Fotografie topic: alles over camera's en goed fotograferen

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

24 jul 2007, 12:04

Kan je iets meer toelichten over de RAW voordelen tov JPG?
Waarom hebben we 2 standaarden?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

24 jul 2007, 12:22

RAW duidt op een methode om afbeeldingen gemaakt door een digitale camera op te slaan.

Het is geen afkorting zoals de bekende bestandsformaten voor afbeeldingen: JPEG, GIF, PNG of TIFF maar betekent letterlijk 'ruw' of onbewerkt.

Men heeft een computerprogramma nodig om van de gegevens een afbeelding te maken.

De gegevens afkomstig van de sensor zijn onbewerkt beschikbaar en dit geeft enkele voordelen. In een conventionele sensor zijn er aparte pixels die elk de gegevens van 1 kleur (meestal 12 bit) bevatten: er zijn pixels voor rood, er zijn er voor groen, en er zijn er voor blauw. Bij het opslaan in een gewoon afbeeldingenbestand (geen RAW), worden die gecombineerd zodat 1 pixel de gegevens van alle kleuren bevat. Bij de RAW-methode wordt deze menging niet gedaan, waardoor de aparte kleine pixels voor de software beschikbaar blijven.

Er is geen gegevensverlies zoals bij JPEG en het bestand is toch kleiner dan bij BMP of TIFF. De software laat bovendien toe om de meeste camerainstellingen bij het moment van de opname te herberekenen en te herdefiniëren (witbalans, scherpte, kleuren, contrast) doordat er meer gegevens beschikbaar blijven dan in de andere formaten.

Er blijven nog enkele nadelen zoals standaardisatie en bewerkingssnelheid. Vele camera's geven daarom meestal de mogelijkheid om afbeeldingen dubbel op te slaan (in JPEG en RAW). 8)
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

24 jul 2007, 12:33

Ik heb een bieding gedaan op deze lens, en mag hem ook komen halen al, maar is het een goede keus? En voor dat geld?
Ik zou graag reacties willn horen :)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

Ik wil een lens die minimaal tot 300mm gaat, ik heb nu een lens te leen die van 100 tot 300 gaat, en dat bevalt me prima :) Dus doen of niet doen deze lens?????

- Marjolein -
Afbeelding
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Leidschendam
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 mar 2006, 09:18

24 jul 2007, 12:39

Ik ken de lens niet precies, maar het zal geen lichtsterke lens zijn. De kwaliteitsverschillen tussen deze lens en andere lenzen met dit bereik, in deze prijsklasse kan ik je niet goed vertellen. Wel kan je zoeken op reviews. Je hebt ergens een lens review site, weet even niet meer zo snel waar. Zal even zoeken als ik wat meer tijd heb.

Je zegt dat je 300mm wilt hebben. Bedoel je hiermee 300mm als op een analoge camera? Het is namelijk zo dat jou camera een cropfactor heeft van 1.6 door de kleine sensor. Dit betekent dat het bereik met 1.6 dient worden te vermenigvuldigd. Een 75-300mm lens is dus een (75 * 1,6) - (300 * 1,6) = 120 - 480mm lens.
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

24 jul 2007, 12:49

k33z schreef:Ik ken de lens niet precies, maar het zal geen lichtsterke lens zijn. De kwaliteitsverschillen tussen deze lens en andere lenzen met dit bereik, in deze prijsklasse kan ik je niet goed vertellen. Wel kan je zoeken op reviews. Je hebt ergens een lens review site, weet even niet meer zo snel waar. Zal even zoeken als ik wat meer tijd heb.

Je zegt dat je 300mm wilt hebben. Bedoel je hiermee 300mm als op een analoge camera? Het is namelijk zo dat jou camera een cropfactor heeft van 1.6 door de kleine sensor. Dit betekent dat het bereik met 1.6 dient worden te vermenigvuldigd. Een 75-300mm lens is dus een (75 * 1,6) - (300 * 1,6) = 120 - 480mm lens.
Ik heb nu een Digitale Camera de Canon 400D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

24 jul 2007, 12:53

ik heb ook een 75-300 mm lens maar dan op de Canon 350D. Deze lens is niet van Canon maar van Sigma (soort budgetmerk- iets lichter maar iets minder snel / toch prima). Ik kan er ook goed op de Nurburgring voorbijscheurende auto´s mee fotograferen, dus snel genoeg.

Een 300mm lens (met de 1.6 factor) bevalt mij prima. Verder hoef ik niet in te zoomen want dan wordt het wel heel moeilijk om onbewogen foto's te maken (en ik wil geen statief meesjouwen).
De prijs: nieuw kost deze Canon lens 289 euro (digicamshop* nu even niet leverbaar) dus voor 160 euro inclusief de essentiele tas en filter lijkt mij dit een prima deal.

Het enige nadeel van 75-300 is dat je tijdens het fotograferen echt moet kiezen voor korte afstand of lange afstand, en er is niet echt een middenweg. Dus soms moet je een aantal keer lenzen wisselen. Dat zou je alleen kunnen oplossen door een lens 28-300 mm te kopen, maar die zijn weer schrikbarend duur.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MarjoleinART
Be Mini
Be Mini
Locatie: Breda
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:51

24 jul 2007, 12:58

mderijke schreef:Het enige nadeel van 75-300 is dat je tijdens het fotograferen echt moet kiezen voor korte afstand of lange afstand, en er is niet echt een middenweg. Dus soms moet je een aantal keer lenzen wisselen.
:lachuh ja dat heb ik gemerkt ja :) :wink:
Afbeelding
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

24 jul 2007, 13:19

Hiermee maak je wel echt goede foto's
http://www.pixmania.nl/nl/nl/41358/art/ ... f-3-5.html
Laatst gewijzigd door Rickster op 24 jul 2007, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

24 jul 2007, 13:20

Je kunt ook een tweede 400D kopen met een telelens erop, ipv lenzen wisselen ga je dan camera's wisselen (is sneller) :)
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

24 jul 2007, 13:23

Als je toch bezig bent, koop anders gelijk een d2x met 18-200 VR lens en een d200 voor erbij met 600mm
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Leidschendam
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 mar 2006, 09:18

24 jul 2007, 13:29

Lens wisselen is iets waar je niet aan ontkomt. Een 28-300 is een perfect bereik, maar dit grote bereik gaat wel ten koste van de beeldkwaliteit. Een 28-300 is een ideale lens kwa bereik, maar zeker niet lichtsterk en lang niet zo goed als de andere L lenzen.
Nquire
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:25

24 jul 2007, 19:29

ricktolboom schreef:Hiermee maak je wel echt goede foto's
http://www.pixmania.nl/nl/nl/41358/art/ ... f-3-5.html

volgens mij maak je vooral goede foto's door veel te oefenen :D
Nquire
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:25

24 jul 2007, 19:33

k33z schreef:Lens wisselen is iets waar je niet aan ontkomt. Een 28-300 is een perfect bereik, maar dit grote bereik gaat wel ten koste van de beeldkwaliteit. Een 28-300 is een ideale lens kwa bereik, maar zeker niet lichtsterk en lang niet zo goed als de andere L lenzen.
hoe groter het bereik van een lens, hoe groter de concessies.


Je moet voor jezelf een afweging maken in wat voor situaties je foto's maakt:

- weinig licht: avonden, concerten, binnenshuis dan is een lichtsterke lens een pré (2.8 bij zoomlenzen MEESTAL) Ikzelf heb bijvoorbeeld ook een 50mm 1.4 prime (kan dus niet zoomen): dat is echt lichtsterk. Gebruik ik voor portretten.
- veel licht: overdag, buiten dan is een minder lichtsterke lens prima.

Je kan je scheel betalen aan lenzen..
MR
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Praag
Berichten: 3307
Lid geworden op: 21 feb 2007, 19:15

24 jul 2007, 19:42

Jongens kan iemand mij eens helpen met een goede camera?

Als ik simpelweg kijk naar een goede camera en ik heb nu een Powershot S70 dan zou ik graag doorwillen naar een stapje hoger. Liefst DSLR... Ik ben geen geoefende fotograaf en speciale lenzen en zo hoef ik ook niet. Het is vooral leuk foto's maken, maar dan wel een stukje betere kwaliteit dan wat ik nu heb. Ook een beter bereik met de zoom....

Kan je hiermee iets en dan een aantal opties voor me neerleggen?

Ik ben erg gecharmeerd van de Canon series. Weet niet waarom, maar vind het erg geslaagd... maar ik ben echt een nietsnut hierin. Telefoons is mijn ding hiihhi

MR
Nquire
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:25

24 jul 2007, 21:04

MR schreef:Jongens kan iemand mij eens helpen met een goede camera?

Als ik simpelweg kijk naar een goede camera en ik heb nu een Powershot S70 dan zou ik graag doorwillen naar een stapje hoger. Liefst DSLR... Ik ben geen geoefende fotograaf en speciale lenzen en zo hoef ik ook niet. Het is vooral leuk foto's maken, maar dan wel een stukje betere kwaliteit dan wat ik nu heb. Ook een beter bereik met de zoom....

Kan je hiermee iets en dan een aantal opties voor me neerleggen?

Ik ben erg gecharmeerd van de Canon series. Weet niet waarom, maar vind het erg geslaagd... maar ik ben echt een nietsnut hierin. Telefoons is mijn ding hiihhi

MR
Dan komen de 350D en de 400D in aanmerking. Maar als je meer tele(zoom) wilt hebben, dan moet je er wel weer een andere lens bijkopen dan degene die je er standaard bijkrijgt. Dat is wel iets om rekening mee te houden..

Terug naar “Kletshoek”