Fotografie topic: alles over camera's en goed fotograferen

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 3585
Lid geworden op: 12 feb 2006, 22:19

Feuteus

20 jul 2007, 19:00

Gefeliciteerd Marjolein. (shakeit)
Inderdaad schieten maar, veel plezier :Foto
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

Re: Feuteus

21 jul 2007, 00:01

the blue lobster schreef:Gefeliciteerd Marjolein. (shakeit)
Inderdaad schieten maar, veel plezier :Foto
Dank je wel!!! Ja heb al 1 heel CF kaartje van 2 Gig volgeschoten :) Jammer dat het vandaag regende, morgen weer erop uit!! :D Wat is fotos maken leuk ... zo vaak had ik dat ik niet op de foto kreeg wat ik wilde (tja met een normale digitale cam gaat dat echt niet) Dit is echt 100000x beter :)
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

Re: Feuteus

21 jul 2007, 08:11

MarjoleinART schreef:zo vaak had ik dat ik niet op de foto kreeg wat ik wilde (tja met een normale digitale cam gaat dat echt niet) Dit is echt 100000x beter :)
Ow? Zou je me dat wat kunnen toelichten?
Een "gewone" digitale cam heeft toch ook een schermpje?
Doel je op zaken als scherpte/diepte-experimentjes, aparte belichting en zo?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 jul 2007, 10:35

Ten eerste, op een spiegelreflex kun je voor/tijdens het maken van je foto tenminste zien of die scherp wordt of niet. Op een schermpje kan je dat niet goed zien (te klein, te korrelig beeld).

Ten tweede vind ik afstand het grote voordeel. Net even wat verder inzoomen, zelfs zonder extra lens, was een gemis wat ik bij de compactcamera altijd had.

Met gemak maak ik nu dus foto's die echt tig keer beter zijn. Zelfs ik kan dat , dus het ding is behoorlijk fool-proof :wink: Ik had veel eerder over moeten stappen.

Enne, Marjolein, gewoon veel foto's maken en vergelijken. Ook kijken naar composities van andere fotografen, dat was voor mij erg leerzaam. Probeer af en toe ook eens een foto eerst met "automaat" te maken en vervolgens handmatig dezelfde foto. Als je zelf ziet wat de verschillen zijn in die foto's, kun je snel een hoop leren. (it worked for me)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

21 jul 2007, 15:32

mderijke schreef:Ten eerste, op een spiegelreflex kun je voor/tijdens het maken van je foto tenminste zien of die scherp wordt of niet. Op een schermpje kan je dat niet goed zien (te klein, te korrelig beeld).

Ten tweede vind ik afstand het grote voordeel. Net even wat verder inzoomen, zelfs zonder extra lens, was een gemis wat ik bij de compactcamera altijd had.

Met gemak maak ik nu dus foto's die echt tig keer beter zijn. Zelfs ik kan dat , dus het ding is behoorlijk fool-proof :wink: Ik had veel eerder over moeten stappen.

Enne, Marjolein, gewoon veel foto's maken en vergelijken. Ook kijken naar composities van andere fotografen, dat was voor mij erg leerzaam. Probeer af en toe ook eens een foto eerst met "automaat" te maken en vervolgens handmatig dezelfde foto. Als je zelf ziet wat de verschillen zijn in die foto's, kun je snel een hoop leren. (it worked for me)
Ja precies, dat bedoel ik! :) Ik ben vandaag de hele dag op pad om fotos te maken, kinderboerderij, Drimmelen (haven) etc. Erg leuk!! :)
Afbeelding
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

23 jul 2007, 19:10

Hier een aantal fotos die ik gister gemaakt heb. :)
Ik heb een kleine selectie gemaakt ... zijn er nog best veel, maar als je alle fotos wil zien, die staan hier:
http://marjoleinart-photos.deviantart.com/gallery/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Marjolein -
Afbeelding
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

23 jul 2007, 19:28

Hele mooie foto's Marjolein!!
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 3585
Lid geworden op: 12 feb 2006, 22:19

Feuteus

23 jul 2007, 20:20

Erg goed bezig geweest Marjolein, mooie plaatjes. (shakeit)
(op gegeven moment weet je niet meer van ophouden, toch :mrgreen: )
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

23 jul 2007, 20:39

Sodeju Marjolein, wat een plaatjes! (letterlijk :mrgreen: )

In de Efteling geweest? 8)
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

23 jul 2007, 20:54

Nexus schreef:In de Efteling geweest? 8)
Uuuuhhh ... valt het zo op? haha Komen we wekelijks onderhand! :lol:
Thanks voor je reactie :)
Afbeelding
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

Re: Feuteus

23 jul 2007, 20:55

the blue lobster schreef:Erg goed bezig geweest Marjolein, mooie plaatjes. (shakeit)
(op gegeven moment weet je niet meer van ophouden, toch :mrgreen: )
Hahah ... nee inderdaad, het is echt leuk om te doen :) Thanks voor je reactie :) Het is echt verslavend, :lol:
Afbeelding
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

23 jul 2007, 21:00

Heeft iemand een tip voor het bewerken van fotos, Ik heb ze allemaal wel bewerkt met Photoshop, en op mijn pc zien ze er goed uit, maar dat ligt heel erg aan je eigen instellingen van je monitor. :? Maar wanneer staat het dan goed ingesteld? Dat vind ik zo lastig. Iemand daar ook last van of tips? :)
Afbeelding
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

23 jul 2007, 21:11

Je monitor calibreren
Even over googelen of zie bijv. http://www.fotoscene.nl/tutorials/monit ... reren.html

Neem de cam morgen maar mee, kunnen we 'n kleine minimeet fotoshoot doen ;)
Nquire
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:25

23 jul 2007, 22:59

MarjoleinART schreef:Heeft iemand een tip voor het bewerken van fotos, Ik heb ze allemaal wel bewerkt met Photoshop, en op mijn pc zien ze er goed uit, maar dat ligt heel erg aan je eigen instellingen van je monitor. :? Maar wanneer staat het dan goed ingesteld? Dat vind ik zo lastig. Iemand daar ook last van of tips? :)

het probleem is dat internet geen kleurprofielen laat zien. Met callibratie van je beeldscherm houd je dat ook, maar is absoluut aan te raden!(met een apparaat, de tip van Nexus is nog steeds gokken, maar wel een eerste goede stap. Zo'n callibratietool kost al gauw €200,- Je foto in Photoshop heeft een profiel meegekregen, hoogstwaarschijnlijk SRGB. Ook in de windows viewer herkent geen kleurprofielen, waardoor je foto er in Photoshop er weer anders uitziet(maar dat is wel de werkelijkheid).

Ik bewerk mijn foto's eerst voor print en dan verklein ik de foto en doe dan het volgende in Photoshop (Engelse versie)

view
proof setup --> monitor rgb kiezen
dan weer naar view
en dan proof colors

Dan zie je hoe wij de foto's uiteindelijk op internet zien.


Bewerk dus met proof colors als je het alleen op internet gebruikt.

1. bewerken voor een afdruk
2. verkleinen --> bewerken voor internet (met proof colors)

Gebruik ook USM in je foto's (extra scherpte) na het verkleinen

filter
sharpen
unsharp mask

instellingen die ik vaak gebruik zijn: Speel er een beetje mee, vooral de bovenste 2.
150%
0,3
0


En straks moet je ook nog in RAW gaan schieten ipv JPEG. Dan gaat er een wereld voor je open qua bewerken..
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Leidschendam
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 mar 2006, 09:18

24 jul 2007, 11:56

Enige tip die ik wil geven is dat je moet oppassen niet het 'DPZ' effect krijgt. Calibreren, tot in het oneindige bewerken, pixel neuken, enz enz. Allemaal leuk maar totaal ondergeschikt aan het maken van een mooie foto.

Concentreer je lekker op het fotograferen. Lekker in RAW gaan schieten en de RAW converter van Photoshop gebruiken, meer heb je in 99% van de gevallen niet nodig.

Monitor calibreren heeft alleen zin als je heel veel met professioneel drukwerk bezig bent, voor de amateur totaal overkill.

Terug naar “Kletshoek”