt, eigenaar en manager van het X-raid team. Met een jaarbudget tussen 60 en 70 miljoen Euro een taak met verantwoording. Tijdens het interview benadrukte hij vooral het belang van een uitstekende samenwerking in het team. Het team gaat meerdere keren per jaar naar Marokko om niet alleen de auto's te testen in de hete woestijn, maar ook de onderlinge samenwerking in het team. Als alles klikt in de 10 stressvolle dagen zal ook alles uitstekend verlopen tijdens Dakar. De familie Quandt is met 46% grootaandeelhouder van BMW. Dus het is niet zo verwonderlijk dat het team nauw samenwerkt met BMW en MINI.
Origineel deel van het 2012 Dakar roadbook. Slechts op de avond voor elke nieuwe etappe in de Dakar rally krijgt het team het roadbook van de volgende dag. Deze wordt diezelfde avond nog in groot detail doorgenomen. De navigator mag blij zijn als hij 5 uur per nacht slaap krijgt. Bij fout rijden word meestal terug gereden naar het laatst bekende punt. Voor de NewMINIclub rittenrijders onder ons een niet geheel onbekende werkwijze. Nani heeft als motorrijder en winnaar van de 2004 Dakar ook veel ervaring als navigator. De taken zijn echter heel duidelijk verdeeld, Michel Périn heeft hierin altijd het laatste woord.
Een kijkje in de workshop. Hier een geheel kaal chassis zoals dat aangeleverd wordt door Heggemann Autosport. Achterin ruimte voor de 360 liter tank voor de diesel.
Hier is het chassis al voorzien van de aluminium 3 liter diesel met twee turbo's van BMW. Deze diesel wordt ook gebruikt in de personenauto's van BMW. Het is echter zo dat deze BMW motoren al 3 jaar voordat deze in personenauto's gebruikt worden getest worden in de rallyauto's. De chassis worden elk jaar helemaal gestript en gecontroleerd maar het komt zelden voor dat er één vervangen word, zo sterk zijn ze. Na poedercoaten zijn ze weer klaar voor hergebruik.
Deze is klaar. Let ook even de paarse Reiger schokbrekers. Het Nederlandse Reiger Suspension werkt al sinds de oprichting in 2002 nauw samen met het X-raid team met als doel een Dakar overwinning. Dat is dit jaar dus gelukt. Sven Quandt verwacht trouwens dat door de nieuwe reglementen het voor het team moeilijker zal worden om het geweldige 2012 resultaat te herhalen. 5 auto's in de top 10!
Prachtig als je met zulke spullen mag werken. Hier de stuurinrichting met koelelementen voor de diesel, remmen en stuurinrichting.
Klein deel van de cockpit waar veel apparatuur is weggestouwd. Handig daarbij is dat de co-driver de ruitenwissers bediend zodat de coureur zich volledig op het rijden kan concentreren.
De 3 liter diesel. Deze gebruikt twee turbo's waarvan de grootste watergekoeld wordt. Deze watergekoelde turbo is ook uitvoerig getest door het team en wordt nu ook in de personenauto's van BMW gebruikt. Al het gewicht is zo veel mogelijk naar het midden gebracht en zo laag mogelijk gemonteerd wat de wegligging ten goede komt.
Intussen zijn we bij de steengroeve aangekomen. Links de ongewijzigde 2012 Dakar winnaar. Alleen afgespoten en verder niets aan gedaan volgens het team. Deze zal tentoongesteld worden in BMW Welt te München.
Het moet gezegd, het team had erg veel werk verricht om de 10 journalisten het naar hun zin te maken. Ook een barbeque ontbrak niet. Perfect georganiseerd.
Ook de Dakar service truck was aanwezig. Eigenlijk te weinig naar gekeken, iedereen had alleen oog voor MINI ALL4 Racing.
Klaar om in te stappen om voor de allereerste keer te gaan rijden op (onbekend) onverhard terrein en dan ook nog in zo'n superauto als de MINI ALL4 Racing. Geschatte waarde van deze auto is 1 miljoen Euro.
De laatste instructies al maakte het team de gehele dag een onbezorgde indruk. Intercom om Michel Périn goed te kunnen verstaan is aangesloten.
Met alleen 300+ Ringronden ervaring was het wel even wennen. Alles glijd alle kanten op en de remmen waren denk ik onbekrachtigd, er moest keihard gestampt worden. Vandaar waarschijnlijk mijn foutje in de bocht waar voor het eerst serieus geremd moest worden (zie video). De snelheden liggen natuurlijk lager dan op de Ring, even wennen.
