Pagina 1 van 3

(sport)luchtfilter

Geplaatst: 24 mei 2011, 08:21
door BMX
Ik heb een vraag met betrekking tot een nieuw filter voor mijn MCS R53.
Voor het stellen van deze vraag heb ik enige research gedaan en kan ik eigenlijk weinig info vinden.
Het doel dat ik wil behalen met een nieuw filter is (leuk(er))geluid en miss een beetje meer vermogen (ookal is die te verwaarlozen).

Nu ben ik natuurlijk gaan rondneuzen op het wereld wijde web. Uiteindelijk heb ik nog 3 opties open.
Voordat ik die onthul heb ik nog een vraag: "wat is het nut van een inleg filter?"
Door de originele box te gebruiken incl aanzuigbuis is er toch niet veel meer te behalen?

mijn 3 mogelijkheden:
*M7 Cold Air Intake ±€300
*Cravenspeed CAI ±€300
*Alta CAI ±€355

Nu is niet alleen de prijs die het verschil maakt. De M7 staat met compleet instalatieschema op de site. Er is goed te zien dat de achterwand vervangen wordt door een versie met een gat. 'Koude' lucht wordt niet meer alleen vanuit de standaard intake aangezogen, blijft deze uberhaupt wel zitten bij de M7?

De Cravenspeed heeft een mooie doorschijnende plaat.. leuk.. Maar zover ik kan zien haalt deze de lucht nog via de standaard luchtinlaat, toch?

De versie van Alta die is open, al heeft deze wel een robbere rand, sluit deze aan op de motorkap? Haalt deze zijn koude lucht nog van andere plekken dan de originele inlaat en de lek tussen rubber en motorkap?

Zonder de vragen ga ik voor de M7, ikzelf had een zelfde aanpassing ook al bedacht :P en dan een kapje ipv roost voor een ram-intake :P

Alvast bedankt!

Geplaatst: 24 mei 2011, 21:35
door werner
Het originele filterhuis voldoet prima, voor wat meer geluid kun je het gat naar het schutbord wat groter maken.
K&N vervangingsfilter er in en klaar is kees. Het geld wat je hiermee uitspaart kun je beter besteden denk ik :wink:

Geplaatst: 25 mei 2011, 11:31
door Brightness
Ik zou een hybride airbox toevoegen aan je optielijst. Dit is een aangepast origineel luchtfilterhuis waar een open K&N filter in gemonteerd is.
Op gebied van prestaties schijnt dit een van de beste opties te zijn. Hij schijnt zelfs nog beter te presteren dat het JCW filter, welke ook zeer goed uit de test komt.
Het geluid is naar mijn mening ook super, maar als je voor het meest luidruchtige supercharger geluid wil gaan zijn er betere opties (zoals de Alta). Deze presteert echter weer minder.
Prijstechnisch is de hybride airbox ook interessant. Via minitorque kun je het filter bestellen bij Dave F. voor 155 pond inclusief verzending naar Nederland.
Hierbij een foto van het filter.
Veel succes met je keuze.

Afbeelding

Geplaatst: 25 mei 2011, 16:33
door BMX
kwam net zelf naar lang zoeken een leuke site tegen en daar stond onderandere dit op:
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ntake.html

wie weet ga ik dit wel proberen of de optie van Brightness. Als er een doorgang is naar de achterwand kan er al veel meer lucht richting de motor.

Geplaatst: 03 nov 2011, 13:35
door Ferdinand
In de Cravenspeed CAI zit een ontwerpfout. Niet doen.

Geplaatst: 03 nov 2011, 16:02
door BMX
Ferdinand schreef:In de Cravenspeed CAI zit een ontwerpfout. Niet doen.
En dat is?

Ik heb nu een Alta CAI en kan niet anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ben! Mensen die met me meegereden hebben krijgen direct een smile op hun gezicht! Je hoort de Supercharger echt heeel goed! Maar dat is juist mooi :D

Geplaatst: 16 jun 2012, 20:28
door MrBean
Om even dit topic onder het stof te halen, wat zijn de opties eigenlijk als ik me wil beperken tot een droge filter? Ik heb niet echt veel zin om om de vijf voet foutmeldingen of dergelijke te krijgen door dat vettig spul dat op die filters zit.

Geplaatst: 16 jun 2012, 22:09
door BMX
Ik heb nog nooit een foutmelding gehad.. heb m er nu 20dkm op zitten!
Wat voor een foutmelding verwacht je?

Geplaatst: 17 jun 2012, 20:30
door MrBean
BMX schreef:Ik heb nog nooit een foutmelding gehad.. heb m er nu 20dkm op zitten!
Wat voor een foutmelding verwacht je?
LMM of MAP/MAF toestanden. Ik weet ook niet alles hierover. Maar men had me aangeraden om 'droog' te gaan :?
Wat ik wel weet is dat ik eens een LMM stuk heb gehad in het verleden van mijn 325i E30.

Geplaatst: 17 jun 2012, 23:45
door BMX
Een NewMini heeft toch geen LMM?

Volgensmij rijden vele hier met een 'nat' filter en niemand heeft daar een probleem mee.. Ik zou me er niet te druk over maken :)

Geplaatst: 18 jun 2012, 03:25
door Daveke
Die olie op filters is NIET goed voor je motor

Ik heb al meermaals spookverhalen gelezen over de Alta, M7 en Cravenspeed "natte" filters...

Geplaatst: 18 jun 2012, 10:56
door MrBean
Daveke schreef:Die olie op filters is NIET goed voor je motor

Ik heb al meermaals spookverhalen gelezen over de Alta, M7 en Cravenspeed "natte" filters...
Vandaar dus mijn vraag wat voor alternatieven ik heb wat betreft die spoken.

Geplaatst: 18 jun 2012, 13:25
door Daveke
DaveF, beste filter voor een R53 imho

Geplaatst: 18 jun 2012, 13:34
door MrBean
Daveke schreef:DaveF, beste filter voor een R53 imho
En waar kunnen we Dave zijn airbox of filter kopen?
De JCW is ook een (duur) alternatief blijkt :? In verhouding met de rest van het tuning gedeelte dan toch.

Geplaatst: 18 jun 2012, 15:00
door werner
MrBean schreef:
Daveke schreef:DaveF, beste filter voor een R53 imho
En waar kunnen we Dave zijn airbox of filter kopen?
De JCW is ook een (duur) alternatief blijkt :? In verhouding met de rest van het tuning gedeelte dan toch.
Gewoon je standaard box een klein beetje modificeren met een K&N inleg filter :wink: