2005 R53 JCW

Stel je hier even voor.
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

2005 R53 JCW

21 jun 2017, 17:27

Hallo, Ron is de naam en ik dacht ik lees al een tijdje mee op het forum, maar nu wil ik wat advies. Altijd met een schuin oog naar de nieuwe Mini gekeken en het moet er toch maar eens van komen. Waarom ? Ik heb vanalles gereden, van een custom-made Alfa tot en met een E46 M3 en E60 M5. De E46 was geniaal maar die wilde ik niet als daily, rolkooi en Recaro's zonder achterbank. Dus voor daily een Lexus IS250 en voor erbij een geheel naar wens gemaakte Alfa Giulia van 49 jaar oud. Probleem wat ik ook met de M5 had heb ik ook met de Lexus....... ik verveel me rot in die auto. Een grote zware sedan....... ik wil een strak sturende snelle auto. Ik heb me dus eens ingelezen in de Mini. Ben erg gecharmeerd van de R53 Cooper S en de R55 Clubman Cooper S. Kan zelf (met hulp van een goede vriend) redelijk veel zelf, beschikking over een brug en geef helemaal niets om bouwjaren........ zie de Alfa. Ik maak uit dit forum op dat de R53 de meest degelijke Mini is van bovengenoemde twee........ Ik zit dus te denken aan een R53 (2004-2005) met bijvoorbeeld 80.000 km op de teller die ik dan nog een beetje kan aanpassen. Geen heftige dingen.

Is dat wat of wordt dat een drama ?

Gr Ron
Laatst gewijzigd door RSR op 16 aug 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Toch een keer een Mini ?

21 jun 2017, 23:17

Welkom op het forum, en zeker succes met de zoektocht naar een leuke MINI.

De keuze tussen R53 of een R55 is nogal een verschil. 1e generatie, of de bestel-versie van de 2e generatie. Met elk zo z'n eigen liefhebbers, en natuurlijk ook elk de 'nukken' die bij een bepaald model horen.
Is dan ook lastig om zomaar even te roepen of de ene MINI beter is dan de andere MINI.

Dat het aanpassen, van welk model dan ook, een "drama" wordt, dat lijkt me sterk. Maar houdt er rekening mee dat als je er eenmaal aan begint, dat er geen stop meer opzit. Je wilt telkens nog even want anders proberen.
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Toch een keer een Mini ?

22 jun 2017, 09:26

Welkom! Als ik dit zo lees ga je denk ik het meeste plezier beleven aan een R53. Het compressor geluid is erg verslavend en maakt het fijn om de MINI door de toeren te trekken. Bijkomend voordeel is dat een R53 ook iets goedkoper is, dus je houdt wat meer mod budget over ;)
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Toch een keer een Mini ?

22 jun 2017, 14:32

Ward schreef:Welkom! Als ik dit zo lees ga je denk ik het meeste plezier beleven aan een R53. Het compressor geluid is erg verslavend en maakt het fijn om de MINI door de toeren te trekken. Bijkomend voordeel is dat een R53 ook iets goedkoper is, dus je houdt wat meer mod budget over ;)

Eens met Ward en kijk zeker ook even over de grens bij onze oosterburen tijdens je zoektocht :icon_top:
Veel plezier met het zoeken naar de voor jou perfecte MINI :rijden
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Toch een keer een Mini ?

23 jun 2017, 11:17

Vgl mij kom je met jouw petrol blood al snel uit bij een GP1 :mrgreen:
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Toch een keer een Mini ?

23 jun 2017, 11:47

Inderdaad... je wilt voor erbij een rijders auto.. dan kom je op een GP1 of GP2 uit... Ik heb zelf een GP2 die best wel een beetje is aangepast. Maar dan heb je ook een beest van een auto.
Eugene zijn GP1 staat te koop. Erg fraai exemplaar met niet veel km's.
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

26 jun 2017, 22:03

Sorry !!...... het is geen mini geworden. Ik liep tegen een perfecte Renault Clio III RS Cup uit 2012 aan..... bedankt voor jullie info !

Gr Ron
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

15 mar 2019, 12:10

Ben ik weer. Na een aantal andere auto’s, de Clio RS, BMW 325i heb ik een grote schoonmaak gehouden nav het feit dat ik op een gegeven moment 5 auto’s op mijn naam had staan. Daar heb ik er nu twee van over gehouden:

Alfa uit 1968
Afbeelding

De Alfa wordt nu klaargemaakt voor het “zomerseizoen” en voorzien van een speciaal opgebouwd 2.1 liter blok met Cosworth gesmede zuigers, race-nokkenassen, verlicht vliegwiel e.d. Ik heb de Alfa echt voor de rauwe ongefilterde rijbeleving met bijbehorende herrie en ploffen en klappen.

Daarnaast heb ik nog een vierkant lucifersdoosje die hoog op zijn wielen staat. Een Suzuki Jimny met 37500km op de teller. Een automaat met een 1.3 motor. Ding doet het altijd en is oerdegelijk, maar is niets voor mij. Die moet plaats gaan maken voor een leuke auto naast de Alfa. Ben dus rustig aan het rondkijken voor een waardige opvolger. Heb ik eerder gedaan, toen liep ik tegen een Clio III RS cup aan, waar ik een tijdje in heb gestuurd. Was wel erg hardcore, en ik knapte af op de zitpositie, te hoog en de waardeloze kwaliteit (zelfs na 25 jaar Alfa) viel me tegen. Wil altijd een keer een Mini geprobeerd hebben dus dat moet er dan maar eens van komen.

Ik ga de Mini niet inzetten voor woon - werk maar eigenlijk voor de momenten dat ik even zin heb om te sturen maar niet in de Alfa. Vrouwlief pakt de Jimny nu ook regelmatig om met de honden naar het bos te gaan. De Mini zal dus ook veel gepakt worden voor dit soort werk.

Heb even de opties voor een Mini op een rijtje gezet voor mijzelf:

Mini R53 Cooper S/JCW 2005-2006 facelift. Gewoon een heel leuk model, veel mogelijkheden wbt modden en, mits goed aangepakt, redelijk betrouwbaar. Wel redelijk hardcore denk ik en consessies doen met de honden. Je bent ff bezig om ze op de achterbank te krijgen. Bij een backseat remove zal ik een custom made vlakke vloer moeten maken waar ze niet te veel op glijden. Heb daar wel ervaring in dus dat komt wel goed. Een R53 zou ik wel voorzien van een set Corbeau Clubsport stoelen en de vraag is of mijn vrouw dan nog boven het stuur uitkomt. Conclusie: veel potentie wbt modden, budgetvriendelijk en redelijk betrouwbaar. Maar wel al wat ouder, goede exemplaren worden schaars en wat beperkter inzetbaar.

Mini Clubman Cooper S/JCW. Heel wat anders, maar beter inzetbaar voor het doel. Ik moet daar nog eens een proefrit in maken, geen idee hoe dat stuurt. Een Clubman zou ik niet echt gaan modden, misschien set verlagingsveren maar verder niet. Wil dan wel een versie voorzien van de N18 motor en die bijv. laten voorzien van een oil catchkan. Er worden veel korte stukjes mee gereden.

Mini R56 Cooper S/JCW. Wel een versie met N18 motor idem aanpassen als de Clubman en wellicht in de toekomst na een tijdje rijden wat motortuning.

De laatste twee zou ik dus niet compleet modden zoals de R53 en wat meer standaard houden.

Heb geen haast, wil eerst een paar keer proefrijden, dan maar eens kijken wat het best past. De R53 geeft waarschijnlijk de meeste beleving en is het puurst wat betreft rijden, maar daar heb ik eigenlijk de Alfa al voor. Ik wil een Mini waar ik lekker de bocht mee kan pakken en die kleeft aan de weg. Keep you posted !

Gr Ron
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 08:55

Inmiddels eens wat offertes gevraagd voor: een paar R56 Cooper S-en met N18 motor en een paar Clubman Cooper S-en met ook de N18 motor, ben benieuwd.

Gr Ron
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 09:58

Wat vind je van een coupe dan?
Deze heeft wel een N14 motor maar niet de issues/ problemen van de eerdere modellen.
Gaat af als een kanon en je hoeft helemaal niks meer te modden Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:13

Zag deze te koop staan inderdaad, ik vind het wel wat hebben zoals ie er zo bijstaat......... superdik. Maar, heb echt geen idee, zit daar een achterbank in ? Ik gaat eens even googelen.

Mbt tot de N14 ben ik nu het spoor een beetje bijster: ik heb ook leuke JWC’s gezien uit 2010/2011 maar eigenlijk links laten liggen door de N14 motor. Heb dit hele forum uit mijn hoofd geleerd, dacht dat de N14 wezenlijk onbetrouwbaarder is dan de N18. Als een JWC vanaf 2009-2011 echt is doorontwikkeld en net zo betrouwbaar is als de N18 ga ik zeker ook de JCW meenemen in de zoektocht. Ben ik gelijk klaar.

Gr Ron
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:17

RSR schreef:Zag deze te koop staan inderdaad, ik vind het wel wat hebben zoals ie er zo bijstaat......... superdik. Maar, heb echt geen idee, zit daar een achterbank in ? Ik gaat eens even googelen.

Mbt tot de N14 ben ik nu het spoor een beetje bijster: ik heb ook leuke JWC’s gezien uit 2010/2011 maar eigenlijk links laten liggen door de N14 motor. Heb dit hele forum uit mijn hoofd geleerd, dacht dat de N14 wezenlijk onbetrouwbaarder is dan de N18. Als een JWC vanaf 2009-2011 echt is doorontwikkeld en net zo betrouwbaar is als de N18 ga ik zeker ook de JCW meenemen in de zoektocht. Ben ik gelijk klaar.

Gr Ron

Coupe heeft geen achterbank maar een hele grote kofferbak Afbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:28

Dat gaat hem niet worden met de twee honden !

Gr Ron
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:31

RSR schreef:Dat gaat hem niet worden met de twee honden !

Gr Ron

Nee dat is zielig in de achterbak Afbeelding
Zit wel een kattenluik in, dus als je twee katten had gehad Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:46

Maar ehh hoe zit het nu met die N14 ? Zijn daar, mits goed onderhouden , de kinderziektes en issues vanaf een bepaald bouwjaar af fabriek al aangepakt ? Dacht ergens hier gelezen te hebben dat een N14 JCW af fabriek is voorzien van andere zuigers e.d. ? Ketting heb ik ook bij de N18 al ingecalculeerd, die zou ik bij een N14 ook meepakken als ie niet recent aantoonbaar is vervangen.

Gr Ron

Terug naar “Who are U?”