Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

18 aug 2015, 15:54

Beste forumleden,

Een heel ander topic dan gewend maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.

Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren voor een koopwoning. Op dit moment huren we allebei maar voor het geld dat we kwijt zijn aan huur kunnen we zeg maar net zo goed een woning kopen. Op het gebied van woningen/hypotheken e.d. zijn wij echter echt leken. Uiteraard hebben we veel research gedaan maar veel is nog abracadabra voor ons.

Nu zijn we een mooie maisonette tegengekomen waar we een momenteel een optie op hebben genomen. Deze woning wordt echter aangeboden met slimmer kopen/koopzeker subsidieregeling.
De woning wordt nu dus met een korting van € 100.000 aangeboden (is eigenlijk een soort rentevrije lening) waardoor de koopprijs € 220.000 v.o.n. is in plaats van de originele vraagprijs van € 320.000. Wat wij van deze constructie weten is dat je bij verkoop van de woning eventuele winst of verlies met de verkoper deelt (ik dacht tussen 25 en 33%) en de € 100.000 (korting) ook terug moet betalen aan de verkoper. Inmiddels hebben we ook een gesprek gehad met een onafhankelijke hypotheekadviseur en zijn we ook wat wijzer geworden wat betreft hypotheken.

Wij hebben documentatie (bepalingen Koopzeker subsidieregelingen en (concept)overeenkomst) van de verkoopmakelaar ontvangen en uitvoering gelezen maar het is echt notaris taal en veel dingen begrijpen we gewoon niet (volledig). Het is ook heel veel papierwerk en er zitten haken en ogen aan (bepaalde voorwaarden). Mijn vriendin en ik gaan ook nog hypotheekadviesgesprekken aanvragen bij onze eigen banken.

In eerste instantie lijkt het een goede deal omdat je (aanzienlijke) korting krijgt op je hypotheek-/woonlasten gedurende de tijd dat je in het huis woont. De haken en ogen van de Koopzeker subsidieregeling willen wij goed laten onderzoeken.

Zijn er hier mensen of deskundige personen die ervaring met een dergelijke regeling hebben of tips voor ons hebben bij het kopen van een huis?

Ik hoor graag jullie reacties.

Alvast bedankt!
your non average MINI driver
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

Re: Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

18 aug 2015, 19:29

*meldt zich*

Heb hier in m'n praktijk wel eens mee van doen, en het is zoals je terecht opmerkt zeker niet zonder risico's zo'n ''korting''. Je moet vooral exact in kaart zien te krijgen wanneer je welk bedrag moet inleveren bij een verkoop. Vaak wordt zo'n totale som/korting uitgesmeerd over X aantal jaren, maar je wilt niet over pak hem beet 9 jaar na aankoop geconfronteerd worden met een X te betalen bedrag aan de partij waarvan je nu koopt. In de ideale wereld krijg je een hypotheekbedrag (bijna) gelijk aan de werkelijke (verkoop)waarde van de woning en parkeer je de ''korting'' gelden, maar dat is praktisch nagenoeg niet mogelijk. Valkuil is - kort gezegd - dat men bij dergelijke constructies denkt dat de woning altijd in waarde gelijk blijft-, zelfs zal stijgen of dat ze er laaaang zullen gaan wonen. De werkelijkheid is vaak anders waarna men financieel in een erg belabberde situatie komt te verkeren of noodzakelijkerwijs nog niet kan verkopen over X aantal jaar.

Achterliggende gedachte komt vaak vanuit de (semi-)overheid. Bepaalde woningen zien te vullen dan wel X aanstal starterswoningen weg zien te zetten gelet op het huisvestingbeleid voor de komende jaren. Het laatste wat ze willen is dat dergelijke woningen voor een habbekrats worden gekocht om vervolgens binnen korte termijn voor (veel) meer te worden aangeboden, waardoor de doelgroep - bijvoorbeeld starters alsnog buiten boord vallen en de leegstand weer kan toenemen/in stand wordt gehouden. Kortom: er zit altijd een weldoordacht plan achter en voor niets gaat de zon op. Advies: opletten geblazen en een paar voorbeeld berekeningen (laten) maken bij eventuele verkoop over 3/6/8/10 jaar, uitgaande van een gelijkblijvende en gedaalde waarde van de woning, om maar wat te noemen. Laat een eventueel bouwdepot voor zover mogelijk uit die berekeningen. Kan het later alleen maar meevallen en krijg je niet met financiële tegenvallers te maken.

Komt nog veel meer bij kijken maar dit is in een notendop wat toelichting.
Gp0029
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 aug 2014, 23:48

Re: Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

18 aug 2015, 19:33

Hoi, ik ben niet van de forum-politie maar ik kan me voorstellen dat hier andere media betere antwoorden kunnen geven, maar ik zie dat je al heel lang meedraait hier. Ik heb één tip voor je, zonder te pretenderen er verstand van te hebben:

Ook jij spreekt hier, net zoals veel makelaars, van een mogelijke situatie bij winst en die moet delen bij verkoop en die 100.000 moet terug betalen. Ga is uitzoeken wat de consequenties zijn indien er helemaal geen winst is, wordt dat het verlies ook gedeeld of draai je daar wél 100% voor op?

De tijden van winsten in de woningmarkt liggen jaren achter ons en die kleine opleving in de economie nu maakt dat helaas (nog) niet anders, ook niet bij nieuwbouw.

Groeten
Afbeelding
2Kaatjes
Be Mini
Be Mini
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2013, 20:11

Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

18 aug 2015, 21:53

Www.nbgfinance.nl. Ik werk hier. We helpen je online en/of persoonlijk met je hypotheek. Aan mij heb je niks (HRM adviseur), maar steek je licht even op.
Lucky 7 :icon_top:
Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”