Advies: versnellingsbak maakt geluid

Van alles over de 1ste generatie MINI.
WouterKool
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2015, 20:55

Advies: versnellingsbak maakt geluid

06 jul 2015, 22:45

Beste Mini-liefhebbers,

Ik vraag jullie graag om advies:) ik ben al bijna 4 jaar in het bezit van een mooie metallic eerste generatie Mini Cooper (november 2001). Hij heeft me al op veel plekken gebracht en zo was ik ook van plan volgende week samen met mijn vriendin naar Italië te rijden.

Nu is het probleem dat hij nog voor de APK en een grote beurt moest, wat er een beetje bij ingeschoten was vanwege mijn verhuizing. Vanmorgen echter weggebracht (bij een andere garage dan voorheen vanwege mijn verhuizing). Deze belde mij vanmiddag dat er bepaalde onderdelen aan de handrem vervangen moesten worden (geloof 2x 70 euro). Echter gingen deze niet los, dus hij hoopte dat ze vannacht nog los zouden laten met behulp van olie of zo (ik begreep het ook niet helemaal) en anders moest nog meer vervangen worden (260 euro dacht ik).

Dat was alleen niet het enige: de auto maakte al enige tijd geleidelijk aan steeds meer geluid. Niet echt harde ratel maar een soort gebrom, zowel bij gassen als gas los en bij precies een stand ertussen in is het duidelijk minder. Misschien raden jullie het al: het is de versnellingsbak. De man zei dat er misschien geen olie meer in zat maar dit was niet het geval, en dus zal hij het waarschijnlijk over enkele maanden begeven. Op het plan om naar Italië te rijden zei hij dat dat vragen om problemen was en dat ik met narigheid stil zou komen te staan (wat ik niet helemaal begrijp hoe dat zo zeker is als hij anders wel nog maanden zou kunnen overleven).

Wat de vakantie betreft hebben we besloten dan maar helaas een alternatief vervoermiddel te zoeken, maar ik zit natuurlijk nog wel met de vraag wat ik nou met mijn geliefde mini moet doen. Is deze het waard om te laten repareren of is hij gewoon op? Moet ik de bak laten vervangen of reviseren, en iemand enig idee waar ik dan aan moet denken? Als ik de auto zou verkopen/inruilen (in deze staat), wat zou ik er dan nog voor krijgen? De beurt is nu nog niet eens uitgevoerd, maar volgens mij zit ik met de handrem erbij zeker al aan een goede 500 euro en dan komt nog de versnellingsbak erbij...

Iemand tips? Alvast bedankt!

Wouter
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Advies: versnellingsbak maakt geluid

07 jul 2015, 19:23

Wat een auto waard is, dat moet je zelf bepalen.. want hoelang is het plan om m te houden?

Vraag Spenki anders even naar een oplossing.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Advies: versnellingsbak maakt geluid

07 jul 2015, 19:58

Spenki is op vakantie, maar die kan dit inderdaad prima fixen. Reken qua kosten op zo'n €900 ex BTW...
WouterKool
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2015, 20:55

Re: Advies: versnellingsbak maakt geluid

08 jul 2015, 07:57

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik heb de auto gister opgehaald... 700 euro voor APK, kleine beurt en nieuwe remcilinder... Maar ja, daar is niks aan te doen.

Verder heb ik inderdaad Spenki geprobeerd te bellen maar geen gehoor gekregen. Ik heb wel contact gehad met http://www.lehmannautomotive.nl, hij zegt 3 keer in de week versnellingsbakken te reviseren. Hij gaf aan dat het beter was om gelijk de koppeling te vervangen en dat dit ongeveer 1800 euro (weet even niet zeker incl of excl) zou kosten. Is dit schappelijk want het klinkt nog wel als een behoorlijk verschil met 900 euro, zelfs met nieuwe koppeling? Hij zou het wel op korte termijn kunnen doen en de auto wordt opgehaald in Nederland (om geen risico te lopen dat ie vastloopt).

Terug naar “MINI-talk”