Maar deze 2000 kilo zware auto laat zich redelijk gemakkelijk besturen, zelfs op onverhard terrein. Via remmen en gas geven op het juiste moment kun je de auto rond je zitpositie pivoteren om hem zo met de neus in de juiste richting te zetten. Helaas waren twee rondjes niet genoeg om hier voldoende gevoel voor te krijgen om vertrouwen in de auto op te bouwen.
En het is natuurlijk een diesel. Een klein toerengebied waar de motor zijn uitzonderlijk hoge koppel levert. Zolang je de motor in dat gebied houdt gaat de auto als een raket en ploegt hij overal gemakkelijk doorheen, ook door het diepste zand.
Mijn ronde in de X-raid MINI ALL4 Racing. Geweldige ervaring maar door gebrek aan welke off-road ervaring dan ook aan mijn kant heb ik waarschijnlijk niet het volle potentieel benut van deze Dakar winnaar. Tevens op ongezien en ietwat chaotisch terrein. De auto is een echte geweldenaar en ploegt overal doorheen.
Het rondje als co-driver met Nani Roma in de X-raid MINI ALL4 Racing. Nani is tweede geworden in de 2012 Dakar achter Peterhansel. Nani's rondje is 23% sneller op een voor hem bekende baan dan mijn 2e rondje als absolute rally noob op een ongezien parcours. Zo makkelijk laat zich de X-raid MINI zich rijden.
NewMINIclub bezoekt X-raid, rijden in de MINI ALL4 Racing
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
NewMINIclub bezoekt X-raid, rijden in de MINI ALL4 Racing
Laatst gewijzigd door Berthil op 19 nov 2012, 02:45, 13 keer totaal gewijzigd.
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Winsum
Bericht
Echt een SUPER mooie ervaring
Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- Ragnar
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Miniboard
- Volledig MINI minded!
Bericht
Geweldig en goed leesbaar verslag. Je kunt zo aan de slag als autojournalist/fotograaf.
Audi TT 2,0 TFSI, Quattro, Proline, S-line, S-Tronic, Alcantara-leer, Dual Milltek uitlaat 2x 100 mm, 19"x 9J (orginele) RS4-velgen Titaanoptiek, Dunlops Sport Maxx GT 255/35
- marcelclemens
- Bijna verslaafd
- Locatie: Hillegom
- PepperWhite
- Volledig MINI minded!
- Locatie: hoog en droog
Bericht
heel gaaf dit , valt me nog mee hoe die camera zich houd op dit terrein
Low , lower , lowest ...
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Gaaf hoor, topdag volgens mij. Wij waren ook uitgenodigd, maar helaas is de ene presentator op vakantie, en de andere naar Le Mans...
- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
- mini7benno
- Volledig MINI minded!
- Locatie: D11t
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Oh gaaf, man! Binnenkort ga je je vast ook op de rallysport werpen.
Heb een tijdje terug eens meegereden in een Dakar truck. Wat een ontzettend extreme machines zijn dat. Als je hetgeen werd uitgehaald op het braak liggend terrein met een normale auto zou doen, dan lagen je wielen er binnen 5 meter vanaf. Maar met die truck werd er alleen gas gegeven en ging je harder.
Wel stoer dat je zelf direct mocht gaan sturen, en dan denk je dat het aardig gaat. En dan komt er effe iemand langs die je laat zien hoe het ook kan... Volgende keer zit je bij Ken Block in de wagen, toch?
Heb je nog mods gezien op de rally-wagens die je ook kan toepassen op je circuitracer?
Heb een tijdje terug eens meegereden in een Dakar truck. Wat een ontzettend extreme machines zijn dat. Als je hetgeen werd uitgehaald op het braak liggend terrein met een normale auto zou doen, dan lagen je wielen er binnen 5 meter vanaf. Maar met die truck werd er alleen gas gegeven en ging je harder.
Wel stoer dat je zelf direct mocht gaan sturen, en dan denk je dat het aardig gaat. En dan komt er effe iemand langs die je laat zien hoe het ook kan... Volgende keer zit je bij Ken Block in de wagen, toch?
Heb je nog mods gezien op de rally-wagens die je ook kan toepassen op je circuitracer?
Onze sponsors